زمان انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ -

سعید کشن‌فلاح با حضور هنرمندان با صحنه‌ تئاتر وداع کرد

مراسم تشییع زنده‌یاد سعید کشن‌فلاح با حضور هنرمندان از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به سوی قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش سرای نور؛ صبح امروز ۲۶ مهرماه مراسم تشییع پیکر سعید کشن فلاح از پیشکسوتان عرصه تئاتر با حضور هنرمندان از مقابل تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در ابتدای این مراسم پیکر این هنرمند و مدرس فقید هنرهای نمایشی برای وداع با صحنه‌های نمایش بر صحنه تالار اندیشه قرار گرفت و پس از آن به فضای باز حوزه هنری تشییع شد.

سپس محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه باور نمی‌کردیم روزی پیکر ایشان در مقابل‌مان باشد اما تقدیر چنین بود، اظهار کرد: متأسفم که اکنون برای صحبت درباره ایشان باید از فعل ماضی استفاده کنم. استاد کشن‌فلاح شخصیت ارادت برانگیزی داشت و صفاتی در شخصیت ایشان بود که انسان را مجذوب خود می‌کرد. ایشان اهل ایمان، ایمان به خدا و قیامت بود. ایشان انسانی مجاهد و اهل کار و خستگی‌ناپذیر بود.

وی ادامه داد: استاد کشن‌فلاح بی‌اعتنا به شهرت و بروز و ظهورهای رسانه‌ای بود و امروز متأسفانه به همین دلیل در رسانه‌ها حق ایشان ادا نشد. او بی‌تردید از طلایه‌داران و پیشگامان هنر انقلاب اسلامی بود و در قالب معلم و راهبری مشفق، دست جوانانی را گرفت که امروز از هنرمندان به‌نام هستند. ایشان شخصیتی بود که هر جا رفت تحول ایجاد کرد. حق ایشان به هنر ما بخصوص هنرهای نمایشی حق عظیمی است.

رئیس حوزه هنری تأکید کرد: ایشان در رختخواب در انتظار مرگ نبود و بعد از شرکت در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، در مسیر بازگشت رحلت کرد.

در ادامه تاجبخش فناییان از مدرسان تئاتر نیز با بیان اینکه سعید مثل همه زندگی کرد، مهربانی کرد، نامهربانی کرد، مهربانی دید و نامهربانی دید ولی پاک بود و زحمتکش، اظهار کرد: کسی که برای خانواده‌اش تا آخرین لحظه زندگی کار می‌کند، لابد جامعه‌اش را فراموش نمی‌کند، خیرخواه و مرد است. او به خانواده خیلی عشق می‌ورزید. خداوند از گناهان کوچک‌اش به خاطر خوبی‌های بزرگ‌اش می‌گذرد.

محمود عزیزی از هنرمندان با سابقه عرصه هنرهای نمایشی نیز در بخش دیگری از این مراسم، یادآور شد: وقتی به ۴ دهه معاصر در زمینه تئاتر و آموزش نگاه کنیم، ردپای کشن‌فلاح قرص و محکم است. او یکی از ستون‌های مستحکم هنرهای نمایشی است.

وی با بیان اینکه آرزو می‌کنم هر از گاهی یاد بگیریم ذهن‌مان را شستشو دهیم، افزود: طبیعی است که آدم‌ها اگر در موقعیتی قرار می‌گیرند، نمی‌توانند پاسخگوی نیاز همه باشند. اگر تنگ‌نظری‌ها را کنار بگذاریم، کشن فلاح را به عنوان ستون پابرجای عرصه هنرهای نمایشی و آموزش عالی، می‌بینیم.

عزیزی تصریح کرد: جاهایی که بدنه هنرهای نمایشی می‌رفت تا صدمه ببیند، سعید کشن‌فلاح ایستادگی کرد ولی از او به درستی قدردانی نشد.

اکرمی رئیس دانشگاه هنر نیز از دیگر سخنرانان مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سعید کشن‌فلاح بود. وی با بیان اینکه برگ زرین دیگری از اهل هنر به خزان پیوست، یادآور شد: مرحوم دکتر کشن‌فلاح یکی از هنرمندان متعهد و رنج دیده بعد از انقلاب اسلامی بود. ایشان تمام فرصت زندگی کاری و حرفه‌ای‌شان را در جهت اعتلای هنر نمایش کشور صرف کرد و این کاری ارزشمند و قابل ستایش است. در بخش حرفه و در بخش آموزش پرتلاش و از هنرمندان مؤثر در رشته تئاتر و نمایش بود. ایشان شاگردان بسیاری را تربیت کرد. هیچ ارثی گرانقدرتر از این نیست که انسان راه خودش را در بین انسان‌ها باقی بگذارد.

وی ادامه داد: ای کاش تا زمانی که این هنرمندان را سبز در میان‌مان داریم، قدر بنهیم و فقط در خزان‌شان جمع نشویم. هنرمندان و هنر سنگ زیربنای فرهنگی کشور هستند. ایشان علاوه بر تألمات جسمانی، تألمات روحی را هم تحمل کردند زیرا هنرمندان در کشور ما مظلوم هستند.

رئیس دانشگاه هنر با اشاره به اینکه چرا همه تحسین‌ها را در زمان رفتن بیان می‌کنیم، تأکید کرد: اگر شما هنرمندان قدر هم را ندانید، چه کسی باید این قدر را بداند. متأسفانه با وجود این شعار که انقلاب ما انقلابی فرهنگی است اما هنر مظلوم مانده است. هنر برای بالندگی نیاز به آزادی، امکانات و فضای بیان دارد و ما همه این‌ها را از هنر و هنرمندان‌مان دریغ می‌کنیم. هنرمندان ما با همه مضیقه‌هایی که وجود دارند تلاش می‌کنند. ما نامهربانی و بداخلاقی‌ها را از غیر هنری‌ها داریم ولی مهم این است که جامعه هنری قدر هم را بدانند.

در ادامه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی نیز با اشاره به اینکه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند، اظهار کرد: سیل پیام‌های تسلیت در فضاهای رسانه‌ای و مجازی حاکی از این بود که خانواده هنرهای نمایشی سوگوار درگذشت استاد سعید کشن‌فلاح هستند. جایگاه استاد کشن‌فلاح بعد از انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای بود. این دوستان به نوعی به تئاتر کشور بعد از پیروزی انقلاب رسمیت بخشیدند.

وی یادآور شد: همه دانش آموختگان هنرهای نمایشی یا به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم از شاگردان استاد کشن‌فلاح بوده و هستند. نسل نوین تئاتر ایران حضور خود را مدیون حضور استاد کشن‌فلاح هستند. ایشان با وجود بیماری حضوری تأثیرگذار داشت. این روزها خیلی از بزرگان تئاتر را از دست دادیم که همه این بزرگان ستون‌هایی هستند که نبودشان خصران بزرگی است.

در بخش پایانی این مراسم نیز اقامه نماز بر پیکر زنده‌یاد سعید کشن‌فلاح با حضور آیت‌الله دوست‌پرور نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر، انجام شد. پس از آن پیکر این هنرمند فقید تا تالار وحدت و با حضور هنرمندان و مدیران فرهنگی و هنری تا تالار وحدت تشییع و پس از آن به بهشت زهرا (س) منتقل شد.

در این مراسم چهره‌های مختلفی از مدیران فرهنگی همچون حجت‌الاسلام محمدعلی زم، حمید شاه‌آبادی، احمد میرعلایی، مجید رجبی‌معمار، شهریار رشیدعلی‌پور، محمد حیدری، رحمت امینی، حسین مسافرآستانه، حسین پارسایی، عباس عظیمی و پیمان شریعتی و همچنین هنرمندان و مدرسان متعددی چون احمد مهرانفر، محسن حسینی، حامد سقایان، محمدباقر قهرمانی، سعید ذهنی، هما جدیکار و کوروش زارعی حضور داشتند.

سعید کشن فلاح که از جمله اساتید و هنرمندان با سابقه تئاتر ایران بود، پس از مبارزه چندین ساله با بیماری دیابت، ۲۴ مهرماه در بیمارستانی در شهر همدان چشم از جهان فروبست.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ مهر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو