زمان انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۵ -

سکوی فاز ۱۸ پارس جنوبی رکورد نصب و بهره‌برداری را شکست

سکوی فاز 18 پارس جنوبی که در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ساخته شده، تنها 62 روز پس از نصب در منطقه پارس جنوبی به تولید گاز رسید و مشعل غرورآفرین خودکفایی ملی را در خلیج فارس روشن کرد.

به گزارش سرای نور؛ سکوی فاز ۱۸ پارس جنوبی که در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران ساخته شده، پس از انتقال به منطقه پارس جنوبی توانست رکورد نصب و بهره‌برداری را عصر امروز و تنها در مدت ۳ ماه و ۳ روز پس از بارگیری و ۶۲ روز پس از نصب بشکند و مشعل غرورآفرین خودکفایی ملی را در خلیج فارس روشن کند.
رکورد نصب و رسیدن به تولید گاز در منطقه پارس جنوبی و در فاز دریا در اختیار شرکت استات‌اویل نروژی با مدت زمان ۶ ماه و ۱۵ روز بود که ایزوایکو توانست یک بار این رکورد را حدود یک سال پیش با نصب یک سکو به ۵ ماه و ۱۰ روز کاهش دهد که مورد توجه بسیاری از متخصصان حوزه انرژی جهان قرار گرفت چرا که بهره‌برداری حتی یک روز زودتر از یک سکوی گازی درآمدی معادل روزانه ۵ تا ۶ میلیون دلار برای کشورمان به دنبال دارد.
ایزوایکو اما یک بار دیگر رکورد نصب سکو و رسیدن به گاز را ساعاتی قبل در عصر امروز در قالب نصب و بهره‌برداری از سکوی فاز ۱۸ پارس جنوبی ثبت کرد به طوری که توانست این سکو را که از ۳ تیرماه بارگیری و انتقال آن را از بندرعباس انجام داده بود، امروز به مرحله تولید برساند و رکورد شگفتی‌آفرینی را در این حوزه ثبت کند. این سکو تنها ۶۲ روز پس از نصب به گاز رسید و این یک رکورد بی‌نظیر بشمار می‌رود.
حمید رضائیان اصل مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: سکوی فاز ۱۸ (بی) پارس جنوبی پس از حدود ۴ سال کار بی‌وقفه و پرتلاش نیروهای متخصص کشورمان در شرکت مبین سازه گستر به پایان رسید و از اوایل تیرماه  کار بارگیری و حمل آن از بندرعباس به محل نصب در پارس جنوبی آغاز شد و پس از حدود ۳ هفته به منطقه نصب رسید و کار نصب آن نیز توسط متخصصان ایزوایکو انجام و اکنون پس از ۶۲ روز از نصب این سکو عصر امروز برداشت گاز از این میدان عظیم آغاز کرده است.
وی افزود: این سکو روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز برای کشورمان تولید می‌کند و به ثمر رساندن پروژه نصب و بهره‌برداری آن از اهمیت فراوانی برخوردار بود به طوری که حتی یک روز بهره‌برداری سریع‌تر از این سکوها در عرصه صنعت نفت پراهمیت و راهبردی است.
رضائیان اصل خاطرنشان کرد: رکورد تولید گاز از یک سکوی گازی در کشورمان با ۵ ماه و ۱۰ روز در اختیار شرکت ایزوایکو قرار داشت که این رکود بار دیگر توسط متخصصان این شرکت شکسته شده و رکورد تولید از زمان نصب سکو به ۶۲ روز رسیده است که یک موفقیت بزرگ ملی بشمار می‌رود.
مدیرعامل ایزوایکو با اشاره به مشخصات فنی اجرای این پروژه، گفت: وزن این سکوی ۲ هزار و ۲۰۰ تنی با احتساب سکو، جکت چهارپایه، جکت سه پایه مشعل و پل قریب به ۶ هزار و ۶۵۰ تن بالغ می‌شود که علاوه بر ساخت، عملیات بارگیری، انتقال، نصب و بهره‌برداری از آن تماما توسط شرکت مبین سازه گستر ایزوایکو صورت گرفته است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر تمامی تعهدات ساخت سکوهای گازی و نفتی و دیگر سازه‌های دریایی مربوط به سفارشات وزارت نفت در زمان مناسب و معین انجام پذیرفته و رشد دانش تخصصی در مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران سبب شده تا تمامی سفارشات در بالاترین استانداردها و با رعایت ملاحظات فنی و با اتکای به توان داخلی آماده و تحویل شوند.
به گزارش فارس، هفته گذشته نیز ایزوایکو مؤفق شد تا با دریافت گواهینامه‌های مورد نیاز، کشتی ایران – کاشان را در حضور معاون اول رئیس جمهور به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحویل دهد.
منبع:فارس
کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو