زمان انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ -

روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی مطرح کرد

پایان نمایش سیاسی برنامه هسته ای ایران/احتمال شیطنت رژیم اسرائیل

«گرت پورتر» تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه 1+5 توسط شورای حکام را پایان بازی سیاسی برخی کشورها درباره برنامه هسته ای ایران دانسته و از احتمال سنگ اندازهای رژیم اسرائیل در آینده خبر داد.

به گزارش سرای نور؛شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز سه شنبه با اجماع قطعنامه پشنهادی گروه ۱+۵ برای بستن پرونده ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران «پی ام دی» را تصویب کرد.

پیش نویس این قطعنامه پیشنهادی هفتم دسامبر از سوی گروه ۱+۵ به اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده بود.

در جلسه فوق العاده امروز شورای حکام گزارش آمانو درباره ارزیابی نهایی در خصوص مسائل گذشته و حال مطرح و بعد از آن، در خصوص قطعنامه پیشنهادی ۵+۱ تصمیم گیری شد.

مطابق توافق هسته ای ایران و ۱+۵، تعهدات ایران در برجام و متقابلا لغو تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی توسط ۱+۵، بعد از مختومه شدن پرونده هسته ای در شورای حکام لازم الاجرا می‌شود.

با وجود مصوبه امروز هنوز این نگرانی ها وجود دارند تا برخی قدرت های غرربی با بهانه تراشی های جدید در آینده مجددا تلاش کنند موضوعات گذشته را به نحوی مطرح کنند.

در همین رابطه گفتگویی انجام شده است با «گرت پورتر» روزنامه نگار مستقل آمریکایی و برنده جایزه روزنامه نگاری گل هورن در سال ۲۰۱۲ انجام شده است.

وی در خصوص تاثیر تصویب قطعنامه پیشنهادی گروه ۱+۵ در شورای حکام بر روند کلی برجام گفت: این قطعنامه راه را برای اجرایی شدن برجام هموار می کند. قطعنامه ای که ایران در ۱ جولای به عنوان یک شرط اصرار زیادی بر روی آن داشته است.

پورتر همچنین درباره احتمال تلاش برخی کشورها برای مطرح کردن مجدد مسئله فعالیت های گذشته هسته ای ایران به بهانه های مختلف در اینده گفت: از این پس تلاشی برای مطرح کردن موضوعات گذشته صورت نخواهند گرفت و این بخش از نمایش سیاسی درباره برنامه هسته ای ایران به پایان رسیده است.

وی در عین حال افزود: اما من امکان تلاش اسرائیل برای ایجاد موضوعات جدید را رد نمی کنم. اقداماتی که اسرائیل سعی خواهد کرد از طریق سرویس های اطلاعاتی خود انجام دهد. با اینحال برای اسرائیل هم بسیار سخت خواهد بود تا در انجام چنین تلاش هایی موفق شود زیرا که آمریکا علاقمند به اجرایی شدن کامل توافق هسته ای است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۴ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو