زمان انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۴ -

خوشرو در مجمع عمومی سازمان ملل؛

متهم کردن ادیان الهی به افراطی‌گری خدمت به تروریست‌هاست

نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد گفت: آنها که ادیان الهی را به افراطی‌گری متهم و بر ضد پیروان ادیان نفرت انگیزی می‌کنند و در کوره تبعیض می‌دمند، آنها در واقع به تروریستها خدمت می‌کنند.

به گزارش سرای نور؛ غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، روز پنجشنبه با سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان ضمن ارائه پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کشورمان با موضوع «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» اظهار داشت: اجماع و حمایت کشورها در خصوص قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران، نشانگر ضرورت اقدام از سوی ملل متحد در خصوص چالش «خشونت و افراطی‌گری خشونت‌آمیز» در جهان است.

وی افزود: پیش‌نویس امروز نسخه مکمل و به‌روز شده قطعنامه‌ای است که هیئت نمایندگی کشورم به مجمع شصت و هشتم ملل متحد در سال ۱۳۹۲ ارائه کرد که با اجماع به تصویب رسید، قطعنامه‌ای که به‌ابتکار جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی دو سال گذشته ارائه شد و در واقع بخشی از شعارها و اهداف تبلیغات ریاست جمهوری ایشان مبنی بر گزینش تعامل، رواداری و اعتدال به‌جای خشونت و افراطی‌گری در جهان بود.

نماینده دائم کشورمان گفت: افراطی‌گری خشونت آمیز و آثار مترتبه آن از جمله خشونت‌های فرقه‌ای از زمان تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در دو سال گذشته رو به فزونی گذاشته است. سبعیت اعمال شده از سوی گروههای افراطی در سوریه و عراق طی دو سال گذشته و اقدامات بیرحمانه اخیر در مناطقی از جمله پاریس، بیروت، مصر، آنکارا و اخیراً در آمریکا و نقاط دیگر ضرورت ایفای نقش جدی‌تر مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دوچندان می‌سازد. در دنیای امروز که تهدیدات حد و مرزی نمی‌شناسند، تنها راه مقابله با این چالش تلاش جمعی جامعه بین‌الملل است.

خوشرو همچنین در جمع نمایندگی‌های حاضر در جلسه اظهار داشت: ضروری است که از نسبت دادن افراط‌گرایی خشونت آمیز به هر دینی اجتناب شود. آنها که ادیان الهی را متهم می‌کنند و بر ضد پیروان ادیان نفرت انگیزی می‌کنند و در کوره تبعیض می‌دمند، آنها در واقع به تروریستها خدمت کرده و آنها را در عضوگیری بیشتر و گسترش ایدئولوژی تاریک و خشونت آمیز خود یاری می‌دهند.

وی افزود: گفتگو، اعتدال و حقوق بشر مؤثرترین پادزهر افراطی‌گری است که می‌کوشد ادیان را به انحراف کشانده و فکر بشریت را به ویرانی و مرگ سوق دهد، بنابراین ضروری است که جامعه بین الملل و هر یک از کشورها اقدامات مؤثری در برخورد با زمینه‌های رشد و تقویت افراطی‌گری اتخاذ کرده و آنها را به اجرا بگذارند.

نماینده دائم کشورمان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی‌گری حاوی فراخوانی برای فاصله گرفتن از گذشته، ارتقای مفهوم شهروندی، اولویت قائل شدن برای سعادت نسل آینده و نگاه به آینده با امید و اعتدال و اجتناب از تمرکز بر تسویه حسابهای گذشته است.

خوشرو تصریح کرد: اعضای سازمان ملل با تصویب این قطعنامه اعلام می‌کنند که معتقد به لزوم همکاری و اجتناب از ذهنیت‌های حاصل جمع صفر برای مقابله مؤثر با خشونت و افراط هستند.

وی همچنین از کلیه اعضای مجمع عمومی سازمان ملل برای پیوستن به اجماع برای تصویب قطعنامه تشکر و ابراز امیدواری کرد که روند هماهنگی بین کشورها برای مقابله با عوارض خشونت و افراط در پرتو این قطعنامه بیش از پیش تسریع شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو