زمان انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ -

موفق به پرداخت کامل اعتبارات سفرهای استانی دولت نشدیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: موظفیم اعتبارات سفرهای استانی رئیس جمهور را ۱۰۰ بدهیم اما تا کنون موفق نشدیم.

به گزارش سرای نور؛ محمد باقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استانداری کرمانشاه با خواندن شعر هر کسی کو دور ماند از اصل خویش، باز جوید روزگار وصل خویش گفت: خوشحالم که به اصل خودم مراجعه کردم و در بین همکارانم  در ۳۰ سال پیش و دوران جنگ قرار گرفتم.

وی اشاره ای به خاطراتش طی سال ۶۸ داشت و گفت: هیچگاه نبوده که از آن سال ها به بعد هر از چندگاهی به کرمانشاه سفر نکنم. آنزمان قطعنامه تصویب شده بود و امام (ره) نیز  از بین ما رفته بودند، من در مزار شهدای کرمانشاه در حال زیارت قبور شهدا بودم، قبور جوانان این شهرا را می دیدم که در چه شرایطی جنگیدند و به شهادت رسیدند.

نوبخت با اشاره به ایثارگری این شهدا، اقتدار کنونی ایران اسلامی را نتیجه همان ایثارگری ها دانست.

نوبخت گفت: طی سفر ما مقرر بود، پروژه ای رئیس جمهور در سفرشان به استان قول داده بودند را پی گیری کنیم. راه آهن یکی از مولفه ها و اصلی ترین زیر ساخت ها در توسعه است. در برنامه ششم، علاوه بر اعتبارات تخصیصی به پروژه ها، ۱۰ میلیارد تومان به صورت خاص به موضوعاتی چون، مسائل زیست محیطی، آب و پروژه های ریلی در نظر گرفته شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: راه آهن از خواسته های شما بود و تصمیم گرفتیم با پیگیری ها، شاهد اتمام راه آهن در استان باشیم. مقرر شد ۱۴۹ میلیارد تومان تخصیص داده شود تا قبل از اتمام دوره دولت این پروژه تمام شود. ما با همه مشکلات در سفرهای رئیس جمهور موظفیم اعتبارات سفر را ۱۰۰ درصد بدهیم. در استان های قبل از کرمانشاه موفق نشدیم اعتبارات آنها را در سال ۹۴  به صورت ۱۰۰ درصد بدهیم. لذا باید جبران کنیم اعتبارت ۹۴ را و اعتبارات ۹۵ را هم بدهیم و ۹۶ را هم مد نظر داشته باشیم.

وی اشاره ای به روند اجرای پروژه ملی راه آهن غرب کشور گفت: این پروژه جزو مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی بود و به همین جهت کرمانشاه برای ما مهم بود که به همین دلیل از ۱۴۹ میلیارد تومان ۱۴۳ میلیارد تومان ابلاغ شد. آقای وزیر را گفته بود اگر سازمان ۱۴۹ میلیارد تومان بدهد می تواند انجام شود. لذا در ابتدای سال بیش از یک میلیارد در مرحله بعد بیش از ۴۲ میلیارد و در مراحل بعد ۳.۲ میلیارد تومان اعتبار دادیم که جمعا ۲۴۰ میلیارد و ۶۹۹ میلیون تومان برای ۱۴۹ میلیارد تومان پرداخت شد، چرا که هدف ما اتمام آن است.

نوبخت افزود: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد به هر دلیل تعهداتش را انجام ندهد. این پروژه جزو اولویت های ما است و باید انجام شود. حتی اگر یک متر از راه آهن باقی بماند و انجام نشود، پروژه انجام نشده است. لذا از فیروزان برای کرمانشاه از دو مسیر در حال اقدام هستیم که این پروژه انجام شود. هم اکنون پروژه در حال انجام و در حال آماده کردن ایستگاه ها است، از سوی دیگر نیز ریل گذاری در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور از آخوندی وزیر راه تقدیر کرد و گفت: بسیار از دکتر آخوندی سپاسگذارم، ایشان مرد مجدی است و طی اقدامات ایشان تاکنون ۷۰۰ کیلومتر ریل های مستهلک تعویض شده، ۱۰۰۰ کیلومتر بهسازی شد و حدود ۱۳۰۰ کیلومتر نیز در این دولت انجام شده است.

نوبخت ادامه داد: کل درآمد نفتی امسال ما  حدود ۲۳ میلیارد دلار است و دولت با این میزان درآمد کشور را اداره می کند در حالی که درآمد نفتی کشور در گذشته  سالی ۱۱۹  میلیارد بوده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که در سال آینده یکهزار و ۸۵ هزار میلیارد تومان توسط شرکتهای دولتی  و دولت دخل و خرج شود. که از این رقم ۷۵۷ هزار میلیار تومان رو شرکتها خرج می کنند و سهم دولت ۳۷۱ هزار میلیارد تومان است.

تشریح جزئیات هزینه های جاری کشور

وی افزود: از سهم ۳۷۱ هزار میلیاردی دولت ۵۱ هزار میلیارد تومان هزینه اختصاصی دستگاه هاست که مداخله ای در آن نداریم. آنچکه دولت باید از طریق سازمان مدیریت باید تخصیص بدهد ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است. از این مبلغ ما حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان را باید  از طریق مالیات و گمرک، ۱۱۱ میلیارد تومان را از طریق نفت و مابقی را از محل فروش سهام کارخانه جات و اوراق تامین می کنیم.

نوبخت ادامه داد: این سوال پیش می آید که این مبلغ ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کجا می خواهد هزینه شود؟ این برای مردم مهم است. آنچه ما تقدیم مجلس کردیم، از این هزینه می خواهیم ۶۲.۷ هزار میلیارد تومان را در طرح های عمرانی مصرف کنیم. ۲۱ هزار میلیارد تومان را می خواهیم اوراق مشارکت و سود آن را که خریدیم بپردازیم.   ۲۳۶ میلیارد تومان هم اعتبارات هزینه ای یا جاری است که رقم بالایی است، بیایید کمک کنیم جاری ها را کم کنیم و روی عمرانی ببریم. موافقید کمک کنید که اینکار را مرور بکنیم؟ هرکدام را شما گفتید من حذف می کنم. بخصوص برای کسانی که نمی دانند پشت قضیه این جاری ها چیست.

وی گفت: اولین مبلغ جاری را که بیشترین رقم هم هست معادل ۷۲ هزار میلیاردتومان است که برای رفاه اجتماعی به کمیته امداد، بهزیستی، صندوقهای بازنشستگی و… می دهیم. ۴۷ هزار میلیارد تومان به آموزش و پژوهش می دهیم. ۴۰ هزار میلیارد تومان مربوط به دفاع و امنیت است که من معتقدم باتوجه به شرایط منطقه باید بیشتر هم باشد. ۲۱ هزار میلیارد تومان مربوط به سلامت است. کدام از این اعتبارات را می توانیم حذف کنیم؟

نوبخت با اشاره به اینکه نباید اعتبارات استانها را با یکدیگر مقایسه کرد، گفت: به هر استان به فراخور نیاز و تخصیص های قبلی اعتبار می دهیم. مثلا در بودجه ۹۶ موضوعات مربوط به کرمانشاه ممکن است برای کردستان این نباشد. مثلا آنجا راه وعده داده شده اینجا آب…

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان برای محیط زیست و سرفصلهایی مانند ریزگردها، منابع آبی، فاضلاب (مثل قره سو و آبشوران) در نظر گرفته شده است که کرمانشاه از این سرفصل ها سهم خواهد داشت که امیدواریم مبلغ مناسبی باشد.

تخصیص یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای اشتغال

وی با اشاره به مشکلات اشتغال ادامه داد: پیگیری کردیم که یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی با اولویت مناطق عشایری و روستایی در نظر گرفته شود که استاندار کرمانشاه و رییس سازمان مدیریت استان پیگیری کنند و ما هم کمک می کنیم که سهم کرمانشاه از این مقدار قابل توجه باشد.

وی همچنین به پروژه قطار شهری کرمانشاه اشاره کرد با وعده حل مشکلات آن گفت: امیدوارم چند ماه آینده که به کرمانشاه خواهیم آمد این وعده ها و رقم ها عملی شده باشد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو