زمان انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۵ -

کاهش ۱۵ درصدی مصرف سرانه لبنیات

عضو انجمن صنایع لبنی با اشاره به کاهش ۱۵ درصد مصرف سرانه لبنیات در کشور گفت: ما امکانات صادرات را نداریم و دولتمردان ما در این زمینه کم کاری کرده اند.

به گزارش سرای نور؛ غلامعلی سلیمانی در نشستی خبری با بیان اینکه در کشور استراتژی مشخصی برای تولید و صادرات محصولات لبنی وجود ندارد، اظهار داشت: نبود اعتماد، ترس از برخورد،  نبود تعهد، پرهیز از مسئولیت پذیری و بی توجهی به نتیجه کار از جمله دلایل این امر است.

وی اضافه کرد: برای تعیین قیمت شیر برای مصرف کنندگان، قیمت تمام شده تولید شیرخام و مواردی از این دست فرایند مشخصی نداریم و این موضوع باعث شده عده ای در این زمینه سرگردان باشند به عنوان مثال دامداران، علوفه را گران می خرند، صنایع زیان می کنند و دیگران نیز به نحوی دچار خسارت می شوند.

عضو انجمن صنایع لبنی کشور درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات لبنی به روسیه نیز گفت: دو شرکت برای صادرات محصولات لبنی به روسیه تایید شده اند که در حال حاضر یکی از آنها این صادرات را انجام می دهد.

سلیمانی تصریح کرد: ما امکانات و زیربنای صادرات لازم برای را نداریم و آنچه که داریم زیربنای واردات است، به راحتی می توانند وارد کنند اما صادر کردن محصولات برایمان دشوار است.

به گفته وی برای صادرات محصولات باید مراحلی طی شود که کشورهای اروپایی این مراحل را طی کرده و مشکلات موجود در این زمینه را حل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات صادرات باید قوانین را درست تعریف کنیم، افزود: هر قانونی تبصره هایی دارد که دولت نمی تواند این تبصره ها را در نظر بگیرد ضمن اینکه بروکراسی اداری و زمانبر بودن  انجام کارها یکی دیگر از مشکلاتی است که باعث شده ما از بازارهای جهانی دور بمانیم.

عضو انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه ما نباید کشور را بر مبنای ارز نفت اداره کنیم، تصریح کرد: می توان از صادرات محصولات دیگر نیز در این زمینه بهره برد.

به گفته سلیمانی از بهمن ماه سال گذشته تاکنون حدود یک میلیون دلار محصول لبنی از جمله شیر خشک و انواع پنیر سخت و نیمه سخت از کشور به روسیه صادر شده است.

عضو انجمن صنایع لبنی کشور با بیان اینکه ما باید در زمینه اعطای مشوق های صادراتی از کشورهای اروپایی و آمریکا الگوبرداری کنیم، ادامه داد: ما برای موفق شدن در زمینه تولید و صادرات باید هم بازار داخل و هم بازارهای خارجی را مد نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دولت برای افزایش مصرف سرانه لبنیات می تواند ۹ درصد مالیات ارزش افزوده را ببخشد، گفت: این کار باعث می شود قیمت تمام شده تولید کاهش پیدا کند.

این صادر کننده نمونه با تاکید بر اینکه اعطای مشوق صادراتی از سوی دولت در درازمدت بر بهبود شرایط صنعت لبنات موثر خواهد بود، درباره اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی برای صادرات فرآورده های لبنی گفت: بنده نمی توانم از طرف دولت در این زمینه صحبت کنم. ممکن است دولت این مبلغ را به صادر کنندگان بدهد. این احتمال نیز وجود دارد که این کار را انجام ندهد. در هر صورت ما به صادرات اعتقاد داریم و باید این کار را انجام دهیم.

سلیمانی با بیان اینکه دولت نیز با مشکلات عدیده ای در زمینه مالی روبرو است اظهار داشت: ما در این زمینه چند درخواست از دولت کرده ایم که یکی از آنها تلاش مسئولان برای حذف هزینه های گمرکی بوده است که در حال حاضر هزینه گمرکی صادرات به روسیه که پیش از این ۱۵ درصد بوده به ۱۱.۴ درصد کاهش یافته اما حذف نشده است.

وی اضافه کرد: دومین درخواست ما نیز این بوده که هزینه های حمل و نقل را دولت از محل مشوق های صادراتی پرداخت کند که دولت  اعلام کرد محاسبات این موارد برای ما دشوار است.

عضو انجمن صنایع لبنی اظهار کرد: اگر برنامه مشخص و مدونی برای تعیین قیمت علوفه، شیر خام، صنایع تبدیلی و نرخ محصولات برای مصرف کنندگان وجود داشته باشد ما نیز متوجه می شویم که دقیقا باید چه کاری انجام دهیم و دامداران نیز می دانند که باید چقدر در این زمینه سرمایه گذاری کند که این مسائل باعث حل شدن بسیاری از مشکلات خواهد شد.

سلیمانی با بیان اینکه مطرح شدن استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی باعث شد ضربه شدیدی به این صنایع وارد شود، تصریح کرد: ما برای تولید شیر، پنیر، ماست و سایر محصولات لبنی از هیچ گونه روغن پالمی استفاده نکرده ایم و این کار را نیز نخواهیم کرد.

این صادر کننده نمونه اضافه کرد: فقط در صورتی که محصولاتی صادراتی باشند و کشورهای مقصد درخواست استفاده از پالم برای محصولاتی خاص را داشته باشند، ما با مجوز وزارت بهداشت ترکیبی از روغن گیاهی و حیوانی را به این محصولات می افزایم.

وی درباره مباحث مطرح شده مبنی بر اینکه در بستنی از روغن پالم استفاده می شود، گفت: استفاده از این روغن در بستنی فقط برای روکش آن انجام می شود ضمن اینکه اگر فقط روغن پالم ایراد دارد چرا دولت برای واردات آن مجوز می دهد. اگر مجوز برای واردات این محصول صادر می شود پس از نظر وزارت بهداشت ایرادی در این زمینه وجود ندارد؛ اگر هم ایراد داشت نباید وارد می شد.

عضو انجمن صنایع لبنی همچنین از کاهش مصرف سرانه لبنیات در کشور خبر داد و افزود: مصرف سرانه این محصولات نسبت به ۳ سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته سلیمانی زمانی که قیمت نفت کاهش پیدا می کند قیمت محصولات لبنی نیز ارزان می شود و زمانی هم که قیمت نفت بالا می رود قیمت این محصولات نیز گران می شود و در حال حاضر علیرغم کاهش قیمت نفت و محصولات لبنی که باعث شده اکثر شرکت ها، محصولات خود را با زیان بفروشند، باز هم مصرف لبنیات در کشور پائین است.

این صادر کننده نمونه با بیان اینکه ایران می تواند بازار خوبی را در کشورهایی مانند پاکستان و عراق برای محصولات لبنی خود ایجاد کند، ادامه داد: ترکیه بیشترین صادرات محصولات لبنی را به عراق دارد در حالی که ما می توانیم به راحتی این بازار را در اختیار داشته باشیم اما متاسفانه دولتمردان ما در این زمینه کم کاری کرده اند. در ایران باید شرایط صادرات ایجاد شود تا ما با مشکلات این چنینی مواجه نباشیم.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۸ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو