زمان انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ -

جزئیات احراز هویت فضای مجازی/ شفاف‌سازی فعالیت ۱۵۰ هزار کانال

دبیر شورای عالی فضای مجازی، جزئیات احراز هویت فضای مجازی در حوزه اینترنت باند پهن، شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراه را تشریح کرد.

به گزارش سرای نور؛ ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ در پاسخ به سؤال مهر در خصوص اینکه آیا با احراز هویت شبکه‌های اجتماعی، فعالیت شبکه‌هایی که به ثبت نرسیده‌اند، گفت: فعلاً فاز اول این پروژه را مد نظر قرار داده‌ایم و قصد داریم تعداد کانال‌های فعال که متجاوز از ۱۵۰ هزار کانال هستند را شفاف‌سازی و ضابطه‌مند کنیم.

وی گفت: بسیاری از این کانال‌ها معتبر هستند و مایلند خودشان را معرفی کنند؛ به همین دلیل ما دیدیم که نیاز به مرکزی داریم که کسانی که مایلند به صورت شفاف در فضای مجازی فعالیت کنند، خود را به ثبت رسانده و این امکان را فراهم کنند که اگر اعتراض، نقد و یا تعریفی از فعالیت آنها وجود دارد، بتوان از طریق شیوه‌های حقوقی آن را پیگیری کرد.

فیروزآبادی ادامه داد: فعلاً در فاز نخست در یک سامانه تمامی کسانی که دارای کانال و اثر اجتماعی هستند و یا بیلبوردهایی بیش از ۵۰۰۰ فالوئو دارند باید به جامعه معرفی شوند و مسئولیت انتشار مطالب خود را بپذیرند؛ همانطور که این قانون برای مطبوعات در تمامی کشورها وجود دارد.

به گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، انتشار مطالب در فضای مجازی، ادعاهای حقوقی تولید می‌کند و نیاز است که شخص تولیدکننده شناسایی شده تا حقوق مردم ضایع نشود.

وی در مورد احراز هویت کاربران موبایل و پهن‌باند ثابت نیز تأکید کرد: بعضاً شاهد هستیم که تعداد قابل توجهی از کابران سیم‌کارت و پهن‌باند ثابت که به شبکه آی پی متصل می شوند، دارای مالکیت مشخصی نبوده و در زمان ثبت نام آنها دقت کافی به عمل نیامده است، بر این اساس شاهد حوادث مجرمانه در سطح جامعه از طریق این ابزارها هستیم و مالکان اولیه آنها، این جرایم را به عهده نمی‌گیرند.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: لذا حتماً باید اطلاعات این مالکان به روز شود تا در نهایت شاهد فضای مسئولیت‌پذیری و شفاف در فضای مجازی کشور باشیم.

بانک‌ها و زیرساخت‌های حیاتی کشور باید شبکه مجزا ایجاد کنند

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد مصوبه اخیر این شورا گفت: قرار شد که زیرساخت‌های حیاتی کشور، شبکه اختصاصی داشته باشند؛ به نحوی که برای مثال بانک‌ها، وزارت بهداشت و نیروگاه‌ها و مراکز توزیع انرژی که زیرساخت‌های حیاتی کشور محسوب می‌شوند، شبکه مجزایی داشته باشند که اگر حادثه‌ای در کشور اتفاق افتاد و نظام ارتباطی کشور دچار اختلال شد، مشکلی برای ارتباط این زیرساخت‌ها به وجود نیاد.

وی تأکید کرد: این شبکه مجزا میان مؤسسات اصلی کشور و مراکز زیرمجموعه آنها شکل خواهد گرفت.

فیروزآبادی اضافه کرد: در همین حال در این مصوبه همچنین خواسته شده است که سرویس‌ها و خدمات بخش دولتی و خصوصی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید روی شبکه ملی اطلاعات ارائه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: تمامی مردم در کشور باید از شبکه ملی اطلاعات برخوردار شوند.

فعالیت کسب و کارهای نوپا و استارتاپ‌ها قانونمند می‌شود

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر در مورد فعالیت کسب و کارهای نوپا و تقابل این کسب و کارها با کسب و کارهای سنتی به دلیل نبود قانون مشخص گفت: در مرکز ملی فضای مجازی، موضوع بررسی صنوف فضای مجازی در دست کارشناسی قرار دارد و ما امیدواریم در نهایت با هماهنگی بتوانیم فعالیت این بخش را ضابطه‌مند کنیم.

فیروزآبادی گفت: برای مثال هم‌اکنون در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، صنوف مجازی شکل گرفته و شبکه‌های تاکسیرانی فضای مجازی ایجاد شده که به نوعی از نظر کسب و کارهای سنتی، تهدید محسوب می‌شود؛ بر این اساس ما در حال کار کارشناسی هستیم تا چنانچه این فعالیت نیازمند قانون باشد، مجلس برای آن قانونگذاری کند و اگر نیازمند هماهنگی باشد، مرکز ملی فضای مجازی وارد شود.

تعرفه شبکه ملی اطلاعات متناسب با توانمندی کاربران خواهد بود

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سؤال مهر در مورد تعرفه در نظر گرفته شده برای شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: بر مبنای الزامات اخیر شورای عالی فضای مجازی، مقرر شد که تعرفه شبکه ملی اطلاعات متناسب با توانمندی مردم در بخش‌های مختلف اجتماع باشد. در همین حال توصیه شده است که وزارت ارتباطات در ارائه خدمات شبکه ملی اطلاعات، تفکیک نرخ پهنای باند ترافیک داخلی با خارجی را در نظر بگیرد.

وی در مورد بازدید از نمایشگاه الکامپ نیز گفت: از آنجایی که فضای مجازی نقش پررنگی در زندگی مردم ایفا می‌کند، ضروری است که نمایشگاه الکامپ هر سال برگزار شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تأکید کرد: این‌گونه نمایشگاه‌ها باعث تسهیل ارتباط بنگاه‌های فناوری اطلاعات با مردم و نیز تسهیل ارتباط بنگاه‌ها با یکدیگر می‌شود و امروز شاهد هستیم که توافقات زیادی در این نمایشگاه بین دارندگان محتوا و نویسندگان اپلیکیشن و اپراتورها صورت گرفته است که می‌تواند به رونق کسب و کارها منجر شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو