زمان انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ -

مشاور پیشین کمیسیون برجام مجلس:

۹۹ درصد مسؤولان از متن برجام بی‌خبرند/آمریکا تیر خلاص را در دو صفحه آخر برجام زد!

مشاور پیشین کمیسیون برجام مجلس در سخنانی افشاگرانه گفت: بیشتر مسؤولان کشور از متن اصلی برجام خبر ندارند.

به گزارش سرای نور؛ از شیراز، حجت‌الله عبدالملکی بعدازظهر امروز در همایش الزامات تبدیل جمهوری اسلامی به قدرت جهانی اظهار داشت: متن انگلیسی و اصلی برجام را بیشتر مسؤولان کشور نخوانده‌اند و از آن اطلاعی ندارند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه امام صادق با اشاره به صحبت‌های مسؤولان دولت پیش از برجام، افزود: مسؤولان دولت پیش از برجام تأکید داشتند که باید مذاکره را به سرانجام برسانیم و اگر این‌گونه نشود اقتصاد مملکت فلج می‌شود.

این اقتصاددان گفت: آن‌ها توافق با آمریکا را موجب حل تمام مسائل کشور مانند بیکاری، رونق اقتصاد، افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، حل مشکل کم‌آبی و بسیاری از مشکلات دیگر می‌دانستند.

عبدالملکی با ارائه مستندات مکتوب از سخنان مسؤولانی که حل تمام مشکلات را در توافق با آمریکا می‌دانستند، خاطرنشان کرد: طوری مسئله را القا کردند که اگر توافق صورت نگیرد، حتی انرژی هسته‌ای نیز به درد کشور نمی‌خورد.

این حافظ ممتاز قرآن و نخبه علمی کشور افزود: با آن چیزی که دولت ادعا می‌کرد که از قبال برجام عاید کشور ما می‌شد، به نظر بنده اگر تمام فعالیت‌های هسته‌ای را تعطیل می‌کردیم ارزش داشت.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: پیش از تحریم‌ها نیز در کشور مشکلات بسیاری داشتیم و ارتباط دادن تحریم‌ها با مشکلات کشور یک حرف اشتباه بود که مرتب از سوی مسؤولان دولت تکرار می‌شد.

عبدالملکی با اشاره به بیانیه رئیس‌جمهور بعد از برجام گفت: طبق آن بیانیه قرار بود تمام تحریم‌ها بعد از پذیرش برجام از صفر تا صد لغو شود اما به‌هیچ‌عنوان این اتفاق  رخ نداد.

وی با اشاره به متن ۱۶۲ صفحه‌ای برجام و نکات مبهم آن نیز اظهار داشت: این متن را آمریکایی‌ها با کمک یک تیم ۸۰ نفره حقوقدان که همیشه کنار آن‌ها بودند، نوشتند و بسیار پیچیده و نامفهوم تنظیم شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: شوربختانه متن برجام هرگز در کشور درست ترجمه نشد و تمام ترجمه‌ها مشکل داشت و به همین دلیل تیم تخصصی مجلس تنها بر متن انگلیسی کار کرد.

مشاور پیشین کمیسیون برجام مجلس اظهار داشت: می‌توان گفت ۹۹ درصد مسؤولان کشور متن انگلیسی برجام را نخواندند و مجلس نیز در حالی برجام را تصویب کرد که ۹۵ درصد نمایندگان از متن برجام خبر نداشتند.

عبدالملکی ادامه داد: در متن برجام تنها از رفع ۵۰ درصد تحریم‌ها سخن گفته‌شده و بقیه تحریم‌ها سر جای خود باقی است و اینکه رئیس‌جمهور گفت تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود به‌طور کامل اشتباه بود.

وی افزود: در همان ۵۰ درصدی که قرار بود لغو شود نیز تنها ۱۰ درصد لغو می‌شد و بقیه تعلیق بود و گویی رئیس‌جمهور از این مسئله نیز بی‌خبر و متن برجام را نخوانده بود، البته اگر قبول کنیم عمدی در کار نبود.

این استاد دانشگاه با اشاره به مستندات دقیق سند برجام گفت: در این سند بیشتر بر تعلیق تکیه شده نه بر لغو و برخلاف صحبت رئیس‌جمهور در سه مرحله اجرایی می‌شود نه به‌یک‌باره که جناب روحانی اعلام کرد.

مشاور پیشین کمیسیون برجام ادامه داد: اصل فتنه برجام در دو صفحه آخر پیوست پنج تنظیم شده است؛ آنجایی که دیگر کسی شاید حوصله خواندن آن را نیز نداشته باشد و نشان از حیله‌گری نویسندگان آن دارد.

عبدالملکی گفت: تیر خلاص را در همان دو صفحه آخر زدند و بااینکه تیم هسته‌ای ما تمام تعهدات خود را در از کار انداختن سانتریفیوژها و ریختن بتون در نیروگاه انجام داد، با توجه به متن برجام، مورد قبول آن‌ها قرار نگرفت.

وی افزود: شوربختانه تیم هسته‌ای ما عجله کرد و با نفهمیدن متن برجام در دام آمریکا افتاد و بسیار زودتر از موعد فعالیت هسته‌ای را متوقف کرد به این امید که زودتر به روز اجرای برجام برسد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: آن‌ها طوری برنامه را تنظیم کردند که مسؤولان ما را در یک مسابقه تعطیل کردن فعالیت هسته‌ای بیندازند که در عمل موفق شدند.

مشاور پیشین کمیسیون برجام مجلس ادامه داد: طبق متن برجام تحریم‌های آمریکا به‌جز چند مورد محدود، به‌هیچ‌عنوان لغو نمی‌شود و اصل تحریم‌ها همان‌هایی است که در کنگره تصویب شد.

عبدالملکی افزود: آمریکایی‌ها در متن برجام آورده‌اند اگر ایران هشت سال رضایت آمریکا را جلب کند آن‌‌گاه دولت آمریکا تلاش می‌کند که کنگره را به لغو تحریم‌های ایران راضی کند!

وی گفت: بدتر از همه این‌ها در بند ۳۶ و ۳۷ متن برجام آمده است که تمام تحریم‌هایی که لغو می‌شود نیز برگشت‌پذیر است حتی قطعنامه‌ها نیز لغو نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بر اساس متن برجام اگر کشوری نیز اعتراض کرد در صورت عدم توافق شکایت به شورای امنیت می‌رود و به‌محض رفتن پرونده به شورا، قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران به جریان می‌افتد.

عبدالملکی افزود: با لغو قطعنامه ۲۲۳۱ تمام ۶ قطعنامه بعدی نیز به جریان می‌افتد و تمام تحریم‌ها نیز برمی‌گردد و این مسئله را ما در مجلس به تیم مذاکره‌کننده گفتیم و آن‌ها نیز به دلیل زیر بار نرفتن آمریکا، اظهار بیچارگی کردند.

مشاور پیشین کمیسیون برجام مجلس گفت: تیم مذاکره‌کننده اساس کارش را بر اعتماد به آمریکا گذاشت و مدام می‌گفتند این آمریکا دیگر آن آمریکا نیست و زیر برجام نمی‌زند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز کارهایی که رئیس‌جمهور انجام می‌دهد به‌هیچ‌عنوان طبق فرمایش رهبری نیست و دولت طبق مصوبه مجلس و نامه رهبری در صورت نقض عهد آمریکا باید تمام فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گیرد که شوربختانه رئیس‌جمهور اقدامی نمی‌کند.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو