زمان انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ -

ویروس آنفلوانزای پرندگان در ۱۱ استان کشور مشاهده شده است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با مشاهده ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۱۱ استان کشور با بسیج همه امکانات برای مقابله با این بیماری وارد عملیات قرنطینه و کنترل شده ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی بروز آنفلوانزای پرندگان در برخی استانهای کشور مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور روز سه شنبه در سفر به قزوین وضعیت این بیماری را مورد بررسی کارشناسی قرار داد.

مهدی خلج در دیدار با استاندار قزوین گفت: در شرایط کنونی هم پرندگان مهاجر و هر آبگیر وتالابی می تواند به عنوان محل حضور پرندگان یک تهدید برای انتقال بیماری باشد.

وی افزود: هرچند هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در انسان دیده نشده اما همه باید دغدغه بهداشتی داشته باشیم و اگر فردی پرنده ای را لمس کرد حتما باید نگران باشد که این بیماری می تواند از سطح پرنده به دیگران منتقل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهارداشت: حتی باد می تواند منتقل کننده ویروس آنفلوانزای پرندگان باشد لذا اتخاذ مراقبت های ویژه بهداشتی کاملا ضروری است تا خسارات کاهش یابد.

خلج بیان کرد: باید بازار پرنده فروشی ها که از نظر ما غیر قانونی است و مراکز عرضه مرغ زنده مراقبت شود چون بسرعت می تواند زمینه انتقال بیماری را فراهم کند که در این راستا ۱۲۰ هزار آزمایش صورت گرفته تا موردی مشاهده نشود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآورشد: در این بیماری نباید فرصت از دست برود و سرعت عمل بسیار مهم و تاثیرگذار است که در این راستا یک بیماری آنفلوانزای پرندگان در شهر ملارد مشاهده شد که بلافاصله با واکنش سریع مهار و معدوم سازی انجام شد.

خلج بیان کرد: امسال در مبارزه با این بیماری با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، دامپزشکی و نیروی انتظامی بهترین نتیجه را گرفتیم و خوشبختانه در مناطق صنعتی آلودگی دیده نشده است.

وی اضافه کرد: دولت مسیر شفاف سازی را طی می کند و ما هم قرارنیست به مردم واقعیتها را نگوییم اما باید اطلاع رسانی به گونه ای باشد تا اگر لازم نبود مردم نگران نشوند و در این عرصه نیز چیزی حتی در عرصه بین المللی پنهان نیست.

خلج یادآورشد: اطلاع رسانی نیازمند ادبیاتی منطقی و ملایم است تا کسی نگران نشود و از رسانه ها انتظار داریم با اطلاع رسانی بموقع و اصولی مردم بویژه تولیدکنندگان واحدهای پرورش طیور را در جریان وضعیت آلودگی آنفلوانزای پرندگان قرار دهند.

نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری سنتی ضروری است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: مرغداری های سنتی، دورگردهای پرنده فروش، توزیع طیور به روش سنتی در روستاها یک تهدید جدی برای انتقال بیماری است که باید نسبت به آموزش مردم بویژه تولیدکنندگان سنتی بسرعت اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: بهسازی، نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری در کشور باید جدی گرفته شود و از آنجا که آثار بیماری تا ۱۰۵ روز باقی می ماند باید بهداشت این مراکز تولیدی را جدی بگیریم.

خلج اظهارداشت: در کنار واحدهای تولیدی و مزارع پرورش مرغ مادر، اجدادی، گوشتی و تخم گذار باید بدانیم که اگر یک واحد مرغ مادر اجداد آسیب ببیند حدود ۶۶ هفته و برای مرغ تخم گذار ۷۸ هفته لازم است تا بازیابی شود.

وی گفت: ۲۶۰ کشتارگاه صنعتی در کشور داریم که در کنار مرغداریها باید مراقب باشیم تا ویروس به آنها منتقل نشود.

آموزش مرغداران برای مقابله با تهدیدات ویروسی ضروری است

خلج یادآورشد: در حوزه اقتصاد مقاومتی باید با درجه بندی تولیدکنندگان سنتی و صنعتی و توانمند بتوانیم تعریف جدیدی در این بخش داشته باشیم و بدانیم رسیدن به تولید پایدار نیازمند حضور تولیدکنندگانی ماهر و با دانش است.

وی بیان کرد: آموزش مرغداران برای تولید بهینه و بهداشتی و راههای مقابله با تهدیدات خارجی مانند بیماری آنفلوانزای پرندگان می تواند ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی موفق کند.

خلج تصریح کرد: امروز که ویروس بیماری پرندگان وارد کشور شده باید با بسیج همه امکانات برای مقابله جدی اقدام کنیم و خسارات را به حداقل برسانیم.

خلج اضافه کرد: مقابله با این بیماری بیش از ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل منابع مدیریت بحران تامین کنیم.

خلج اضافه کرد: از استاندار قزوین انتظار داریم با حمایت جدی خود و تامین اعتبار لازم برای نوسازی و بازسازی واحدهای مرغداری و مقابله با کانون های بحران در استان اقدام مقتضی را انجام دهند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو