زمان انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ -

سایه کودتا در عربستان

آل سعود در باتلاق صنعا/ بن سلمان از شاهزادگان ناراضی تضمین خواست!

اعتراف اخیر و بی سابقه وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی آل سعود نسبت به هزینه‌های سنگینی که این کشور در یمن متحمل شده است، نشان از تشدید عصبانیت شاهزادگان سعودی از محمد بن سلمان جانشین ولیعهد دارد.

 

به گزارش سرای نور؛اخیرا «عادل فقیه» وزیر اقتصاد و برنامه ریزی رژیم سعودی برای نخستین بار از آغاز تجاوز به یمن اعتراف کرده است که عملیات نظامی آل سعود در یمن هزینه های نظامی و امنیتی عربستان را به ۳.۵ میلیارد دلار افزایش داده است. این در حالی است که عربستان در سال ۲۰۱۶ میلادی با  کسری بودجه ۷۸ میلیارد دلاری مواجه خواهد بود.

اعتراف همزمان مقامات وزارت اقتصاد سعودی نسبت به هزینه های تصاعدی جنگ در یمن و کسری بودجه سال آینده این کشور حالتی تصادفی ندارد! این اعتراف بی سابقه نقطه آشکارساز خشم و عصبانیت برخی اعضای کلیدی دربار از ماجراجویی های شکست خورده در یمن و اصرار محمد بن سلمان مبنی بر استمرار این روند است.

منابع آگاه اعلام کرده اند که طی روزهای اخیر و مخصوصا پس از عملیات موفقیت آمیز یگان موشکی ارتش یمن که منجر به هلاکت دهها تن از نظامیان سعودی و اماراتی و مزدوران آنها شده است،  نارضایتی ها در دربار سعودی علیه محمد بن سلمان و طرفداران ادامه تجاوز به یمن افزایش یافته است. تعداد زیادی از شاهزادگان سعودی از ملک سلمان خواسته اند تا هر چه سریع تر برای پایان دادن به جنگ یمن و کاهش هزینه های شکست در صنعا و عدن اقدام کند.

در مقابل، محمد بن سلمان تهدید کرده است که با شاهزادگان ناراضی در دربار برخورد کرده و آنها را به لحاظ سیاسی بایکوت خواهد کرد. با این حال با توجه به افزایش موج ترس و وحشت ناشی از ادامه شکست آل سعود در یمن، تعداد شاهزادگان ناراضی از پادشاه و محمد بن سلمان رو به افزایش است.

منابع آگاه تاکید کرده اند اصلی ترین ترس محمد بن سلمان از عدم پایان دادن تجاوز به یمن، تضعیف شدید موقعیت سیاسی وی در صورت پایان جنگ یمن است. در صورتی که محمد بن سلمان پایان تجاوز در یمن را اعلام کند، این موضوع مترادف با شکست رسمی عربستان خواهد بود. در این صورت شاهزادگان ناراضی نسبت به محمد بن سلمان موقعت برتری در دربار خواهند یافت.

از این رو طی هفته های اخیر محمد بن سلمان با ارسال پیامهایی غیر مستقیم از شاهزادگان ناراضی خواسته است تا در صورت اعلام پایان تجاوز به یمن (اعلام شکست آل سعود در یمن) به وی در خصوص بقا در قدرت تضمین دهند. وی معتقد است پدرش ملک سلمان در صورت پایان تجاوز به یمن نمی تواند در مقابل فشار شاهزادگان ناراضی مبنی بر برکناری وی از مقام جانشینی ولیعهدی مقاومت کند و بدتر آنکه اگر ملک سلمان فوت کند، محمد بن سلمان به عنوان یک شاهزاده یاغی مورد انتقاد شاهزادگان قرار خواهد گرفت.

هم اکنون فرزند پادشاه عربستان سعودی که تصور می کرد با نبرد در یمن می تواند جایگاه خود را به عنوان پادشاه آتی این کشور تضمین کند، در پی کسب تضمین های حداقلی برای بقای خود در آینده معادلات سیاسی ریاض است.

برخی از نزدیکان محمد بن سلمان در واکنش به این وضعیت به وی پیشنهاد کرده اند با برکنار کردن ولیعهد عربستان (مقرن بن عبدالعزیز) از قدرت و کودتای پیش دستانه در دربار، جلوی وضعیت سیاهی که برای وی پدید می آید را بگیرد.

با این حال محمد بن سلمان هنوز در خصوص اجرایی کردن این کودتا با کمک پدرش شک و تردیدهایی دارد. ضمن آنکه مشاوران ملک سلمان به پادشاه در خصوص وقوع چنین کودتایی در دربار هشدار داده و آن را عاملی تسریع کننده برای سقوط آل سعود قلمداد می کنند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ دی, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو