زمان انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -

صداوسیما با وجود رسانه‌های مجازی، اثرگذاری‌اش را از دست داده است

وزیر کشور با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجای در جامعه گفت: متأسفانه با وجود رسانه‌های مجازی، صدا و سیما اثرگذاری‌اش را در جامعه از دست داده است.

به گزارش سرای نور؛ عبدالرضا رحمانی‌فضلی صبح پنجشنبه در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که به میزبانی استان البرز در مؤسسه آموزش عالی امام خمینی(ره) مشکین‌دشت برگزاری شد، بابیان اینکه بر مسئله آسیب‌های اجتماعی متمرکزشده‌ایم، گفت: در این زمینه بررسی‌های دقیق میدانی انجام‌شده است، از دستگاه‌های اجرایی اطلاعات جمع‌آوری‌شده و با متولیان امور اجتماعی و علمای فن نشست‌های برگزارشده است.

وی در ادامه به همکاری با دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: مجموعه گزارش‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی تهیه و به رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه‌شده است ایشان پس از مطالعه فرمودند جلسه‌ای با حضور سران قوا و همه متولیان امور اجتماعی تشکیل شود.

رحمانی فضلی به نخستین جلسه در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که سه ساعت به طول انجامیده است و گفت: ایشان در مقدمه جلسه فرمودند گزارش را مطالعه کرده‌ام، اهمیت گزارش به‌اندازه‌ای بود که باید این جلسه برگزار می‌شد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دومین جلسه چند روز پس از جلسه نخست برگزار شد، گفت: در این جلسه ۲۲ نفر ازجمله سران قوه، وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجتماعی صحبت کردند.

ارائه تقسیم کار ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی

وی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان جلسه فرمودند به‌اندازه ۲۰ سال نسبت به مسائل آسیب‌های اجتماعی با تأخیر مواجه هستیم، گفت: ایشان فرمودند این تأخیر ۲۰ ساله در حوزه آسیب‌های اجتماعی به هر دلیلی ازجمله کوتاهی، عدم توانایی و یا بی‌دقتی که بوده، کشور را عقب انداخته است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن جلسه دستوراتی صادر کردند که هر دستگاه موظف به ارائه کار فوق‌العاده‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باشد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی در کشور یک طرح تقسیم‌کار ملی را به وزارت کشور پیشنهاد دادند، گفت: ایشان برای حل این معضل پنج اولویت را مشخص کردند اولویت نخست، بحث اعتیاد و مواد مخدر، دومین اولویت حاشیه‌نشینی و ساماندهی این مهم، سومین بحث طلاق ۴، چهارمین اولویت مفاسد اخلاقی و پنجمین اولویت احصاء مناطق بحران‌خیز در کشور بود.

وی با تأکید بر اینکه رهبری فرمودند اگر حل معضل اعتیاد به مواد مخدر را در دستور کار قرار دهیم ۵۰ درصد طلاق‌ها اتفاق نخواهد افتاد، گفت: بیش از ۳۵ درصد دلایل بیماری ایدز در کشور مربوط به معضل اعتیاد است.

اعتیاد نیازمند ریشه یابی است

رحمانی فضلی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند باید یک مرکزیت برای برنامه‌ریزی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت شورای اجتماعی کشور که پیش‌ازاین ریاستش با وزیر کشور بود، به رئیس‌جمهور سپرده شد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند در کنار شورای اجتماعی باید یک سازمان چابک داشته باشید که مستقل عمل کند و همه دستگاه‌ها را باهم هماهنگ کند تا نظارت‌ها به‌صورت دقیقی اعمال شود به همین منظور سازمان مدیریت امور آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود.

وزیر کشور با اشاره به اینکه دولت مکلف به تخصیص بودجه برای سازمان مدیریت امور آسیب‌های اجتماعی شده است، گفت: پس از گذشت شش ماه و ارائه گزارش دستگاه‌های اجرایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی ایشان فرمودند کار ارزنده‌ای انجام‌شده است.

رحمانی فضلی گفت: آنچه به‌عنوان آسیب اجتماعی از آن یاد می‌شود تجلی بیرونی مجموعه فعالیت‌ها در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی فرهنگی و اجتماعی است که در بیرون از  آن به‌عنوان آسیب‌های اجتماعی یاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر اعتیاد در جامعه تبدیل به معضل شده است نیازمند ریشه‌یابی است، گفت: گاهی ریشه‌یابی این معضل به مسائل اقتصادی، فرهنگی و در برخی موارد به مسائل سیاسی و امنیتی مربوط می‌شود.

دستور رهبری برای پیگیری وضعیت حاشیه نشینی در مشهد

وزیر کشور گفت: وقتی می‌گوییم مدیریت آسیب‌های اجتماعی، بدان معنا نیست که به ظواهر بپردازیم و مباحث ریشه‌ای را فراموش کنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه یادشده فرمودند هیئت اندیشه‌ورز متشکل از مسئولان اجرایی، علمای دانشگاهی و علمای حوزه تشکیل شود و همه موضوعات در این هیئت علت‌یابی و موردبررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در کشور با مناطقی مواجه می‌شویم که فعالیت‌های اقتصادی، توزیع نامناسب منابع، امکانات و فقر موجود باعث شده است مهاجرت از روستاها به شهر و از شهر به کلان‌شهر را شاهد باشیم.

رحمانی فضلی بابیان اینکه در ۶۰ درصد کشور شاید بیش از ۳۰ درصد جمعیت مستقر نیست و آن‌هایی که مستقر هستند مشکلات زیادی دارند، گفت: جمعیت اضافی مجبور به استقرار در حاشیه شهرها می‌شوند طبق برآورد ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می‌کنند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی به موضوع حاشیه‌نشینی به جد ورود پیدا کردند، گفت: ایشان به بنده دستور دادند که مسئله حاشیه‌نشینی مشهد پیگیری شود زیرا حاشیه‌نشینی بستر بزه‌کاری را فراهم می‌کند.

عدم توازن در توزیع اعتبارات موجب حاشیه‌نشینی در کشور شده است

وی ابراز تأسف کرد که برنامه‌ریزی مبتنی بر توسعه نبوده است و گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم این موضع را حل کنیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری با اشاره به اینکه عدم توازن در توزیع اعتبارات موجب حاشیه‌نشینی در کشور شده است، گفت: در حال حاضر ما با تغییرات زیادی در حوزه اجتماعی مواجه هستیم، یکی از مصادیق تغییرات، تغییر سریع در حوزه تکنولوژی است.

وی با تأکید بر اینکه با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستیم، ادامه داد: جوانان ما با حجم زیادی از اطلاعات مواجه هستند که باید سره از ناسره مشخص شود تا دریافت این اطلاعات آسیبی دربر نداشته باشد.

وزیر کشور با طرح این سؤال که چقدر قدرت تفکیک اطلاعات در جامعه وجود دارد؟ گفت: متأسفانه قدرت تفکیک اطلاعات نه از سوی جوانان بلکه از سوی افراد بزرگ‌سال نیز امکان‌پذیر نیست.

وی در ادامه به سخنرانی مقام معظم رهبری در دانشگاه سمنان که سال ۸۸ انجام شد، اشاره کرد و گفت: ایشان به مسئله مهم تهاجم فرهنگی اشاره کردند که متأسفانه از سوی مسئولان مورد غفلت قرار گرفت و در حال حاضر بانفوذ مواجه هستیم.

نبود برنامه ریزی در حوزه تغییرات اجتماعی

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه برخی از مسئولان پس از سال‌ها به این نتیجه رسیدند که مسئله تهاجم فرهنگی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، مسئله‌ای بسیار کلیدی بوده است، تصریح کرد: متأسفانه ما مسئولان نتوانسته‌ایم همراه با مقام معظم رهبری حرکت کنیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: ایشان در آن جلسه مسئله تغییرات اجتماعی را مطرح کردند و فرمودند این مسئله یک امر حتمی است.

وی تأکید کرد: نمی‌توانیم در مقابل تغییرات اجتماعی ایستادگی کنیم، بهترین هنر آن است که این تغییرات ساماندهی شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب توجه به مسائل فرهنگی و تکنولوژی روز را بااهمیت می‌دانند، گفت: ما با تغییرات در حوزه علم و پیشرفت‌های مختلف مواجهیم که سنجش تغییرات اجتماعی کار سختی شده است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه اطلاعاتی که به جوانان ارائه می‌شود باید مدیریت شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در مقابل تغییرات اجتماعی نتوانسته‌ایم برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در دانشگاه بجنورد اشاره و تصریح کرد: ایشان در جلسه یادشده به سبک زندگی اشاره کردند و فرمودند سبک زندگی مجموعه‌ای از رفتار و گفتار است.

پیشگیری و صیانت اولویت جامعه باشد

رحمانی فضلی بابیان اینکه متأسفانه ما در خصوص ارائه سبک زندگی نیز برنامه‌ریزی نداشته‌ایم، گفت: در این خصوص برنامه‌ریزی فعال و مبتکرانه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وزیر کشور ادامه داد: متأسفانه در برخی موارد موضع منفعلانه‌ای داشته‌ایم؛ یعنی برنامه‌ریزی ضعیف بوده و اقدامات خاصی انجام‌نشده است که این موضوع جامعه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز که با عنوان «نماز و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» در حال برگزاری است، گفت: اگر ما بتوانیم از جامعه صیانت کنیم و قدرت مقابله با آسیب‌های اجتماعی را داشته باشیم، می‌توانیم مدعی حل این معضل شویم.

رحمانی فضلی به معضل اعتیاد اشاره و بیان کرد: تجربه در خارج از کشور نشان می‌دهد ۲۰ درصد از افرادی که اعتیاد را ترک کرده‌اند، پاک مانده‌اند و ۸۰ درصد دیگر دوباره به دام اعتیاد گرفتارشده‌اند؛ این در حالی است که در ایران ۱۰ درصد از افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند، پاک می‌مانند و ۹۰ درصد دیگر دوباره به سراغ این معضل خانمان‌سوز می‌روند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه تا پایان امسال شاید بتوانیم ۵۰۰ هزار معتاد را از سطح خیابان‌ها جمع‌آوری کنیم، گفت: برای این افراد روزانه ۱۰ هزار تومان هزینه می‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن ۵۰ هزار نفر از این افراد پاک می‌مانند.

رواج عرفان های کاذب در کشور

وی بابیان اینکه صیانت و پیشگیری در جامعه باید در اولویت باشد، خاطرنشان کرد: تجربه ما در مدیریت آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد هر جا اعتقادات پررنگ‌تر بوده با آسیب‌های کمتری مواجه شدیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه غرب تلاش می‌کند فرهنگ لذت‌جویی و منفعت‌طلبی را در میان جوانان ایرانی اشاعه دهد، گفت: در حوزه فرهنگی ضعف‌های زیادی وجود دارد که ساماندهی‌اش زمان می‌برد.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه در کشور با شرایط اجتماعی ازهم‌گسیخته‌ای مواجه هستیم، گفت: متأسفانه عرفان‌های کاذب در حال رواج است و برخی جوانان نیز به این‌سو کشیده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قلب، روح، جان‌ودل جوانان ما پاک است، گفت: خلاءهای موجود باید حل شود تا افراد به سمت انسان‌های کاذب کشیده نشوند.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه نُرم آسیب‌های اجتماعی در ایران نسبت به جهان در سطح پایین‌تری قرار دارد، تصریح کرد: این نشان از جامعه‌ای سالم دارد که ریشه‌ها در آن به حیات خود ادامه می‌دهند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری مراسم اربعین سال جاری اشاره کرد و گفت: دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به کربلا رفتند، درحالی‌که می‌دانستند شرایط امنیتی کشور عراق بسیار خطرناک است.

بررسی حضور مردم در مراسم اربعین

وی با اشاره به اینکه این حرکت بزرگ و عظیم اسلامی از سوی بسیاری از رسانه‌های جهان مسکوت ماند، گفت: حضور مردم در مراسم پیاده‌روی اربعین نشان از حیات ریشه‌های اعتقادی ما ایرانیان دارد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه نماز، قرآن و عاشورا در ایران ریشه دارد، افزود: دشمنان اسلام درصدد ضربه زدن به این ریشه‌ها هستند.

رحمانی فضلی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه طلاق، بیکاری و اعتیاد، کشور با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند، گفت: بنده به‌عنوان رئیس سازمان مدیریت آسیب‌های اجتماعی کشور می‌گویم ساماندهی معضلات اجتماعی با کمک مردم امکان‌پذیر است و دولت به‌تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را مرتفع کند.

وی بابیان اینکه ارتباط در خانواده‌های ایرانی در حال کم شدن است، گفت: مدرسه و مساجد نقش زیادی در مدیریت انسان‌ها در جامعه دارند.

وزیر کشور به تأثیرگذاری فضای مجازی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: سال های پیش نسبت به تهدیدهای ابزاری مثل موبایل و شبکه های اجتماعی هشدار داده شد، این در حالی است که باوجود رسانه‌های مجازی، صداوسیما نیز اثرگذاری‌اش را در جامعه ازدست‌داده است.

رحمانی فضلی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی، مطالعات مستمر و پروژه‌های ملی تعریف‌شده است، امید داریم با اجرای این طرح‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو