زمان انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ -

عدم اعتقاد به حل بحران سوریه موجب شکست اجلاس لوزان شد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت‌های جهانی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها اعتقادی به حل بحران سوریه از طریق گفت‌وگو ندارند و این یکی از دلایل شکست مذاکرات لوزان است.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، پرمیسل سوبوتکا نایب رئیس مجلس سنای چک صبح با  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و دیرینه دو کشور گفت: در دوره جاری به پشتوانه پیوندها و علائق دیرینه فیمابین، ظرفیت‌ها و فرصت‌های فراوانی برای توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری چک وجود دارد و اطمینان دارم تبادل هیات‌های پارلمانی میان مجالس دو کشور تاثیر به‌سزایی در تسهیل این همکاری‌ها خواهد داشت.

وی افزود: در زمینه همکاری‌های اقتصادی فرصت‌های خوبی برای دو کشور در زمینه انرژی به ویژه انرژی‌های تجدی‌پذیر، راه‌سازی و راه‌آهن وجود دارد اما پیش زمینه این همکاری‌ها، تسهیل روابط بانکی است که باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شوند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت همکاری‌های پارلمانی در تقویت روابط دو کشور گفت: مجلس شورای اسلامی آمادگی گسترش روابط پارلمانی با جمهوری چک را دارد و در این راستا گروه دوستی پارلمانی ایران و چک در مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است.

آمریکا و هم پیمانانش با ایجاد فضای جنگ افروزی در منطقه منجر به زاد و ولد و افزایش فعالیت جریان‌های تروریستی شدند

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این دیدار ضمن اشاره به تحولات منطقه و اقدامات گروه‌های تروریستی گفت: آمریکا و هم‌پیمانان او در منطقه یک فضای جنگ افروزی ایجاد کردند که منجر به زاد و ولد و افزایش فعالیت جریان‌های تروریستی در منطقه شده است ولی این مشکل اکنون به منطقه محدود نیست و خطری است که کل جهان را تهدید می‌کند.

تروریسم اکنون ریشه‌های فرهنگی هم دارد/تاکید بر بی‌نتیجه بودن نشست لوزان

وی افزود: تروریسم اکنون ریشه‌های فرهنگی هم دارد و مبارزه موثر با این جریانات مبارزه جدی با این ریشه‌ها را هم می‌طلبد.

علی لاریجانی با بیان بی‌نتیجه بودن نشست اخیر لوزان در خصوص سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعتقاد به حل بحران سوریه از طریق سیاسی داشت اما قدرت‌های جهانی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها اعتقادی به حل بحران سوریه از طریق گفت‌وگو ندارند و این یکی از دلایل شکست مذاکرات قبلی و لوزان است.

وی افزود: تلاش برای ساقط کردن دولت قانونی سوریه منجر به آشفتگی و روی کار آمدن جریان‌های تروریستی در این کشور می‌شود لذا باید سرنوشت این کشور به مردم سوریه سپرده شود.

حمایت از اقدامات موثر دولت عراق در مبارزه با تروریسم

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اعلام حمایت از اقدامات موثر دولت عراق در مبارزه با تروریسم گفت: با آزادسازی موصل در عراق گروه تروریستی داعش عملا از این کشور بیرون خواهد رفت.

نایب رئیس سنای چک:اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها درباره جمهوری اسلامی حقیقت ندارد

پرمیسل سوبوتکا نایب رئیس سنای چک نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: اینکه حقایق جمهوری اسلامی ایران را از نزدیک می‌بینیم بسیار به گسترش همکاری‌های دوستانه فیمابین کمک خواهد کرد چون اخباری که از رسانه‌ها منعکس می‌شود بعضا حقیقت نداشته و نادرست هستند.

پرمیسل سوبوتکا نایب رئیس سنای چک در ادامه گفت: جمهوری چک در قلب اروپا واقع شده و جمهوری اسلامی ایران در قلب خاورمیانه است و این ظرفیت می‌تواند موجب دسترسی هریک از دو کشور به بازارهای سایر کشورهای منطقه شود.

وی افزود: راه‌اندازی خط پرواز مستقیم میان تهران و پراگ می‌تواند تاثیر به سزایی در تقویت ارتباطات اقتصادی فیمابین به ویژه گسترش همکاری‌های گردشگری و آشنایی مردم دو کشور با یکدیگر داشته باشد.

پرمیسل سوبوتکا نایب رئیس سنای چک با اشاره به اهمیت اجرایی شدن توافقات دو کشور گفت: هیئت‌های پارلمانی راه را برای همکاری‌های دولتی همواره می‌کنند و بعد از سفر ما سفر هیات‌های کارشناسی می‌تواند همکاری‌های دو کشور را وارد فاز عملیاتی کند.

نایب رئیس مجلس سنای چک در پایان این دیدار با اشاره به بحران تروریسم در اروپا و منطقه گفت: امروزه بزرگترین تهدید امنیتی جهان، بحران گروه‌های تروریستی است که نتیجه اقدامات مداخلانه جویانه در سایر کشورها است.

وی افزود: مبارزه با تروریسم می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری‌های فیمابین باشد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ مهر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو