زمان انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ -

به مناسبت رحلت پیامبر اکرم:

حضرت محمد(ص) منادی صلح و مهربانی/ اسلام دین مهرورزی است

حضرت محمد(ص) در تمامی دوران حیات خود با مهرورزی و اخلاق حسنه مردم را به دین اسلام دعوت می‌کردند.

به گزارش سرای نور؛ فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» آیه‌ای از قرآن کریم است که در ترجمه آن آمده: «به موجب رحمتی که خداوند به تو عنایت کرد، برای آنان نرم شدی و اگر خشن و تندخو بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند»، این آیه و برخی از آیات قرآن کریم به بعد مهرورزی و دوری حضرت محمد(ص) از خشونت تأکید دارد، پیامبری که در دوران جاهلیت عرب به فرمان خداوند سکان‌دار دگرگونی و ایجاد یک انقلاب فرهنگی در آن دوران و مروج دین و آیینی شد که کمال آن موجب شد تا آخرین پیامبر و دین خداوند بر زمینیان نازل شود.

دینی که اسلام نام گرفت؛ آیینی که محبت و عطوفت و مهربانی و دوری از تهمت و افترا و آبروریزی و خشونت بر پیشانی آن نقش بسته و انسان‌ها را به تعامل و دوستی با یکدیگر دعوت می‌کند تا جهانیان و انسان‌ها در مسیر تکامل حرکت کرده و به تقوای الهی ذکر شده در قرآن کریم دست پیدا کنند.

قطعاً توجه به آیات قرآن و روایات و احادیث نشان می‌دهد، افراد و گروه‌هایی که به نام اسلام و پیروی از پیامبر آن، دست به خشونت و کشتار مردم بی‌گناه می‌زنند و از وحشیانه‌ترین روش‌ها برای اقدامات شوم خود استفاده می‌کنند هرگز نمی‌توانند پیروان واقعی رسول مهربانی‌ها باشند، رسولی که اسوه اخلاق حسنه بود و محمد امین بودن، وی را به درجه‌ای از انسانیت رساند که خداوند فرشتگانش را بر وی نازل و ایشان را پیشوای مسلمانان جهان قرار داد، رسولی که پیام‌آور صلح و نجات‌دهنده بشر از اعمال سخت و خشن بود.

رسول اکرم(ص) با مهر و عطوفت فاتح قلب‌ها شد

مطلبی که عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  با تأکید بر اینکه تبلیغ اسلام آیینه مهر و محبت رسول الله(ص) بود، می‌گوید: رسول اکرم(ص) با زور و قدرت‌نمایی جهان را فتح نکرد بلکه با مهر و عطوفت فاتح قلب‌ها شد.

حجت الاسلام رحیم کارگر، پیامبر اسلام را فاتح قلوب تمامی انسان‌های آگاه، عارفان، بزرگان و اندیشمندان جهان دانست و ایشان را منادی انسانیت، برابری و صلح و آرامش معرفی ‌کرد.

وی دست‌یابی انسان‌ها به عدالت، کرامت، معنویت و جایگاه واقعی انسان در جهان را از اهداف حضرت محمد(ص) عنوان کرد که با مهم‌ترین رویکرد وی که همان محبت و مهر است دست یافتنی شد.

قهر پیامبر(ص) نیز جنبه مهرورزی داشت

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عطوفت و محبت پیامبر اسلام(ص) را در تأسی از رحمانیت و رحیمیت خداوند معرفی کرد و آن را مسئله‌ای آشکار دانست که در سیره ایشان کاملاً قابل مشاهده بوده و هیچ کسی نمی‌تواند در صدد انکار آن باشد.

آیین وهابیت نسبتی با اسلام ندارد و این افراد که خود را وابسته به پیامبر و قرآن می‌دانند دارای قرائت‌های شیطانی هستند

وی بر این نکته تأکید کرد که رسول اکرم(ص) انسان‌ها را مرحله به مرحله پیش می‌برد تا آنها را به سمت طهارت، سلامت نفس و روح سوق داده و محبت و مهرورزی و برادری را در بین آنها تبلیغ می‌کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه با اشاره به جنگ‌های پیامبر که به نوعی دفاع از مظلومان و مردم و ستم دیدگان بود، این جنگ‌ها را نیز در راستای همان مهرورزی و عطوفت و دفاع از مظلوم برشمرد و تأکید کرد: مهر و قهر پیامبر اسلام(ص) نیز دارای بعد عاطفی و مهرورزی است.

وهابیت نسبتی با اسلام و پیامبر ندارد

حجت الاسلام کارگر نسبت دادن برخی از رفتارها و حرکات گروه‌ها به اسلام و پیامبر(ص) را جفا در حق ایشان توصیف و تصریح کرد: آیین وهابیت نسبتی با اسلام ندارد و این افراد که خود را وابسته به پیامبر و قرآن می‌دانند دارای قرائت‌های شیطانی هستند زیرا اسلام و پیامبر(ص) هیچ‌گاه بر کشتار مظلومان، افراد بی‌گناه و تهمت و هتک آبرو سخنی نگفته است.

وی تأکید کرد: این افراد نه‌تنها بعد جهادگری اسلام و سیره پیامبر(ص) را بلکه تمام آموزه‌های دینی اسلام ناب محمدی(ص) را به سخره گرفته‌اند و آن را ابزاری برای پیشبرد اهداف شوم خود قرار داده و هیچ وابستگی به اسلام و پیامبر ندارند.

داعش پیرو پیامبر(ص) نیست

مدیر گروه حج و تبلیغ موسسه عالی حوزوی امام رضا(ع) با تأکید بر اینکه به بهانه نرمش و مدارا نباید مقابل ظالمان و مستکبران روی خوش‌نشان داد، افزود: نباید به بهانه دفاع از اسلام خون افراد بی‌گناه و مظلومان را ریخت.

رسول گرامی اسلام(ص) ضمن جنگ با کفار و ظالمان، با مسیحیان و یهودیانی که از حداقل‌های صفات برخوردار بودند تعامل داشتند

حجت الاسلام حسن غفاری فر با اشاره به جنایاتی که داعش و وهابیت به نام اسلام و پیروی از پیامبر(ص) انجام می‌دهند بر این نکته تأکید کرد که هیچ‌کدام از این‌ها پیروان اسلام و حضرت محمد(ص) نیستند.

مدیر گروه حج و تبلیغ موسسه عالی حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) پیوسته سعی داشتند تا همه گروه‌ها و افراد را با محبت و اخلاق حسنه به دین اسلام دعوت کنند، ادامه داد: در کنار تمامی این اقدامات مصلحانه ، رسول گرامی اسلام(ص) ضمن جنگ با کفار و ظالمان، با مسیحیان و یهودیانی که از حداقل‌های صفات برخوردار بودند و از زور و ظلم دور بودند نیز تعامل داشتند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۹ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو