زمان انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۵ -

راه‌اندازی ۶رشته در حوزه علوم وفناوری‌های شناختی

مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری از راه اندازی ۶ رشته پیرامون علوم شناختی و فناوری های شناختی در کشور خبر داد.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر محمدتقی جغتایی با اعلام این خبر افزود: فعالیت این رشته ها شامل روانشناسی شناختی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، زبانشناسی شناختی، علوم اعصاب و توانبخشی شناختی است.

وی افزود: در چارچوب روند در حال اجرا در سطح کشور ۲۰ هزار دانش آموز نخبه طی امسال عضو ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی قرار می شوند و امسال نیز پنج هزار دانشجوی مقطع دکتری در حوزه های فناوری شناختی، پزشکی، دستیاری پزشکی و روانشناسی به عضویت این ستاد در می آیند.

جغتایی ادامه داد:این اقدام در راستای آشنایی و شناخت دانش آموزان و دانشجویان تخصصی با حوزه علوم شناختی و رفتاری در حال انجام است.

مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: این ستاد سه سال پیش با هدف توسعه علم و فناوری این بخش و حمایت از پروژه های تحقیقاتی راه اندازی شد.

وی تحقیقاتی همچون تحریک عمقی و تحریک سطحی مغز را از جمله این پروژه ها در حوزه توانبخشی شناختی ذکر کرد.

جغتایی پیشرفت ایران را در زمینه علوم شناختی و رفتاری خوب توصیف و بیان کرد: کشورمان در این زمینه اکنون با ترکیه در رقابت است و در برخی از قلمروهای این حوزه مانند هوش مصنوعی و علوم اعصاب از ترکیه و کره جنوبی سبقت گرفته است.

مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ایران ظرفیت خوبی به لحاظ نیروی انسانی در حوزه علوم شناختی دارد.

وی گفت: ایجاد مراکز و تامین منابع مالی و اجرای پروژه های بزرگ از اهداف مربوطه در این زمینه هستند.

جغتایی افزود: در کشوری مانند آمریکا سرمایه گذاری زیادی در حوزه علوم شناختی در بخش دفاعی صورت گرفته است.

وی هدف نهایی از توسعه علوم شناختی را رفاه و آسایش مردم در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد شناختی، مدیریت شناختی، ابزار شناختی، پزشکی و آموزش و پرورش عنوان کرد.

مشاور عالی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: علوم رفتاری و شناختی به رشته های مختلف نظیر پزشکی، مهندسی، اقتصادی و روانشناسی مربوط می شود و کاربردهای مختلفی در حوزه های اقتصادی، مدیریتی، اجتماعی، دفاعی و پزشکی دارد.

همایش علوم و فناوری های شناختی با رویکرد معرفی فعالیت ها و توانمندی های دانشگاه های خراسان رضوی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری و دانشگاه فردوسی در بیمارستان روانپزشکی ابن سینا برگزار شد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو