زمان انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ -

اولین سالروز اعدام آیت الله «النمر»/شیخ شهیدی که شرافتش را نفروخت

«شرافت من از جانم ارزشمندتر است»، جمله ای که شیخ شهید «نمر باقر النمر» در آخرین دیدار خود با خانواده اش در زندان پیش از اعدام توسط رژیم سعودی بر زبان جاری ساخت.

به گزارش  سرای نور،یوسف فیروزی: «آل سعود آیت الله نمر النمر را اعدام کرد»، خبری که صبح روز شنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ مقارن با دوم ژانویه ۲۰۱۶ مخابره  شد. وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ۴۷ نفر را در این کشور اعدام کرده است که آیت الله النمر نیز یکی از اعدام شدگان است.

آیت الله النمر سال ۱۳۹۳ به اتهام انتقاد از رژیم سعودی به اعدام محکوم شد. دادگاه عالی عربستان حکم اعدام شیخ النمر را تایید کرده بود و این حکم در مرحله ای قرار داشت که فقط پادشاه عربستان می توانست دستور اجرا و یا لغو آن را صادر کند.

رژیم سعودی همزمان با آغاز سال ۲۰۱۶ دست به جنایت وحشتناکی زد که بسیاری از صاحبنظران به دلیل تبعات خطرناکی که این اقدام می توانست نه تنها برای عربستان و منطقه بلکه برای جهان نیز به همراه داشته باشد، انتظار آن را نداشتند.

اعدام شیخ نمر باقر النمر جنایتی هولناک و به معنای تمام کلمه «تروریسم دولتی» بود. اقدامی که با توجه به پیامدهای خطرناک آن در حال و آینده منطقه و خشم مردمی که می توانست به همراه داشته باشد موجب می شد تا هیچ تحلیلگری انتظار اینکه مقامات سعودی نسبت به این حماقت مبادرت نمایند، نداشته باشد.

با توجه به هشدار شخصیت های مختلف سیاسی مذهبی و نیز سازمان های بین المللی به مقامات ریاض پیرامون پیامدهای اعدام شیخ نمر، اعدام وی حالت جنون، زورگویی و تشنه بودن مقامات سعودی برای خونریزی به منظور مقابله با مردم با همه ابزار را نشان می دهد.

رژیم سعودی برای اینکه اعدام شیخ نمر به دلیل ابراز عقیده را برای محافل خارجی توجیه کند در همان روز بیش از ۴۰ نفر دیگر را اعدام کرد.

از همین روست که رژیم سعودی به سانسور گسترده ای در مورد اعدام آیت الله النمر دست زد و هیچ گونه تصویر یا عکسی از اعدام و مکان آن منتشر نکرد که همین امر نشانگر بیم شدید مقامات سعودی از تبعات این اقدام خود بودرژیم سعودی به سانسور گسترده ای در مورد اعدام آیت الله النمر دست زد و هیچ گونه تصویر یا عکسی از اعدام و مکان آن منتشر نکرد که همین امر نشانگر بیم شدید مقامات سعودی از تبعات این اقدام خود بود.

رژیم سعودی حتی خبر اعدام آیت الله النمر را در ساعات اولیه صبح و ساعت ۹ یعنی زمانی که بسیاری هنوز در خواب بودند اعلام کرد تا شاید از حجم واکنش ها به این اقدام بکاهد. اعدام این روحانی شیعه عربستانی توسط رژیم سعودی موجی از اعتراضات گسترده را در کشورهای مختلف از جمله ایران، عراق، پاکستان، بحرین و … به دنبال داشت.

همچنین ۱۱۴ سازمان از ۱۲ کشور عربی ضمن محکومیت اعدام شیخ نمر و اقدامات عربستان علیه فعالان سیاسی در این کشور، از  سوء استفاده‌های سیاسی رژیم سعودی در اعدام فعالان ابراز نگرانی کردند.

به دنبال اعدام شیخ نمر تنش در روابط ایران و عربستان نیز به اوج خود رسید و اتفاقاتی که در ادامه روی داد موجب شد تا عربستان به بهانه حمله تعدادی از معترضان در مشهد و تهران به سفارت و کنسولگری این کشور، در فراری رو به جلو روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کند.

اما شیخ نمر باقر النمر کیست؟

این روحانی برجسته شیعه عربستانی در سال ۱۳۷۹ هجری قمری مصادف با ۱۹۵۹ میلادی در شهر «العوامیه» واقع در استان «القطیف» در شرق عربستان در خانواده ای اهل علم و دین دیده به جهان گشود.

شیخ النمر در سال ۱۹۸۱ میلادی برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عج) تهران به مدت ۱۰ سال به تحصیل علوم حوزوی مشغول شد. آیت الله النمر سپس عازم سوریه شد و مدتی را نیز در این کشور در حوزه علمیه حضرت زینب (س) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

وی نزد اساتیدی همچون آیت الله سید محمد تقی مدرسی و آیت الله سید عباس مدرسی و سایر علماء وقت شیعه در تهران و سوریه به تلمذ پرداخت. شیخ نمر پس از اخذ درجه اجتهاد در کنار اقدامات روشنگرانه خود به تدریس علوم دینی در مراکز دینی عربستان پرداخت.

فعالیت های سیاسی

این عالم برجسته عربستانی پیوسته در سخنرانی های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی های عمومی و حقوق اقلیت ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه ای در عربستان بوداین عالم برجسته عربستانی پیوسته در سخنرانی های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی و به رسمیت شناختن آزادی های عمومی و حقوق اقلیت ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه ای در عربستان بود.

شیخ نمر برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ بازداشت شد. بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.

وی در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود بازداشت شد و البته آخرین بازداشت وی نیز نبود. اما در سال ۲۰۱۲ پس از  انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود، در حمله مسلحانه نظامیان این رژیم زخمی و سپس بازداشت شد.

محمد النمر فرزند نمر النمر درباره چگونگی بازداشت پدرش گفت: خودرو پلیس از پشت به خودروی پدرم زد و نیروهای پلیس نمر النمر را از خودرو اش خارج کردند و سپس چهار بار به ساق پای وی شلیک کردند.

وی افزود: پدرم در بیمارستان تحت درمان قرار نگرفت و با وجود اینکه به علت جراحت قادر به راه رفتن نبود اما وی را با زنجیر به تخت بستند.

در همین راستا، مردم القطیف با برگزاری تظاهرات، آزادی شیخ «نمر النمر» روحانی معروف عربستانی را خواستار شدند.

شیخ نمر همواره در خطابه‌ هایش رژیم سعودی را به اعمال سیاست‌ های تبعیض ‌آمیز طایفه‌ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه «الاحساء» و «القطیف» متهم می‌کرد.

صدور حکم اعدام

دادگاه استیناف وابسته به رژیم آل سعود روز یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ حکم اعدام رهبر شیعیان عربستان را تأیید کرد. «محمد النمر» برادر شیخ «نمر النمر» روحانی برجسته شیعی عربستان اعلام کرد که دادگاه های عالی و استیناف وابسته به آل سعود حکم اعدام شیخ نمر را تأیید کرده اند.

برادر شیخ نمر همچنین اعلام کرد که این حکم هم اکنون در انتظار امضای ملک سلمان است تا به اجرا برسد. شیخ نمر پس از بازداشت در ۸ جولای سال ۲۰۱۲ میلادی، زندانی بود تا اینکه روز دوازدهم دی ماه سال ۱۳۹۴ در حالی که ۵۶ سال داشت به‌ دست جلادان آل سعود به شهادت رسید.

«محمد باقر النمر»، برادر شیخ نمر جزئیات آخرین دیدار با وی در زندان پیش از اعدام توسط رژیم سعودی را اینگونه شرح داد: من به همراه مادر، برادرانم، خواهرم و سکینه دختر شیخ صبح زود به زندان حایر ریاض رسیدیم اما دیدار ما با شیخ را تا ساعت ۱۲ ظهر به تاخیر انداختند. مادر و برادرم ابوموسی نگران شده بودند. همیشه ما وارد محل ملاقات می شدیم و منتظر رسیدن شیخ می شدیم اما این بار وقتی وارد شدیم دیدیم او منتظر ماست. شیخ از دیدن مادر بسیار خوشحال بود.

محمد النمر افزود: یکی از کلمات سحرآمیزی که همواره در زمان دیدار با ما بر زبان جاری می کرد «الحمدلله رب العالمین» بود. دیگر چیزی که ورد زبانش بود این بود که می خواست در حالی که شهید شده است به دیدار پروردگار بشتابد و سرانجام نیز به آن نایل شد.

محمد النمر در ادامه گفت: با ذکر این جمله که «الحمدلله من خوب هستم، نگران نباشید» وضعیت خود را به ما بیان کرد و در خصوص اوضاعش به ما اطمینان خاطر داد.

وی در ادامه درباره برادر شهیدش گفت: شیخ از اهمیت تدبر، تلاوت و حفظ قرآن برای ما سخن گفت. چیزی نمانده بود که حفظ قرآن را به پایان رساند و شاید در ماه آخر زندگی خود حفظ قرآن را کامل نموده است.

برادر شیخ نمر افزود: در پایان این دیدار هنگامی که می خواستیم از محل ملاقات خارج شویم در گوش شیخ گفتم که حرف هایی درباره حل پرونده محکومان به گوش می رسد و او جواب داد: من را رها کنید و به پرونده دیگران برسید. تو و «صادق الجبران» (وکیل) از طرف من برای انجام هرکاری اختیار تام دارید اما شرافت من از جانم ارزشمندتر است پس به آن نزدیک نشویدشرافت من از جانم ارزشمندتر است پس به آن نزدیک نشوید.

در پایان باید گفت که طبق اطلاعات و آمارهای رسمی، در طول سال ۲۰۱۶ میلادی مقامات سعودی ۱۵۳ نفر را در این کشور اعدام کرده اند. دستگیری و اعدام فعالان از جمله شیخ شهید نمر باقر النمر راهکار حل مشکلات و بحران های داخلی عربستان که به جنگ افروزی در منطقه از جمله یمن و سوریه پرداخته و با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، نیست و این کشور که آل سعود بر آن سیطره افکنده است به اصلاحات همه جانبه و ریشه ای نیازمند است.

منبع: مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو