زمان انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۵ -

تولید سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور

جلسه بررسی وضعیت مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت استمرار ساماندهی مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی و تعیین تکالیف و وظایف واحدهای مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور از ابتدا تا انتهای فعالیت، تصریح کرد: به دلیل اهمیت موضوع، باید با افزایش نظارت و دقت در انجام فرآیندها، آسیب ها و خطاها به حداقل می رسد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی باید به گونه ای باشد که ضمن ایجاد صرفه اقتصادی برای فعالیت بخش خصوصی در این عرصه، از شکل گیری انحصار و ایجاد قیمت های نامتوزان در این حوزه جلوگیری شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از ضرورت آموزش و آگاهی رسانی دقیق برای کارشناسان مرتبط سازمان حفاظت محیط زیست و فعالان این عرصه در سطوح مختلف گفت و خواستار توجه به این موضوع در برنامه ریزی های مدیریتی شد.

بنابراین گزارش، در این جلسه نقاط ضعف و قوت در زمینه اجرای سیستم مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برنامه عملیاتی پسماندهای ویژه توسط ادارات کل و با هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط و مسئول انجام شود.

در ابتدای جلسه نیز سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و محمدجواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از وضعیت پسماندهای ویژه و صنعتی در کشور ارائه دادند.

بر اساس گزارش های ارائه شده، در حال حاضر سالانه حدود ۸ میلیون تن پسماند ویژه و خطرناک در کشور تولید می شود که این روند بر اساس تجربه سایر کشورهای جهان و با توجه به روند توسعه ای و صنعتی شدن کشور می تواند با رشدی سریع مواجه شود و این موضوع با توجه به درصد بسیار پایین تفکیک پسماند ویژه در کشور نگران کننده است. به طور مثال در تهران میزان تفکیک پسماند ویژه شهری در حدود ۸ تا ۱۰ درصد است و این در حالی است که به طور نمونه، آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۴۳ میلیون تن پسماندهای ویژه و صنعتی داشت که این میزان نسبت به سال ۱۹۹۰ به دلیل رشد صنعتی، ۲۰ برابر شده بود. همچنین آمریکا در سال ۱۹۹۰، ۱۶ درصد پسماندهای ویژه و صنعتی خود را بازیافت می کرد که این میزان در سال ۲۰۱۰ به ۳۶ درصد و هم اکنون به بیش از ۴۰ درصد رسیده است.

همچنین در این نشست، مدیران کل حفاظت محیط زیست استان های سمنان، قزوین، البرز، بوشهر، خوزستان، مرکزی و معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گزارشی از روند مدیریت پسماندهای ویژه و صنعتی در استان های خود و چالش های پیش رو ارائه دادند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو