زمان انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ -

وجود ۱۰ اثر ثبت ملی و واجد ارزش تاریخی در روستای یوش

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: روستای یوش در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار ملی ثبت‌شده که شش اثر ثبتی و نیز چهار اثر واجد ارزش تاریخی در این روستا وجود دارد.

به گزارش سرای نور؛ دلاور بزرگ نیا با قدردانی از برگزارکنندگان همایش ملی نیما، پایگاه فرهنگی و تاریخی یوش را نمادی از گردشگری ادبی ایران توصیف کرد و اظهار داشت: محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی روستای تاریخی یوش که محدوده عرصه ثبتی روستا شش بنای تاریخی ثبتی را شامل می‌شود توسط کارشناسان بخش حرایم آثار ملی غیرمنقول این اداره کل تهیه و بعد از بررسی کمیته حریم آثار ملی غیرمنقول سازمان میراث فرهنگی تصویب شد تا بافت این روستا همچنان  تاریخی بماند.

وی افزود: موزه نیما، از بناهای بجا مانده از دوره قاجاریه بوده و به سال ۲۰۷ هجری قمری توسط جد پدری نیما، علی‌خان ناظم الایاله ساخته‌شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی افزود: ابعاد و مقیاس خانه نیما  گویای سطح اجتماعی و اقتصادی و خانواده وی است و عکس‌ها و تصاویر از لحظه‌لحظه زندگی او، پیوندش با طبیعت پیرامون، ابزار و وسایل شخصی نیما، کتاب‌هایش، مجلات و یادداشت‌ها نیز سهمی در بازگویی آراء و عقاید اجتماعی و حتی سیاسی‌اش دارد.

در میان روستاهای مازندران چند روستا هستند که برای بسیاری از ایرانی‌ها نیاز به معرفی چندانی ندارند.  «یوش» یکی از این روستاهاست که نام آن بافرهنگ و ادب ایران گره‌خورده است. کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که دست‌کم یک‌بار در زندگی‌اش نام «نیما یوشیج» را نشنیده باشد.

 نامی که دروازه‌ای بزرگ برای ادبیات ایران محسوب می‌شود و «یوش» هم در آن دیده می‌شود. روستای «یوش» از توابع بخش بلده شهرستان نور، در ارتفاعات البرز و بین مسیر ۱۱۰ کیلومتری جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان قرار دارد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو