زمان انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ -

آیت الله محمدی گلپایگانی عنوان کرد؛

اهتمام مثال زدنی رهبر انقلاب به شعر/۴ شاعر مورد علاقه رهبری

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم رونمایی از کتاب «آئینه گردانی» عنوان داشت: اهتمام رهبر معظم انقلاب به شعر و نکته شناسی‌شان در این امر به ایشان شخصیت برجسته‌ای در رهبری داده است.

به گزارش سرای نور؛آئین معرفی و رونمایی از کتاب «آئینه گردانی» شامل مجموعه اشعار شاعران آئینی که در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت شده است، شامگاه شنبه در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور محسن مومنی رئیس حوزه هنری، علیرضا مختارپور معاون موسسه پژوهشی فرهنگی امام خمینی(ره)، دفتر نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای و جمع کثیری از شاعران کشور برگزار شد.

در این مراسم آیت الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در سخنانی با یادکرد سالگرد شهادت امام حسن عسگری(ع)  و ذکر روایتی از حضور دو نفر از علمای قم به محضر ایشان اظهار داشت: کشور ما بحمدالله پیرو اهل بیت(ع) است و در زیارت جامعه کبیره نیز که شناسنامه اهل بیت است می خوانیم همه چیز با شما آغاز شده و با شما پایان می‌یابد. در این زیارت عنوان شده قطره قطره بارانی که از آسمان به زمین می آید به خاطر امام معصوم است. در شعر آئینی هم درباره ائمه بسیار گفته شده تا جایی که این شعر و مضامین‌اش هیچگاه در هیچ عصری به پایان نرسیده و هر چه سراییده‌اند باز هم مضمون هست و این همان معجزه شعر است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در مسئولیت ظاهری خود به عنوان رهبر کشور به اداره آن می‌پردازد. این مسئولیت ظاهری سایر مقام های عالیه ایشان را پوشانده تا جایی که همه فکر می کنند ایشان تنها یک رهبر سیاسی است در حالی که ایشان یک فقیه والامقام و یک مرجع تقلید است که در حلقه درسی شان بیش از هزار نفر حضور دارند و از نظرات ایشان استفاده می کنند.

آیت الله گلپایگانی ادامه داد: یکی از بزرگترین حسن های ایشان این است که اهل ادب هستند و وقتی را که برای شعر و شعرا اختصاص می دهند بسیار قابل توجه است. ایشان به طور معمول سالی دو بار به مشهد مقدس مشرف می شوند. من به خاطر دارم که در همه این سفرها می گفتند یک روز مشخص تعیین کنید تا با ۴ شاعر درجه یک آن روزگاران مشهد بنشینند و به بحث و خوانش شعر بپردازند. آن چهار شاعر، مرحوم محمد قهرمان بود و دیگری مرحوم کمان که بسیار مورد علاقه حضرت آقا بودند، دیگری مرحوم صاحبکار و تنها عضو باقی مانده از آن جمع نیز آقای باقرزاده که با تخلص بقا، شعر می گویند.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان نیز حضرت آقا با تمام مشقات ظاهری و برنامه‌های فوق العاده خود در یک روز مشخص برای شعرا بیش از دو تا سه ساعت وقت می گذارند و بسیاری هم از این جلسه استفاده می کنند. اهتمام ایشان به شعر و نکته شناسی‌شان در این امر به ایشان شخصیت برجسته ای در رهبری داده است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه عنوان داشت: بسیاری از ائمه(ع) و حتی پیامبر اکرم(ص) به شعر اهتمام داشتند. در داستان غدیر خم شاعری به نام حسّان اشعار بلندی سرود که برخی را حتی پیامبر عنوان کرد که جبرئیل در دهان او نهاده است، هر چند که عاقبت این شاعر به شر شد اما از نظر شعری مرتبه خوبی داشت. برخی ائمه(ع) هم طبع شعر خود را ابراز کرده اند که در این میان امام رضا(ع) ابیات معروفی دارند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی به ویژه در دوره رهبری حضرت آقا، شعر اوج زیادی گرفته و جوانان شاعر با قریحه بسیاری ظهور کرده اند که مایه خوشحالی است.

در این مراسم همچنین با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری از خدمات عباسعلی براتی پور شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی و نخستین مدیر جلسات شعر ماه مبارک رمضان رهبر معظم انقلاب با شاعران تجلیل شد.

محسن مومنی شریف، علیرضا مختارپور، محمدعلی مجاهدی و حجت الاسلام سید عبدالله حسینی نیز در این مراسم به ایراد سخن پرداخته و جمعی از شاعران نیز به قرائت اشعار خود پرداختند که مشروح آن متعاقبا منتشر خواهد شد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو