زمان انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -

تخریب دستگاه قضایی هدفدار است/ نظرات مختلف عامل شکاف نشود

دادستان کل کشور گفت: از بی انصافی افرادی بود که بدون مطالبه سند برای دروغ و تخریب ساخته رسانه های معاند علیه رئیس دستگاه قضا آن را فریاد زدند.

به گزارش سرای نور؛ حجت‌الاسلام منتظری امروز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه اظهار داشت: دین مجموعه‌ ای از بایدها و نبایدها برای چگونه زیستن است و اجتهاد و تقوای الهی  و ورع در دین از توصیه های امام عسگری(ع) و عمل به دستورات دین مبین اسلام مورد تاکید است.

وی قوام هر جامعه، خانواده و انسان را پایبندی به اجتهاد و تلاش عمومی دانست و گفت: هر کسی در زندگی اش باید تلاشگر باشد و این تلاش و اجتهاد باید برای خداوند باشد.

وی با اشاره نکاتی در مورد موضوع قضا و جایگاه دادستان بیان کرد: دستگاه قضایی جایگاهی بسیار رفیع است و منصب بزرگ قضا مسئولیت و رسالتی که دستگاه قضایی در همه جوامع  و خصوصا در نظام جمهوری اسلامی دارد رفیع استو ما اعتقاد داریم که نظام ما نظامی مبتنی بر معارف الهی و دینی است و باید بسیار مراقبت کنیم.

منتظری با اشاره به گستردگی مسئولیت ها افزود: قانون وظایف را تقسیم کرده اما مجموعه آن قضا است اختیارات رئیس دادگستری در حد قاضی و رئیس شعبه است و اختلاف فاحش با اختیارات دادستان دارد چون دادستان قاضی ایستاده است و دادگستری قاضی نشسته است.

وی بیان کرد: دادستان یا ضابطین وی باید در عرصه های مختلف حضور داشته باشد و در محل حوادث برود و حضور در جوامع و ارتباطات تنگاتنگ با مردم و حضور در کوه و بیابان و دشت و دمن داشته باشد.

وی با بیان اینکه دادستان قدرت اجرایی زیادی دارد، گفت: دستگاه های نظامی و اطلاعاتی و امنیتی در مواردی ضابط دادستان هستند و این مسئله خطیر بودن مسئولیت دادستان را می‌رساند که بسیار کار سنگینی است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه قانون دادرسی جدید از سال گذشته لازم الاجرا شده و اختیارات دادستان کل و دادستان های عمومی و انقلاب را بسیار گسترش داده، افزود: من از پذیرش این مسئولیت ابا داشتم و با وجود سی و چند سال سابقه کار قضایی داشتن اما وقتی کار دادستانی را دیدم و با توان خود و عِده و عُده خود سنجیدم دیدم بار سنگینی است به هر حال من پذیرفتم.

وی از دادستان جدید استان کرمانشاه خواست تا به برنامه های خود عمل کند و  باید با قدرتی که قانون در بدنه نیروهای اطلاعاتی و نظامی برای دادستان لحاظ کرده نباید به عوامل آشوب و ضد امنیت و آسایش مردم مجال داد.

وی ایجاد امنیت را امری بسیار مهم دانست و افزود: با تلاش وزارت اطلاعات و ناجا و سربازان گمنام امام زمان(عج) و همه مسئولان که در راستای تلاش برای تداوم نعمت امنیت در جامعه هستند باید انجام وظیفه کرد.

وی با اشاره به احادیث ائمه، امنیت و سلامتی را دو نعمت پوشیده دانست و گفت: نعمت امنیت نتیجه فرایندی پیچیده است که با تلاش مسئولان و دولت مردان انجام می‌شود.

منتظری با ادامه توضیحات اظهار کرد: ایران در یک مجموعه ای قرار گرفته که در اطرافش آتش است و در کشورهای یمن، بحرین، عراق، سوریه، ترکیه و… دور تا دور ایران آتش و جنگ و ترور نا امنی و است.

وی گفت: عناصر فساد داعش و داعش صفتان که بخواهند برای مردم نا امنی ایجاد کنند در نطفه خفه می شوند و باید این امنیت را حفظ کنیم و این حفظ امنیت منوط به بیداری و هوشیاری و مراقبت است و همه باید به وظیفه خود عمل کنیم.

وی مردم را دومین پایه و رکن اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: مردم از ما کار، تلاش، صداقت و اجتهادلله می خواهند.

منتظری اضافه کرد: اطلاعات محرمانه ای که به ما میرسد حاکی از آن است که دشمن در تلاش و برنامه ریزی بسیار وسیع است که نا امنی ها را به داخل کشور بکشاند اما مسئولان امنیتی و اجرایی و اطلاعاتی سدی جلوی تحقق اهداف دشمن شدند. دشمن فکر می کند می تواند از ابزارهایی مثل ایجاد اختلاف میان شیعه و سنتی که از اهداف اصلی اوست استفاده کند.

وی با اشاره به اختلاف نظر میان مذاهب شیعه و سنی گفت: این اختلاف نظرها نباید موجب این شود که کسی از آن علیه نظام و وحدت اسلامی شیعه و سنی استفاده کند.

وی خطاب به برادران اهل تسنن بیان کرد: شما مدافع نظامی هستید که اینچنین برای کشور و ملت دستاوردهای عظیم استقلال، آزادی، اخوت و برادری ایجاد کرده است.

دادستان کل کشور افزود: البته نارسایی، خیانت ها و اشکالات در درون نظام هست اما نباید مارا از مسیر مهم و روشنی که در پیش گرفته ایم باز بدارد در هر خانواده ای هم اختلاف نظر ممکن است پیش آید اختلاف نظرها میان مسئولان مسئله مهمی نیست و دشمن دنبال این است از اختلاف نظر های معمول و طبیعی شکاف عمیق ایجاد کند و به تعبیر قرآن اختلاف نظر نباید شکاف ایجاد کند.

وی اولین و مهمترین وظیفه دادستان را شناسایی مولفه های موثر در امنیت و تلاش برای تقویت این مولفه ها دانست وافزود:  تعامل با دستگاه های موثر در ایجاد امنیت از وظایف جدی دادستان است. این هماهنگی و نظارت مهم است. دادستانهای استان ها دور هم جمع شوند و تبادل اطلاعات انجام شود.

منتظری نظارت میدانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: به دلیل کمبود عده و عُده نمی توانیم هر ماه هیئات نظارت را به شهرستانها گسیل کنیم بنابراین روی نظارت الکترونیک کار کردیم تا مجموعه دادسراهای کشور رابا نظارت الکترونیک رصد کنیم. درگاهی در سامانه نظارتی ما وجود دارد که هر شهروند در هر نقطه از ایران اگر شکایتی از عملکرد دادسرا و دادستان داشته باشد با ثبت مشخصات می گوید. در را باز نگذاشتیم هر کس هر چه بخواهد بنویسد و لذا باید با ذکر و ثبت مشخصات و نوع اعتراض به ما منتقل کند و ما مطمئنا پیگیری کنیم. بیشتر از این امکان گسترش نظارت نیست و مردم باید عیون ما باشند و بهترین عین عیون عامه است.

وی گفت: یکی از آسیب های جدی جامعه که همه از مجلس تا مسئولان اجرایی و قوه مجریه و قضائیه باید پای آن بایستیم این است که اگر نسبت به برخی آسیب ها تعامل و همکاری نباشد این آسیب دامن همه را می گیرد اگر در شهری ویروس خطرناکی مثل وبا شایع شود اگر واکسیناسیون و مقابله نشود دامن همه را نگیرد دامن عده زیادی را میگیرد.

وی از وظایف مهم دادستان کل را دفاع از حقوق عمومی دانست و گفت: آنچه در جامعه شاهد هستیم به صورت آسیب شده مدت ها است که این میکروب و اپیدمی در حال توسعه است مسئله زمین خواری کوه خواری و تجاوز به منابع ملی و آبهای زیرزمینی است.

منتظری با بیان اینکه آب در زندگی همه نقش مهم دارد، گفت: امروز در ایران آب مدیریت صحیحی ندارد و  برداشت های غیرمتعارف از آبهای زیرزمینی چه بلایی بر سر کشور می آورد.

وی با تاکید بر مدیریت درست آب در کشور گفت: به عنوان مثال یک رودخانه حق عموم انسان ها و پرندگان وحیوانات و پرندگان است اما صاحبان صنایع بی انصاف فاضلاب های خود رادر آن رودخانه گذاشتند مثل بلایی که بر سر رود کارون آوردند و دادستان مدافع حقوق عامه است.

وی با اشاره به تشکیل معاونت دفاع از حقوق عامه در دادستانی کشور گفت: یکی از وظایف جدی دادستان در استان کرمانشاه این است و مردم حقوق عامه را مطالبه جدی بگیرند و در رابطه با مسئله دفاع و صیانت از حقوق عامه با اهتمام بپردازید و در دادسرا بخشی را به طور ویژه برای این مهم در نظر گرفته و از نیروی انتظامی و اطلاعات کمک بگیرید.

دادستان کل کشور با بیان اینکه دادستان به تنهایی در ایفای وظیفه خطیر دفاع از حقوق عامه نمی تواند کار کند، افزود: دادستان نیاز به تعامل و همکاری مدیران دارند و گزارشات مردمی بهترین راه برای دستیابی به این مهم است.

این مقام ارشد قضایی ایجاد امنیت و دفاع از حقوق عامه را از وظایف دادستان دانست و گفت: منظور از امنیت تنها امنیت خیابان و کوچه نیست که البته آن هم مهم است مردم باید هر ساعت از شب و روز خواستند کارشان را انجام دهند اما امنیت فکری و روحی و اخلاقی فوق العاده مهم است. مردم استان مطالبات جدیشان از دادستان ایجاد امنیت اخلاقی باشد و این اگر مطالبه همگانی شد وظیفه دادستان است که رسیدگی کند.

وی در ادامه اظهار کرد: دشمن امروز با سرمایه گذاری فراوان و تلاشی عجیب بدنبال ایجاد نا امنی اخلاقی است که خودشان می گویند شعارهای افراطی و انحرافی در پوشش آزادی بیان و فضای مجازی بستری شده تا اخلاق جوامع بشری و ایران را هدف قرار دادند.

منتظری افزود: معاونتی در دادستانی مرکز استان داریم برای رصد و مراقبت های بخش فضای مجازی با معاونت است و این بخش را تقویت کنید و با معاونت دادستانی کل در این زمینه تعامل بیشتری داشته باشید و مردم به دادستانی و دستگاه قضایی کمک کنند تا سطح امنیت اخلاقی را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: اگر توجهی به امنیت اخلاقی نداشته باشیم قطعا مشکل ایجاد خواهد شد و من از بیان برخی اتفاقات که ریشه در فضای مجازی نا امن دارد معذورم اما اطلاعات کامل در این زمینه دارم و مردم بدانند خطر بزرگی که امروز خانواده ها و نسل جوان را تهدید می کند آلودگی فضای مجازی است که ضد اخلاق را ترویج می کنند و فراتر از آن ضد دین حرکت می کنند.

این مقام ارشد قضایی گفت: دشمن اعتقادات اسلامی و معارف دینی را هدف گرفته و برنامه ریزی توام با جذابیت برای جوانان طراحی کرده اما شیب به گونه ای است که اگر جوان در این مسیر غلط قرار بگیرد بعد از مدتی همه اعتقادات خود را از دست خواهد داد و دشمن خیلی ملایم در این زمینه در حال کار است.

انتقادها از قوه قضاییه هدف دار است

وی بیان کرد: مدت هاست که در رسانه های مختلف می بینیم هجمه عجیبی به قوه قضاییه دارد صورت میگیرد البته من آدمی نیستم که بخواهم تعریف و تمجید کنم. نقد و اشکال و انتقاد به قوه قضاییه وارد است. بنده به عنوان عضو کوچک دستگاه قضایی میگویم به دلایلی مختلف ما هم اشکال داریم… اشکال ندارد نقد شویم کما اینکه به قوه مقننه و اجراییه هم باید نقد شود. تصور نشود که من قصد دفاع مطلق از یک قوه دارم. اما بحث هایی  می شود که وقتی عقبه کار را می بینیم بحق انتقاد معمولی و انتقاد مجاز و معمول از قوه قضاییه نیست. این رویه یکی دوساله است انجام می شود و تهاجم عجیبی به قوه قضاییه می شود.

منتظری با اشاره به اینکه قوه قضاییه قوه ای مستقل است، افزود: سه قوه مکمل هم هستند. در رسانه های عمومی و سایت ها و شبکه های اجتماعی از جمله تریبون مجلس می بینیم تهاجم عجیبی علیه قوه قضاییه صورت گرفته است. برادران عزیزی که انتقاد به قوه قضاییه دارید وقتی می بینید دشمن در پشت سنگرهایی نشسته و لوله تانک و موشک و سلاح های کشنده اش را متوجه قلب قوه قضایه کرده آیا منطقی است که ما همنوای با دشمن شویم.

شایعه حسابهای رئیس قوه با واقعیت هیچ تطابقی ندارد

وی افزود: این مسئله وجوه قوه قضاییه که به حسابی ریخته می شود ریشه آن به بیست و یک سال قبل بر می گردد این وجوه مختلفی است. پنجاه درصد این وجوه از بیست سال قبل در حساب بانک بوده است. اجازه این مهم از بیست سال قبل داده شده و از رهبری اجازه گرفته شده که بودجه فعلی نمی تواند همه مشکلات قوه را حل کند لذا اجازه دهید از محل برخی از سپرده ها بخشی برای رفع نیازهای قوه قضاییه باشد و رهبری اجازه دادند. این وجوه از دوره آیت الله یزدی بوده است و اصلا به نام رئیس قوه نیست.

دادستان کل کشور گفت: این بی انصافی است. اسناد و مدارک موجود است که یک ریال به صورت محرمانه و پشت پرده نه دریافت و نه هزینه می شود. برخی از نماینده های خوش انصاف مجلس چه کردند؟ تهمت دزدی به رئیس قوه قضاییه زدند. من شهادت می دهم در جلسه مربوطه رئیس قوه گفت حساب به نام من نکنید. این حساب ها به نام  قوه است…  مسئول مشخص در قوه دارد که بسیار متدین است و تمام حساب و کتاب ها و پول هایی که به استان ها و زندان ها داده شده مشخص است. ببینید در این مسئله چه مانوری دادند.

وی افزود: ای کاش این نماینده ای که در بوق و کرنا کرد و در این مدت بی بی سی و صدای آمریکا در این مسئله دادند همه چیز را می گفت. آقای نماینده مجلس تو اگر برای خدا میخواهی حرفی بزنی در جلسه مطرح کن و با رئیس قوه… اگر مدارک مستند ارائه داد که هیچ اگر قانع نشدی برو فریاد بزن… اگر فریاد زدی و نشد بعد آن را رسانه ای کنید این هزینه برای نظام سنگین است. در مورد تضعیف رئیس جمهور و رئیس مجلس هم همینطور است.

منتظری اضافه کرد: در ماجرای شهرداری تهران چه هزینه های زیادی دادیم افکارعمومی متشتت شد. والله بخشی از این کارها خلاف دین و شرع است. آیا در محافل آبرویی را بردن و تهمت زدن درست است؟

مردم در دفاع از نظام متحد هستند

دادستان کل کشور افزود: اگر دشمن بخواهد ورود پیدا کند اصلاح طلب و اصول گرا و شیعه و سنی از نظام دفاع می کنند اما مسائل درون خانوادگی را نباید در شبکه های اجتماعی و ملی ببریم در شرایطی که دشمنی آمریکا و صهیونیست و آل سعود را کسی منکر نیست. چرا باید آتو دست دشمن دهیم. اگر اعتماد مردم را از یک قوه سلب کنیم به نفع نظام است؟

منتظری همچنین درباره جابه جایی ها در دادستانی های استانها گفت: دادستانهای استان ها که بیش از ده سال بر سر کار بودند جابجا می شوند و این دلیل بر عملکرد نادرست فرد نیست. در استان کرمانشاه نیز آقای ملکی از دادستان های موفق ما بود و از زحمات ایشان تقدیر میکنم و برای آقای صادقی آرزوی توفیق دارم.

وی در پایان تاکید کرد: ما دنبال ایجاد امنیت برای مردم و احقاق حقوق عامه هستیم و بتوانیم ادای وظیفه کنیم و دستگاه های دیگر باید کمک کند به دادستان کمک کنند.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو