زمان انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ -

شهدای مدافع حرم غریب و مظلومند/شباهت شهدای هویزه با مدافعان حرم

شهردار تهران با بیان اینکه شهدای مدافع حرم هم غریبند و هم مظلوم، گفت: باید همانند دوران دفاع مقدس به جوانان خلاق اعتماد کنیم تا به مدیریت های خسته و بسته و به وادادگی پایان دهند.

به گزارش سرای نور؛  مراسم نکوداشت شهدای دانشجو یادواره شهید علم الهدی و همچنین گرامیداشت یاد و شهدای دانشجوی مدافع حرم عصر امروز چهارشنبه ۱۵۵ دی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

قالیباف در این برنامه گفت: شهدای هویزه و مدافع حرم از یک جهت به هم شبیه هستند. ریشه انقلاب و شهدای انقلاب و دفاع مقدس در فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین(ع) است. ما از واقعه عاشورا دو درس می گیریم که دو ویژگی مهم از اصحاب امام حسین(ع) است. اول خوب تشخیص دادند و اهل بصیرت بودند و دوم وقتی تشخیص دادند تا پای جان پای آن تشخیص ایستادند یعنی اهل عمل بودند.

شهردار تهران با اشاره به شرایط روزهای اول جنگ افزود: شهدای هویزه انصافا در آن شرایط سخت به یک تشخیص رسیدند و تا پای جان جنگیدند و اجساد مطهرشان هم آنجا ماند. می خواهم بگویم چرا این شهدا ویژه هستند اما لازم است که ابتدا شرایط آن زمان یعنی دی ماه سال ۵۹ را بدانیم. اگر با دقت به تاریخ انقلاب یعنی از ۱۵ خراد سال ۴۲ تا امروز نگاه کنیم در یک نگاه کلی می بینیم که همیشه دو نوع نگاه در جامعه حاکم بوده اند. اولین نگاه این است که شرایط موجود را بپذیریم و با آن کنار بیاییم. وقتی دوران دفاع مقدس آغاز شد و رژیم سفاک صدام کشور را اشغال کرد شرایط کشور در حوزه سیاسی خاص بود یعنی این دو نگاه در اداره کشور هم حاکم بود که یکی هماهنگ با جریان عمومی جهان (یا متکی به شرق یا متکی به غرب) و یکی هم نگاه ناب اسلام انقلابی مبتنی بر سنت های الهی.

وی افزود: این نگاهها در شش ماهه اول جنگ هم وجود داشت. بنی صدر اجازه نمی داد مردم در میدان دفاع حضور پیدا کنند. دهها حضور به ظاهر منطقی و علمی هم آورده می شد. مثلا می گفتند جنگیدن یک کار علمی و متعلق به نظامی ها است. در کل حتی تاکتیک ها و نقشه های آن زمان هم تحت تاثیر فرهنگ کاپیتالیسم بود یعنی تا توان شما با توان دشمن برابر نشده اصلا حق دفاع یا حمله ندارید. بنی صدر هم همین را می گفت: زمین بدهیم و زمان بخریم. فضای آن دوران دفاع مقدس، آن فضای معنوی که سراغ داریم، نبود و وقتی پشت خاکریزها می رفتید به جای صدای اذان و زیارت عاشوراف موسیقی های مبتذل می شنیدید. این را اگر ندیده بودم نمی گفتم و شاید بیانش از زبان کس دیگر سخت باشد. خلاصه اینکه اجازه ورود به جبهه نمی دادند و تنها به لطف و حضور مقام معظم رهبری بود که در آن زمان نماینده امام در شورای جنگ بودند و می شد در کنارشان به بعضی مناطق سرکشی کرد. عملیاتی هم که با فرماندهی بنی صدر انجام شد شکست خورد و امکانات زیادی را از دست دادیم.

قالیباف در ادامه سخنانش گفت: زمان جنگ دنیا دو قطبی بود و نمی توانستیم کشوری را پیدا کنیم که وابسته به آمریکا یا شوروی نباشد. در آن عصر دو قطبی مطلق انقلاب اسلامی بدون اتکا به این دو قطب به پیروزی رسید و تنها جایی هم که آمریکا و شوروی همکاری نظامی داشتند علیه انقلاب ایران بود یعنی در روزهای جنگ در اسمان کشورمان هم میگ و هم هواپیمای میراژ می دیدید که برای بمباران آمده بودند. در کنارشان هم پول های باد آورده دولت های پادشاهی خلیج فارس قرار داشت. ما در سالهای جنگ از ۳۴ تا ۳۶ کشور اسیر داشتیم و در آن فضا بود که موفقیت بوجود آمد. شهدای هویزه و دفاع مقدس به ما نشان دادند اگر مقابل ظلم بایستیم و صراط مستقیم را در پیش بگیریم با تاکید بر فرهنگ شهادت انتهای حرکتمان در این دنیا پیروزی است، آخرت هم جای خود را دارد.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی افراد همیشه این سئوال را مطرح می کردند که چرا بعد از پس گرفتن خرمشهر به جنگ ادامه دادیم. بهتر است شرایط پایان جنگ بهتر تشریح شود. آن زمان عراق از مواضع استراتژیک عقب نشینی کرده بود و عقب نشینی اش تاکتیکی بود یعنی هنوز بلندی ها و مواضع مهمی بود که در زمان تصویب قطعنامه در دست عراقی ها بود. افرادی که در دهه ۷۰ به ما می گفتند چرا پس از گرفتن خرمشهر به جنگ ادامه دادید امروز معنی مقاومت را می فهمند. یادش به خیر آن دورانی که شهید همت و متوسلیان برای کمک به سوریه و لبنان به این کشورها رفته بودند امام(ره) بعد از مدتی فرمودند راه قدس از کربلا می گذرد. ما امروز با همه وجود معنی این جمله امام را می فهمیم. نگاه کنید ببینید صدام کجاست؟ شعار ما رفتن به کربلا بود که امروز محقق شده است.

وی ادامه داد: شهدای مدافع حرم همه غریبند و هم مظلوم. روزهای اولی که پیکر شهدای مدافع حرم به کشور برمی گذشت با این عزت تشییع نمی شد حتی رسانه ملی هم در آن زمان درست برایشان مایه نمی گذاشت. ولی امروز افرادی که مخالف حضور مدافعان حرم در سوریه بودند پی برده اند که حضور این شهدا فایده هایی داشته است. موقعیت سوری ها موقعیت مسلمانی است که دشمن بر او تاخته و حتی اگر امنیت ملی خودمان را هم در نظر نگیریم کمک کردن به آنها بر ما لازم است. البته این مسئله و حضور در سوریه برای امنیت ملی خودمان هم است.

قالیباف گفت: عده ای می گفتند دیگر نسل دهه ۶۰ تکرار نمی شود اما نسل فعلی از نسل دهه ۶۰ بهتر است و ما به آنها افتخار می کنیم. امروز شرایط طوری شده که به جای اینکه دشمن بیایید در مرزهای ما بجنگد ما در مرز جولان و مرز رژیم صهیونیستی مشغول جنگ هستیم. علت شباهتی که در مورد شهدای مدافع حرم و شهدای هویزه مطرح کردم این است که شهدای مدافع حرم در مظلومیت این عصر و شهدای هویزه در مظلومیت دوران فرماندهی بنی صدر بودند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو