زمان انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ -

دستگاه قضا از سالمترین هاست/وسوسه مالی وجنسی قضات را تهدید می کند

دادستان کل با اشاره به اینکه دو چیز قضات را در مقام قضاوت تهدید می کند. یکی پول و دیگری مسائل جنسی، گفت: اقتضا می کند که قاضی این محدودیت ها را در نظر بگیرد.

به گزارش سرای نور؛ حجت الاسلام محمدجعفر منتظری در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی گفت: بترسیم از جایی که یک روز باید حساب پس بدهیم. اگر قاضی خدای نکرده جیبش باز باشد و بحث رشوه و پدیده هایی که امسال با آن روبرو بودیم مطرح باشد، خطرناک است.

وی با اشاره به آیه ای از سوره «ص» گفت: انسان از این آیه این گونه استفاده می کند که جایگاه حکم، یک صلاحیت و بستر مناسب را لازم دارد و صلاحیت حکم بین الله این است که خلیفه الله باشد و خلیفه الله بودن ویژگی های خود را دارد. آیه ویژه ای است برای کسانی که قضاوت را به عنوان مسیر راه می بینند «و وقتی خلیفه الله شدی در مقام حق به قضاوت عمل کن».

وی افزود: مسیر قضاوت و بستر حکم بین الله به تبعیت از هوای نفس خیلی نزدیک است و یعنی خدای نکرده انسان در حکم آنچه که حق نیست را لحاظ کند.

وی با طرح این سوال که آنچه که حق نیست، چیست؟ گفت: رابطه دوستی و خویشاوندی و سفارش و دشمنی و عداوت و بغض و … است و  اگر قاضی در مقام قضاوت یکی از این جهات را داشت و اگر گرفتار هوای نفس شد باید بداند که از مسیر الهی گمراه شده است و کسی که از مسیر الهی گمراه شود این انسان گرفتار عذاب الهی می شود زیرا این قاضی در مقام حکم فراموش کرده که یک روزی باید حساب پس دهد.

منتظری خطاب به کارآموزان قضایی افزود: شما قضاوت را تحت چه عنوان انتخاب کرده اید؟ آیا به عنوان شغل انتخاب کردید که در این صورت باید بدانید که خسارت دارید و اگر کسی قضاوت را به عنوان شغل انتخاب کند باید از همین امروز جدا شوید و جهنم را برای خود نخرید زیرا شغل نباید قضاوت باشد.

وی افزود: قضاوت به عنوان سمتی است که می توانید در این سمت احقاق حق کنید و اگر هدفتان این است، خوش به حالتان و هم اعتبار الهی و هم اعتبار اجتماعی دارد و هم اینکه انسان هر روز که به خانه برود در ذهن خودتان آن را مرور می کنید.

پول و مسائل جنسی قاضی را در مقام قضاوت تهدید می کند

دادستان کل کشور گفت: ما قضاتی داریم که بعد از دوسال وارد وادی فساد شده اند. دو چیز شما را در مقام قضاوت مورد تهدید قرار می دهد یکی پول و دیگری مسائل جنسی. لذا شخصیت قاضی اقتضا می کند که  این محدودیت ها را در نظر بگیرد.

دادستان کل کشور  افزود: شما مثل صنعت گر نیستید که بخواهید پشت دستگاه بایستید و آچار در دست بگیرید و عیب و نقص را برطرف کنید یا مثل پزشک نیستید بلکه شما چون با بخش های مختلف ارتباط دارید باید خیلی پر باشید. شما باید عالم و آگاه به مسائل روز باشید.

منتظری ادامه داد: قضاوت از یکسو مسئولیت خطیر و مهم و جایگاه رفیعی است که خداوند آنرا به انبیای خود اختصاص داده است و از طرف دیگر آنقدر این مسئولیت خطیر است که خداوند به داود هشدار می دهد. امروز این عهد و پیمان را ببندید که از مسیر حق تا پایان کارتان جدا نشوید.

قضات باید محدودیت خود در بخشهای مختلف را بپذیرند

وی افزود: بحث هزار و یک هزار میلیارد تومان فرقی ندارد در اینکه انسان به ناحق برداشت کند. شما از جایگاهی برخوردارید و مسئولیتی را انتخاب کردید که این مسئولیت لوازمی دارد و از جمله لوازم این مسئولیت محدودیت هاست. جایگاه قضاوت یعنی اینکه شما باید محدودیت خود را در بخش های مختلف را بپذیرید. در خیابان که می روید با هر کسی حرکت نکنید و لباس پوشیدنتان مشخص باشد. یکی از شاخص های قضاوت، شخصیت است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: کسی که کمبود شخصیت داشته و در این منصب بنشیند به خودش خیانت کرده است. باید به این محدودیت ها ملتزم باشید.

وی یادآور شد: دادسرای انتظامی قضات یکی از قضات باسابقه قبل از انقلاب را در آن زمان از کار قضاوت منفصل کرد و پرونده اش هم موجود است و علت انفصال این بود که هندوانه خریده بود و به دلیل اینکه هندوانه سنگین بوده و روی دستش هندوانه را تا خانه برده بود و این موضوع را سریعا گزارش دادند و بلافاصله دادسرای انتظامی قضات وی را محکوم کرد.

وی افزود: قاضی زمانی که خسته و گرسنه است حکم ندهد.

منتظری با اشاره به ضرورت رعایت آداب القضا گفت: بارها اسلام تاکید کرده است که قاضی در حین خستگی، قضاوت نکند و آداب هر دو طرف دعوا را رعایت کند.

دادستان کل کشور با اشاره به فساد در قضات، گفت: متاسفانه برخی از قضات پس از چند وقت به عرصه فساد کشیده می شوند.

قوه قضاییه قضات سالم می خواهد

وی با اشاره به ظرفیت های قضاوت گفت:علیرغم تمامی کمبودهایی که قوه قضائیه در خصوص جذب قاضی دارد، افرادی که نفس ضعیفی دارند بهتر است از قضاوت انصراف دهند. امروز قوه قضائیه نیازمند قضات سالم است.

منتظری با بیان اینکه قضاوت شغل نیست، تصریح کرد: قضات امروز از زندگی متوسط برخوردار هستند و توقع ما هم داشتن زندگی های ویژه نیست.

منتظری با تاکید بر ضرورت آگاهی داشتن قضات به مسائل روز، گفت: در بازدیدی که از مجتمع های قضایی خانواده داشتم، قاضی مربوطه گفت برای هر کدام از ۱۲ پرونده ای که در طول روز رسیدگی می کند، ۱۰ دقیقه زمان می گذارد البته این مسئله را می توان با کمبود نیرو توجیه کرد.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به اتاق فکر انگلیسی علیه نظام جمهوری اسلامی گفت:  قوه قضائیه هدف قرار گرفته است و دشمنان به دنبال تضعیف و عدم استقلال قوه قضائیه هستند و این استراتژی دشمن است.

پشت پرده حمله به قوه قضاییه را می دانیم

وی افزود: قوه قضائیه سیبل دشمن قرار گرفته است و نشانه های زیادی برای این ماجرا وجود دارد و ما پشت پرده این استراتژی ها را می دانیم. گاهی کسانی که دلسوز قوه قضائیه هستند، سخنان دشمن را بار دیگر تکرار می کنند.

منتظری تصریح کرد: انچه دشمن می خواهد، همان تضعیف قوه قضائیه است. البته ما مدعی معصوم بودن دستگاه قضا نیستیم اما معتقدیم که از سالم ترین ها هستیم.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو