زمان انتشار: ۶ دی ۱۳۹۵ -

ملی پوش ووشو و عضو تیم ملی کشتی آلیش کشور :

حضور باحجاب بانوان ورزشکار ایرانی در محافل بین المللی، همانند کسب مدال قهرمانی، غرور آفرین است.

مصاحبه اختصاصی واحد روابط عمومی شهرداری ایزدشهر با خانم سمانه خجسته بانوی قهرمان ایزدشهری که برای اولین بار در کشور موفق به کسب دو مدال طلا و نقره مسابقات انتخابی تیم ملی در دو رشته ووشو و کشتی آلیش گردید

حضور باحجاب بانوان ورزشکار ایرانی در محافل بین المللی، همانند کسب مدال قهرمانی، غرور آفرین است
امروزه زنان و بانوان حرف‌های زیادی در عرصه‌های مختلف ورزشی برای گفتن دارند و با حضور فعال در جامعه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ که باعث سربلندی کشور شده اند.
مصاحبه اختصاصی واحد روابط عمومی شهرداری ایزدشهر با خانم سمانه خجسته بانوی قهرمان ایزدشهری که برای اولین بار در کشور موفق به کسب دو مدال طلا و نقره مسابقات انتخابی تیم ملی در دو رشته ووشو و کشتی آلیش گردید را می خوانید:

به گزارش خبرنگار سرای نور؛ در چند وقت اخیر، همشهریانی که اخبار شهرستان را دنبال می کنند، نام شما را زیاد شنیده اند. مخاطبان دوست دارند از شما بیشتر بدانند؟

سمانه خجسته هستم، ۲۶ ساله ، لیسانس تربیت بدنی از دانشگاه آزاد اسلامی محمودآباد، ۶ سال است که  عضو تیم ملی  ووشو  و  ۱ سال هم  عضو تیم ملی  کشتی آلیش می باشم که توانستم  در این مدت کوتاه از سوی تیم ملی کشتی آلیش به مسابقات  جهانی قرقیزستان اعزام  شوم.
اولین بانویی که سال گذشته  توانستم در دو مسابقه متفاوت از رشته های ورزشی مجزا دو مدال طلا و نقره را کسب  نمایم.

چه شد که از  ووشو به کشتی الیش تغییر رشته دادید ؟

از  آنجایی که رشته ووشو همزمان ترکیبی از رشته های کشتی، تکواندو و بوکس است، وقتی رشته کشتی آلیش وارد کشور شد تصمیم گرفتم خودم و توانایی ام را در این رشته محک بزنم.

 

 

 

از  مدت فعالیت تان در ووشو و عناوینی که کسب کردید بگویید ؟

۱۰ سال است که به رشته ورزشی ووشو روی آاوردم و ۶ سال هم عضو تیم ملی ووشو هستم  و تاکنون  موفق به کسب  ۴ مدال طلای  کشوری ، ۲ مدال نقره  و ۱ برنز  و همچنین  ۱۲ طلای سبکی  شده ام .
۵ سال هم عضو لیگ ستارگان برتر کشور هستم و  قبل  از آن نیز  ۳ سال عضو  لیگ گاز مازندران  و ۲ سال عضو تیم دانشگاه آزاد تهران بوده ام.

به نظر می‌رسد تمرینات تان در کشتی سخت باشد.( تمریناتتان چقدر بستگی به مسابقه ی پیش رو دارد ؟) همیشه یکنواخت است یا  بسته به نوع مسابقه  شدت و ضعف دارند؟

تمرینات ما در هر دو رشته ی  ووشو و کشتی آلیش سختی های خاص خود را دارد و هر روز تمرینات مستمری داریم ولی در آستانه مسابقات،روزی دو سانس(صبح و بعدازظهر) با مشاوره های آقای خادم و مربی‌های تیم ملی تمرین می کنیم.

هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد دختران ایرانی را روی تشک کشتی ببیند اما حالا شما و هم ‌تیم ‌هایتان مدال می‌گیرید؟

به علت محدودیت هایی که بانوان ورزشکاران  ایرانی از لحاظ پوشش  دارند، امکان فعالیت در برخی رشته های ورزشی و  شرکت در مسابقات  وجود نداشت  اما با  رایزنی های مسئولین فدراسیون فیلا این محدودیت ها  رفع و  فدراسیون جهانی موافقت نمود تا بانوان ایرانی هم با پوشش کامل در مسابقات مختلف کشوری و جهانی شرکت نمایند.

دوران طلایی ورزش شما، زمانی اتفاق افتاد که وظیفه همسرداری را نیز به عهده داشتید، چگونه توانستید این مسیر دشوار را با موفقیت طی کنید؟

استارت قهرمانی من با تشویق ها و حمایت های همسرم  زده شد و در واقع ازدواج  نه تنها به ورزشم لطمه ای وارد نکرد  بلکه سبب پیشرفت من، آن هم در دو  رشته، گردید و از طرفی چون همسرم ، خودش هم یک ورزشکار است و در رشتهی ورزشی کشتی فعالیت دارد مشکلات من را درک می کند و  همواره، همراه و پشتیبان من بوده و هست.

قبول دارید کشتی ورزش مردانه است و خیلی با روحیات زنان جور نیست؟

خانم ها روحیه حساس و لطیفی دارند و اگر کسی از بیرون به این نوع رشته های ورزشی  نگاه کند حس  میکند رشته های خشن و مردانه ای هستند  ولی  بنظر من اینگونه نیست و هریک از رشته ها ظرایف خاص خود را دارند ؛ رشته کشتی هم  بسیار فنی  و تکنیکی است که  با پشتکار میتوان به هر درجه از موفقیت دست یافت.

خانواده چطور، مخالف کشتی گرفتن شما نبودند؟

وقتی ۱۰ سال پیش وارد رشته  ووشو شدم با هیچگونه مخالفتی از سوی خانواده ام مواجه نشدم  و همین جا از  حمایت های بی دریغ آنان تشکر میکنم.
برای  فعالیتم در رشته کشتی آلیش هم  از سوی همسرم هیچ مخالفتی وجود نداشت بلکه مشوق اصلی من در ورزش قهرمانی هستند.

 

 

مشکلات عمده ورزش بانوان بویژه در رشته کشتی چیست؟

مشکل که نه؛ مسئله عمده بانوان در ورزش، مسئله حجاب است و تفاوت ما  با ورزشکاران کشورهای دیگر، در نوع پوشش است به هرحال آنها با لباسِ راحت تر هستند و راحت تر هم میتوانند کار کنند تا اینکه ما بخواهیم با حجاب کار کنیم ولی همین امر که ما با حجاب  می توانیم پرچم کشورمان را به اهتزار در بیاوریم حس دلپذیرتری دارد و حضور باحجاب بانوان در محافل بین المللی، همانند کسب مدال قهرمانی،غرور آفرین است.

به‌جز شما در خانواده تان ورزشکار دارید؟ 

همسرم در رشته کشتی فعالیت دارند ولی در خانواده ام  کسی فعالیت ورزشکار  ندارد.

از رویاهایت برایمان بگویید ؛ ترجیحا  رویاها و برنامه های  ورزشیتان؟

مسلماً  قهرمانی در مسابقات آسیایی و جهانی

مهم ترین عناوینی که در این رشته کسب نمودید چه بوده است؟

در رقابت های قهرمانی آلیش بانوان کشور نایب قهرمان و در مسابقات کشوری صاحب مدال طلای ووشو ساندا؛ در  رشته کشتی به  مسابقات جهانی قرقیزستان هم اعزام  شدم

چه رقبایی را در سطح جهانی پشت سر گذاشتید؟

در رشته ووشو  رقیبانی از  کشورهای  چین ، کره و ویتنام داشتم  و در رشته کشتی  آلیش هم با کشتی گیران مدعی و مقتدر از کشورهای ترکمنستان و قرقیزستان رقابت کردم.

تفاوت‌های کشتی آلیش و کشتی در چیست؟

خیلی فرق نمی‌کند. کشتی آلیش تقریبا از نظر فنی شبیه کشتی فرنگی است. فقط در آلیش کشتی‌گیران کمربند دارند و باید به جای دست، کمربند حریف را بگیرند. در واقع دو کشتی‌گیر باید کمربند همدیگر را بگیرند و تا آخر اجرای فن باید کمربند دست شان باشد. کمی سخت تر از کشتی فرنگی است چون باید کمربند حریف را بگیری و انعطاف بالایی داشته باشی و با قدرت بالا فن را اجرا کنی.

به طورکلی، حمایت شهرستان از ورزش بانوان و به ویژه در رشته هایی که شما در آن فعالیت دارید، چگونه است؟

تنها شهرداری و شورای اسلامی ایزدشهر با حمایت های همه جانبه خود در هر دوره از مسابقات پشتیبان جدی من بودند که قدردان دلسوزی ها و حمایت هایشان هستم، همچنین از حمایت های معنوی امام جمعه محترم ایزدشهر، حجت الاسلام والمسلمین حاجی زاده هم تشکر می نمایم.

با علاقه‌ای که به کشتی دارید، حتماً رقابت ‌های تیم ‌های ملی ایران را هم دنبال می‌کنید؟

بله، قطعاً رقابت های کشتی را دنبال می کنم  و از فنون  تخصصی  کشتی گیران  سطح اول  جهان و کشور بهره می برم و به نوعی  مانند یک کلاس درس  برای من  محسوب  می شود و در مسابقاتم از آن فنون  استفاده  می کنم.

برای مسابقات آینده چه نقشه‌ای داری؟

در حال تمرین مداوم هستم تا مدال قهرمانی در ایران را کسب  کنم و برای مسسابقات در وزن خود فیکس شوم و بهمن ماه سال جاری  نیز در مسابقات  کشوری ، انتخابی تیم ملی شرکت خواهم کرد.

در پایان، اگر نکته ای باقی مانده، بفرمایید؟

لازم است از این  فرصت استفاده کرده و از  تلاش ها و حمایت های  ویژه جناب آقای خادم، رئیس فدراسیون فیلا و پیگیری های  خانم منظمی نایب رئیس بانوان فدراسیون که با برنامه ریزی های دقیق ، اردوهای منظم و امکانات لازم سبب ساز موفقیت هایم  گشته اند تشکر و تقدیر نمایم.
همچنین از تمامی مربیانم از ابتدا تاکنون ، خصوصاً  سرکار خانم  ستاره اسماعیلی، و نیز کمک ها و راهنمایی های استاد حسین زاده، استاد رضوانیان، آقایان محمود و امیرعباس مرادی گنجی، مجتبی حسین پور و یدالله  قاسم زاده  نهایت قدردانی را به عمل آورم .
در پایان تشکر ویژه دارم از همسرم جناب آقای جواد دیوسالار که مشوق اصلی در ورزش قهرمانیم هستند و بابت حمایت ها و سختی هایی که در این راه تحمل کرده است ممنونم و  امیدوارم بتوانم با قهرمانی در مسابقات جهانی زحمت های ایشان را جبران کنم.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۶ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو