زمان انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ -

کشف اشیای تاریخی با قدمت ۱۵۰۰ سال در مازندران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی مازندران، از کشف بیش از ۱۰۰ قلم اشیای تاریخی دوره اشکانیان و ساسانیان با قدمت هزار و ۵۰۰ ساله در استان خبر داد.

به گزارش سرای نور؛ سرهنگ نعمت قاسمی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری در دفتر یگان ویژه با خبرنگاران گفت:طی عملیاتی در شرق مازندارن و با همکاری نیروی انتظامی بیش از ۱۰۰ قلم اشیای تاریخی فرهنگی که مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان بوده با قدمت هزارو۵۰۰ سال شامل خنجر، درفش، سفال ،انگشتر، مهر و سفید و روی کشف شده است.

وی تصریح کرد: درکشفیات اخیر بیش از ۱۰ دستگاه فلز یاب و لوازم جانبی با همکاری نیروی انتظامی از دو فرد حفار کشف و ضبط شده و برای کسب اطلاعات بیشترکشفیات در حال بررسی است.

فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران گفت: از ابتدای امسال ۲۸ باندحفاری کشف، ۱۳۰ نفر دستگیر و بیش از ۴۰۰ فقره اشیای عتیقه کشف شد و بالای ۳۰ دستگاه فلز یاب ۶۴ قطعه سکه اصلی و بدلی مربوط به دوره های مختلف تاریخی نیز ضبط شده است.

قاسمی خواستار فرهنگ سازی در بین اقشار مختلف مردم شد وافزود: با بهره گیری از شبکه های اجتماعی و با توجه به این که ۳۰ هزار اثر تاریخی در استان وجود دارد همکاری مردم برای جلوگیری از قاچاق، حفاری غیر مجازو دزدی آثار تاریخی امری ضروری به نظر می رسد.

وی با اشاره به وجود دو هزار و ۳۰۰ اثز تاریخی در استان خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰۰ هزار بازدید طی ۱۰ سال گذشته  برای جلوگیری از سرقت اشیای تاریخی در مناطق مختلف استان توسط بازرسان سازمان صورت گرفته است.

سرهنگ قاسمی با بیان این که بیش از هزار و ۷۰۰ نفرقاچاقچی و حفار غیرمجاز تاکنون دستگیر شده اند، خاطرنشان کرد: بیش از هفت هزار عتیقه طی ۱۰  سال اخیر کشف شده است و۲۷۶  سکه هخامنشی نقره در چهارسال گذشته  کشف شدکه بیش از دو  هزار و۷۰۰سال قدمت داشته است.

فرمانده یگان ویژه حفاظت میراث فرهنگی استان متذکر شد: با وجود آثار متعدد فرهنگی  می توان ۱۰ موزه تاریخی فرهنگی در استان دایر کرد در حالی که زیرساخت های نگهداری از آثار در مازندران وجود ندارد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو