زمان انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۵ -

احتمال توقف واردات گاز ترکمنستان از فردا/ آماده باش گازی ایران

یک مقام مسئول از احتمال توقف واردات گاز ترکمنستان از فردا خبر داد و گفت: ایران آماده ادامه گفتگوهای گازی با ترکمنستان بوده اما خود را هم برای تامین گاز استان‌های شمالی آماده کرده است.

به گزارش سرای نور؛ این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت مذاکرات گازی ایران-ترکمنستان، گفت: تا شب گذشته توافق بین دو کشور برای استمرار صادرات گاز ترکمنستان به ایران حاصل شده بود.

وی با تاکید بر اینکه در مذاکرات امروز مقامات گازی ترکمنستان موضوعات جدیدی را مطرح کرده‌اند که مانع توافق دو کشور بر سر ادامه تبادل گاز طبیعی خواهد شد، تصریح کرد: در صورتی‌که امروز توافقی حاصل نشود احتمالا ترکمنستان از فردا اقدام به قطع صادرات گاز به ایران خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ایران آماده ادامه گفتگوهای گازی با ترکمنستان بوده اما خود را هم برای تامین گاز استان‌های شمالی آماده کرده است، اظهار داشت: هم اکنون تدابیر ویژه‌ای برای تامین گاز استان‌های کشور در صورت قطع واردات گاز از ترکمنستان انجام شده است.

وی با اشاره به تامین کامل سوخت مایع مورد نیاز صنایع و نیروگاه‌های برق، تاکید کرد: سیاست ایران توقف واردات گاز از ترکمنستان نیست اما اگر طرف ترکمنی اقدام به قطع صادرات گاز به ایران کند، آمادگی تامین پایدار و مطمئن گاز استان های شمال و شمالی شرق کشور وجود دارد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت تولید گاز به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز، تاکید کرد: تولید گاز ایران تا سال آینده به یک میلیارد مترمکعب در روز افزایش می‌یابد و عملا ظرفیت مازادی حتی برای صادرات گاز به کشورهای همجوار خواهیم داشت.

وی با اشاره به تغییر آرایش شبکه خطوط لوله انتقال گاز ایران در صورت توقف واردات گاز از ترکمنستان، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری باج نمی‌دهد و حفظ استقلال کشور مهمترین سیاست صنعت گاز ایران است.

در همین حال حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت هفته جاری در جمع خبرنگاران، گفته است:اگر ترکمنستان گاز را قطع کند دستور دولت این است که رابطه تجاری متوقف شود حدس بنده این است که چنین اتفاقی نمی‌افتد ترکمنستان مشکلات مالی دارد و کمک به سود دو طرفه بین دو کشور، به نفع هر دو کشور است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو