زمان انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۵ -

محسنی اژه ای در دانشگاه تهران:

قوه قضاییه آماده محاکمه سران فتنه است

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با محاکمه محصوران و سران فتنه، اظهار داشت: مصوبه شورای عالی به قوت خود باقی است و قوه قضاییه آمادگی محاکمه سران فتنه را دارد.

به گزارش سرای نور؛ حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه بعداز ظهر امروز در مراسم ۱۶ آذر در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ضمن گرامیداشت روز دانشجو گفت: در بعضی مقاطع تاریخی اتفاقاتی رخ می دهد که زنده نگه داشتن آن مقطع مهم به شمار می رود که یکی از انها ۱۶ آذر است.

وی با اشاره به نهضت دانشجویی و گرامیداشت آن افزود: بسیاری از دانشجویان ما قبل و بعد از انقلاب به شهادت رسیدند. اما چرا ۱۶ آذر را زنده نگه می داریم به این دلیل است که این روز مبارزه با نفوذ و سلطه بیگانه و هرنوع ظلم داخلی و خارجی بود.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: این امور منحصر به یک مقطع تاریخی نیست. ضرورت مبارزه با ظلم در همه مقاطع تاریخی وجود داشته و باید باشد. مبارزه با ظلم باید در همه جریان زندگی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه عدالتخواهی چیزی نیست که در مقطعی مفید و در مقطعی غیر مفید باشد خاطرنشان کرد: ۱۶ آذر را به خاطر اتفاقاتی که در مثل چنین روزی رخ داد گرامی می داریم. امروز دانشجوی دانش خستگی ناپذیر است که می تواند بسیاری از کجی ها را راست کند. امروز دانشجوی بسیجی و وظیفه شناس است که می تواند بسیاری از مفاسد را جلوگیری کرده و در برابر هرنوع بی عدالتی به سر همه ما برای تحقق عدالت فریاد بزند.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: دوست دارم تمام وقتم را در اختیار شما قرار دهم و به صحبت های شما گوش کنم. دوست دارم سوالات بی پرده و چالشی با رعایت اخلاق صورت بگیرد من هم تا جای توان بدون پرده پوشی پاسخ دهم. من هیچ یک از این جمع ها را نامحرم نمی دانم. آنچه را که می دانم شفاف در پاسخ به شما خواهم گفت.

محسنی اژه ای گفت: امروز دشمن ما روی دو چیز فوق العاده سرمایه گذاری می کند. اول روی نفوذ در جهت تاثیرگذاری در تصمیم سازی های مدیران و دوم در مورد تخریب روحیه انقلابی همه مردم به خصوص جوانان. به شدت بر اینکه امروز وقت انقلابی گری گذشته سرمایه گذاری می کنند.

وی گفت: امروز به دنبال آن هستند که جوانان ما را نسبت به ایستادگی، مقاومت و جهاد که دشمن را زمین گیر کرده دچار خدشه کنند و آرام آرام جوانان را به سمت کسل شدن سوق دهند که البته در داخل هم همراهی داشته است.

محسنی اژه ای عنوان کرد: همه تلاش طاغوت این بوده که زشتی و خباثت شیطان را در نظر ما کمرنگ کند. تلاش کرده جنایت های این شیطان بزرگ را به فراموشی سپرده و حساسیت ما را نسبت به آن کمرنگ کند.

وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به هجمه های اخیر علیه قوه قضائیه، گفت: مفسدین در داخل و خارج احساسشان این است که قوه قضاییه قدرت برخورد با آنها را پیدا کرده است و هر فرد مجرمی را به پای میز محاکمه بکشاند.

اژه ای با اشاره به سخن برخی از افراد مبنی بر اینکه چرا دستگاه قضا با آفتابه دزدها برخورد می کند، گفت: از بالاترین مقام تا برخی از دانه درشت ها در زندان هستند و بدون هیچ گونه دغدغه ای با آنها برخورد شده است. برادر رییس قوه قضاییه مورد سوال بود و ایشان به رییس دادگستری گفتند که هیچ ملاحظه ای در مورد برادر من نکنید و هرچه لازم است را انجام دهید.

وی افزود: ایشان در مورد برادر دیگرشان که سوالاتی مطرح بود به من گفتند آنچه که مرتضوی یا احمدی نژاد گفته است، را بررسی کنید.

اژه ای تصریح کرد: یکی از افراد پرقدرت از لحاظ مالی و سیاسی، آقای هاشمی رفسنجانی است و برخی می گفتند ما اصلا باور نمی کنیم از خانواده ایشان کسی در زندان باشد اما این در حالی است که وقتی دختر ایشان در زمانی به زندان رفتند همزمان پسرشان در بازپرسی بود. همزمان با این موضوعات دختر دیگر ایشان به دادسرا در حال رفت و آمد بود.

وی افزود : وقتی آقای رحیمی معاون اول دولت دهم بود بیش از ده جلسه در همان زمان به مرحله بازپرسی رفت. برخی از این جلسات سه چهار ساعت طول می کشید.

اژه ای افزود: آقای احمدی نژاد با تحت تعقیب قرار گرفتن معاون اجراییش به شدت مخالف بود که قوه قصاییه علیرغم این مخالفت ها به موضوع ورود کرد.

معاون اول دستگاه قضا با اشاره به دیدار چندین سال پیشش با رییس دولت اصلاحات گفت: من اختلاس یکی از مقامات دولتی را تایید کرده بودم که آقای خاتمی به من گفت مگر این مقدار اختلاس است. ایشان علاوه بر تمسخر قانون، از حکم اختلاس تعجب کردند.

محکومیت یکی از معاونین روحانی

وی با اشاره به مطلب اخیر یکی از مقامات دولت که معاون روحانی هم هست،  گفت: ایشان در سفر به روستایی سخنان خلاف قانون زدند که اخیرا حکم ایشان در دادگاه بدوی تایید شده است.

احضار چهار وزیر در پرونده زنجانی

محسنی اژه ای تصریح کرد : افراد زیادی در پرونده بانک صادرات فشارهای زیادی آوردند. در پرونده زنجانی نیز چهار وزیر و رییس سابق بانک مرکزی بدون هیچ اغماضی مورد تحقیق قرار گرفتند.

وی در خصوص حساب های مالی قوه قصاییه گفت: در سال ۷۳دستور داده شد که از این پول به حسابی واریز شود و از سود آن در موارد خاص استفاده شود که مقام معظم رهبری دستور دادند که برداشت پول بارعایت قانون و ظوابط باشد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در آن زمان آقای نمازی وزیر اقتصاد بودند که دستور دادند که برداشت پول از این حساب باید به شورای پول و اعتبار برود اما آقای سیف معتقد بودند که نیاز نیست به شورای پول و اعتبار برود.

محسنی اژه ای با بیان اینکه این حساب ها به  نام قوه قصاییه از زمان آیت الله یزدی بود و از سود این پول استفاده می شد، گفت: در همه این سالها رهبری و مسئولان موضوع را می دانستند. شش مورد در زمان آیت الله شاهرودی و آملی بوده است. یک مورد از این حساب ها به نام شخص نیست و به نام قوه قصاییه است. تنها یک مورد به نام دادگستری است.

اژه ای تصریح کرد: وزیر اقتصاد فعلی رسما به بانک مرکزی نامه نوشتند و هیچ ابهامی در این رابطه وجود ندارد. سود این سپرده ها که صرف شده است یک حسابرسی دقیق دارد و مورد مصرفش شفاف است و می توانیم برگ برگ این حساب ها را در رسانه ملی نشان دهیم.

دلیل احضار محمود صادقی شکایت دانشجویان بوده است

معاون اول قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا محمود صادقی مصونیت قضایی دارد یا خیر گفت: آقای صادقی مطالبی را تحت عنوان سوال مطرح کردند. اولا برداشت ما این است که سوال کاملا یک نوع نسبت دادن خلاف به رییس قوه قضاییه است.

اژه ای افزود: علاوه بر این، یک تعداد از دانشجویان بورسیه از آقای صادقی در زمانی که هنوز نماینده نبود، شکایت کردند. آیا ایشان می تواند در خصوص شکایتی که در زمان نماینده نبودن وی انجام شده به اصل ۸۶ قانون اساسی یا ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان استناد کند؟

وی اضافه کرد: اتفاقا چند ماه قبل دادستان تهران به هیئت رییسه این شکایت را اعلام کرد و خواست که به آقای صادقی بگویند برای توضیح به دادسرا بیاید که هنوز همان هیئت جواب نداده است. در همین مورد اخیر که احضاریه رفته بود یک مقدار معطل کردند و وقتی دادستان تهران یقین حاصل کرد که آقای صادقی از ابلاغ دادسرا اطلاع دارد، حکم جلب صادر کرد.

اژه ای درباره اصل ۸۶ قانون اساسی هم گفت: کسانی که در مجلس هستند در رای دادن و اظهار نظر کردن در راستای وظایف نمایندگی آزاد هستند. اگر یک نماینده در خیابان به کسی توهین کند، شامل این اصل می شود؟
در سال ۸۱ نیز شورای نگهبان تفسیر کرده که منظور از اصل ۸۶، آزادی بیان در رای و نظارت است.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: بدیهی است شکایت هایی که علیه آقای صادقی وجود دارد، در چارچوب قانون رسیدگی می شود.

اژه‌ای درباره اینکه در خصوص برخی پرونده ها مثل کرسنت به نظر می‌آید قوه‌ قضائیه ناکارآمد است، گفت: پرونده‌های زیادی در قوه قضائیه وجود دارد که رسیدگی به آنها زمانبر است، برخی پرونده‌ها نیاز به کار کارشناسی تخصصی دارد که یکی از گرفتاری‌های امروز ما درباره همین کار کارشناسی است.

وی افزود: کارشناسان جزو قوه قضائیه نیستند، بلکه شخصی بوده و ارتباطی به دادستانی ندارند، به همین خاطر متأسفانه اختلاف نظرهای بسیاری در مبانی کار کارشناسی آنها وجود دارد.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: البته بعضی مراجع خارج قوه قضائیه نیز در پرونده‌ها مصلحت‌اندیشی‌هایی می‌کنند و همین باعث می‌شود تا پرونده از این مقاطع عبور کند، زمان زیادی صرف شود.

اژه‌ای با بیان اینکه چندین هزار پرونده وجود دارد که مسائل آن تخصصی است، خاطرنشان کرد: قبول دارم رسیدگی به بعضی از پرونده‌ها طولانی شده و در این باره قصد دفاع ندارم.

سخنگوی دستگاه قضا درباره ساز و کار اطلاع‌رسانی و مقابله با تبلیغات روانی علیه قوه قضائیه، گفت: قوه‌ قضائیه یک مرکز اطلاع‌رسانی دارد که تا حدودی این مسئولیت را انجام می‌دهد، اما من از مردم می‌خواهم مطالبی را که می‌شنوند بدون مستندات قبول نکنند.

قوه قضاییه آماده محاکمه سران فتنه است

وی درباره اینکه چرا برخی احضار می‌شوند اما محکوم نمی‌شوند، اگر بی‌گناه هستند پس چرا آزاد نمی‌شوند؟ گفت: ما شورایی به عنوان شورای عالی امنیت ملی دارم، اگر این شورا تصمیمی گیرد و مصوبه آن، مراحل قانونی را طی کند، آن مصوبه برای همه لازم‌الاجرا می‌شود.

اژه‌ای افزود: در فتنه ۸۸ و قاعده‌ای که به پا کردند، شورای عالی امنیت ملی تشکیل جلسه داد و تصویب کرد که فعلاً سران فتنه در حصر باشند و الان محاکمه نشوند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: این مصوبه کماکان به قوت خود باقی است البته قوه ‌قضائیه آمادگی دارد که اگر شورا مصوبه خود را تغییر دهد، سران فتنه را محاکمه کند، چون ما معتقدیم اینها جرایمی انجام دادند که قابل تعقیب و محاکمه است.

وی خاطرنشان کرد: قوه‌ قضائیه می‌داند که اینها متهم هستند ولی این مصوبه فعلاً لازم‌الاجرا است.

اژه‌ای در بخش دیگری از این برنامه درباره حقوق‌های نجومی گفت: من از کسانی که می‌گویند این حقوق‌ها قانونی است، یک سؤال دارم. شرکت‌هایی که این افراد از آن پاداش گرفتند، بر اساس قانون باید سودده بوده و اعضای هیأت مدیره آن، سود شرکت یا دستگاه را بین اعضا تقسیم کنند؛ اما می‌دانیم که این شرکت‌ها و دستگاه‌ها زیان‌ده بودند، پس در نظر گرفتن پاداش برای اعضای آن قانونی نیست.

وی گفت: ممکن است در اسناد دستکاری کرده و سندهای صوری درست کرده باشند و در برخی موارد، تراز یک شرکت را جابجا کرده تا وانمود کنند آن شرکت سودده است؛ این هم از اساس خلاف است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: باید شفاف گفته شود که اگر اعضای صندوق توسعه ملی عزل شدند، چرا اعضای هیأت مدیره فلان شرکت که شاید بیشتر هم پاداش و حقوق گرفته‌اند، عزل نمی‌شوند و اگر حقوق‌ها به ناحق بوده، چرا به طور شفاف درباره بازگرداندن آن، به مردم اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟

اژه‌ای تصریح کرد: از دیوان محاسبات و وزارت اقتصاد هیچ گزارشی در این باره به قوه ‌قضائیه نرسیده است. البته رئیس دیوان محاسبات عنوان کردند که ۱۰ نفر پول‌هایشان را پس نمی‌دهند و ممکن است این تعداد را برای پیگرد قانونی به قوه‌ قضائیه معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: در جریان این پرونده، فردی به خاطر حضور در ۱۶ جلسه، حدود ۸ میلیارد تومان گرفته بود و کارمند یکی از وزارتخانه‌ها در ۲۳ شرکت یا عضو هیأت مدیره بود یا رئیس هیأت مدیره؛ اینها قانونی نیست و توجیه قانونی هم ندارد.

سخنگوی قوه‌ قضائیه خاطرنشان کرد: اگر کسانی پول‌های غیرقانونی را پس دادند و با این وجود باید مجازات شوند، این امر باید انجام شود.

اژه‌ای درباره اینکه چرا از حسین فریدون علیرغم اتهامات سنگین بازپرسی نمی‌شود؟ گفت: چه حسین باشد چه حسن یا هر کس دیگری، باید خودمان را جای مردم بگذاریم. اگر علیه هر کس چیزی گفته شود، اولین توقع این است که آن ادعا ثابت شود.

وی گفت: تا زمانی که گفته‌ها مستند نشده و اتهام متوجه کسی نباشد، پرونده قضایی تشکیل نخواهد شد، تا این لحظه نیز چنین چیزی از دستگاه‌های رسمی به دادستانی نرسیده است.

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: چیزهایی که شما شنیده‌اید، ما هم شنیده‌ایم و شاید بیشتر از شما شنیده باشیم، اما هنوز پرونده‌ای در این باره تشکیل نشده است.

اژه‌ای درباره پرونده قاری معروف گفت: بر اساس نظر اسلام، در چنین مواردی ۴ شاهد عادل لازم است و باید فرد ۴ بار از روی اختیار، اِقرار کند اما چنین چیزی تاکنون در کشور ما اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: اگر به هر دلیل قاضی نسبت به این مسئله علم پیدا کند، ممکن است در دادگاه تجدیدنظر، قاضی علم نداشته باشد و حکم نقض شود.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: سزاوار نیست درباره فردی چیزی مطرح شود که اثبات نشده است.

اژه‌ای با بیان اینکه من اصلاً این قاری را ندیده‌ام و نمی‌شناسم، گفت: طرح این‌گونه مسائل، اشاعه فحشا است.

وی همچنین درباره ارتباط یک زن جاسوس با برخی مسئولین از جمله وزیر فرهنگ گفت: پرونده‌ای در این باره در دستگاه قضایی نداریم.

سخنگوی قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: درباره این مسئله به احتمال قوی، نقلی که در رسانه‌ها صورت گرفته، صحیح نیست و بعید می‌دانم چیزی که مطرح شده، درست باشد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو