زمان انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ -

دلارهای خیالی جان پیرمرد را گرفت/دستگیری متهمان بعد از ۲۰ ماه

چهار متهم که در سال ۹۳ به خاطر سرقت میلیونی دلارهای پیرمرد ۸۰ ساله او را به طرز وحشتناکیبه قتل رسانده بودند، پس از گذشت ۲۰ ماه از زمان قتل شناسایی و دستگیر شدند.

به گزارش سرای نور؛ ساعت ۲۰:۳۰ دقیقه ۱۶ اردیبهشت ۹۵ ، از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰، یک فقره کشف جسد متعلق به پیرمردی ۸۰ ساله در محل سکونتش واقع در طبقه اول یک مجتمع مسکونی چهار طبقه (هر طبقه یک واحد مسکونی) به کلانتری ۱۰۹ بهارستان اعلام شد.

با حضور مأمورین کلانتری در محل و انجام بررسی های اولیه، مأموران با جسد پیرمردی روبرو شدند که دست و پا و دهانش بسته شده؛ با توجه به شواهد صحنه ی کشف جسد، بلافاصله موضوع به اداره دهم پلیس آگاهی تهران و قاضی کشیک ویژه قتل دادسرای جنایی تهران بزرگ اعلام شد.

با حضور کارآگاهان اداره دهم و تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی تهران بزرگ در محل و انجام بررسی های اولیه، علت اصلی مرگ پیرمرد، «انسداد شریان تنفسی» اعلام شد.

با اعلام نظریه تیم بررسی صحنه در خصوص علت مرگ، پرونده مقدماتی با موضوع “قتل عمـد” تشکیل و به دستور بازپرس شعبه هفتم دادسرای امور جنایی، پرونده جهت رسیدگی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

کارآگاهان اداره دهم با حضور در محل وقوع جنایت و در تحقیقات از همسایگان مقتول اطلاع پیدا کردند که حدودا ساعت ۱۹، همسایگان طبقات بالا متوجه شنیده شدن سر و صدا از واحد طبقه ی اول (منزل مقتول) شده و حتی برای بررسی موضوع و در صورت نیاز کمک، به در منزل مقتول مراجعه اما مقتول پاسخگوی زنگ زدن های مکرر آنها نشده و همسایگان با توجه به قطع شدن سر و صدا از داخل خانه پیرمرد، به واحدهای مسکونی خود بازگشته اند.

حدودا ساعت ۲۰:۳۰ یکی از همسایگان در هنگام مراجعه به در ورودی ساختمان، متوجه نیمه باز بودن در واحد مسکونی همسایه طبقه ی اول شده، لذا زنگ واحد طبقه اول را به صدا درآورده اما پیرمرد جوابگوی زنگ های وی نشده  و او به همراه یکی دیگر از همسایگان وارد منزل پیرمرد شده و با جسد دست وی در اتاق پذیرایی روبرو می شوند که بلافاصله موضوع رابه مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع داده اند.

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که مقتول به تنهایی زندگی کرده و تنها دارای یک برادر است. لذا موضوع به برادر مقتول اطلاع و جهت انجام تحقیقات به منزل برادرش دعوت شد.

برادر مقتول پس از اطلاع از موضوع جنایت و قتل برادرش به کارآگاهان عنوان داشت که برادرش در محدوده ی میدان فردوسی در زمینه خرید و فروش دلار و ارز فعالیت داشته است. در ادامه و با بررسی محتویات داخل گاو صندوق منزل، برادر مقتول با اطلاع از سرقت محتویات داخل گاو صندوق منزل برادرش به کارآگاهان عنوان داشت: اسناد و مدارک مالکیت منزل برادرم در داخل گاوصندوق نگهدرای می شده اما این اسناد نیز به همراه وجوهات نقد داخل گاو صندوق سرقت شده است.

در شرایطی که قاتل یا قاتلین بدون به جای گذاشتن هرگونه آثار و نشانه ای از محل وقوع جنایت متواری شده و تحقیقات پلیسی نیز حکایت از وقوع جنایت با انگیزه سرقت داشت، کارآگاهان سرانجام در مهرماه سال جاری اطلاع پیدا کردند که فردی با مراجعه به یکی از مرکز ثبت اسناد قصد انتقال قانونی اسناد مالکیت متعلق به واحد مسکونی مقتول را دارد که بلافاصله این شخص به نام رامین  ۴۵ ساله  شناسایی و اول آبان، در منطقه حکیمیه دستگیر و به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.

رامین پس از انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ و اطلاع از پرونده ی قتل پیرمرد ۸۰ ساله ای که او قصد انتقال اسناد مالکیتی منزلش را داشت، با اظهار بی اطلاعی از موضوع (قتل پیرمرد) به کارآگاهان عنوان داشت که ملک را از فردی به نام مصطفی به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان، در یک دفتر وکالت در محدوده میدان هفت تیر خریداری کرده است.

با شناسایی مصطفی  ۳۵ ساله، او نیز در همان روز دستگیر شد. در بازرسی از دفتر وکالت (محل دستگیری مصطفی) و کشف امهار و اوراق مجعول، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که مصطفی در این محل و در پوشش دفتر وکالت، پس از شناسایی املاک بلاصاحب  یا متعلق به افراد سالخورده، اقدام به فروش آنها می کند.

متهم  پس از دستگیری و انتقال به اداره دهم پلیس آگاهی، در اظهارات اولیه منکر ارتباط و یا آشنایی با رامین شده اما در ادامه و پس از مواجه حضوری با رامین و ارائه اسناد و مدارک ارائه شده از سوی کارآگاهان به ناچار لب به اعتراف گشود و به مشارکت خود در سرقت منجر به جنایت و قتل مقتول اعتراف کرد.

مصطفی در اعترافاتش به کارآگاهان عنوان داشت که طراحی سرقت از منزل پیرمرد را به همراه ساغر  با نام مستعار “مریم” انجام داده و در سرقت منجر به جنایت و قتل پیرمرد، یکی از دوستانش بنام عباس  نیز حضور داشته است.

متهم در خصوص نحوه ورودشان به داخل خانه مقتول (با توجه به عدم تخریب درب ورودی منزل مقتول) به کارآگاهان گفت: پس از خرید مقداری آش از میدان انقلاب، به بهانه پخش کردن آش نذری، مریم را به همراه یک کاسه آش به در منزل مقتول فرستادیم. مریم مدعی شد که از همسایگان محل است و پیرمرد (مقتول) نیز با اعتماد به سخنان مریم، در ساختمان را برای او باز کرد؛ پس از باز شدن درب ساختمان، بلافاصله من و عباس وارد ساختمان شدیم و زمانی که پیرمرد قصد داشت تا برای گرفتن آش از خانه اش خارج شود، دست و پایش را گرفته و او را به داخل خانه کشانده  و بلافاصله دست و پا و دهانش را محکم بستیم. زمانیکه همسایگان برای بررسی علت سر و صدا به در خانه مقتول آمده بودند، ما دهان پیرمرد را محکم گرفته بودیم تا او نتواند از همسایگان کمک بخواهد اما پس از رفتن همسایگان به خانه هایشان متوجه شدیم که پیرمرد فوت کرده است.

مصطفی در ادامه اظهاراتش در خصوص سرقت محتویات داخل گاوصندوق نیز به کارآگاهان گفت: فکر می کردیم که به واسطه فعالیت مالی پیرمرد در زمینه خرید و فروش دلار و ارز، مقدار زیادی پول در گاوصندوق منزلش قرار دارد. حتی برای جابجا کردن پول ها، چند ساک دستی با خود آورده بودیم اما پس از باز کردن درب گاو صندوق، تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به همراه تعدادی اسناد مالکیت متعلق به منزل پیرمرد در داخل گاو صندوق وجود داشت که به هر کدام از ما تنها ۶۰۰ هزار تومان رسید و من نیز اسناد مالکیت منزل مقتول را برداشتم.  ‌

با بهره گیری از اطلاعات بدست آمده اعترافات مصطفی، کارآگاهان اقدام به شناسایی مخفیگاه “ساغر” یا همان “مریم” ( ۴۵ ساله) در سیدخندان خیابان دبستان کرده، او را در روز یکشنبه دهم ابان دستگیر و به اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل کردند.

مریم که اعتیاد شدیدی به مصرف موادمخدر از نوع شیشه دارد، در اعترافاتش به مشارکت در سرقت اعتراف اما عنوان داشت که در ارتکاب جنایت نقشی نداشته و او وظیفه داشته تا در پوشش پخش کردن آش نذری، اعتماد پیرمرد را برای باز کردن در منزلش جلب کند.

با شناسایی آخرین متهم پرونده بنام عباس ۳۴ ساله، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که او پس از ارتکاب جنایت از تهران متواری شده است. با شناسایی دقیق مخفیگاه عباس. در شهرستان، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی با اخذ نیابت قضایی به این شهرستان اعزام و روز دوشنبه  موفق به دستگیری عباس شدند.

سرهنگ کارآگاه حمید مکرم معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: تحقیقات از متهمان به ویژه دو متهم اصلی پرونده که در سرقت منجر به جنایت حضور مستقیم داشتند، جهت مشخص کردن عامل اصلی جنایت در مراحل اولیه قرار دارد و بازپرس پرونده نیز با صدور قرار بازداشت موقت برای هر چهار متهم دستگیر شده در پرونده، هر چهار متهم را در اختیار اداره دهم پلیس آگایه تهران بزرگ قرار داده است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو