زمان انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ -

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی:

مهمترین کار نیما در زنده نگه داشت زبان تبری، سرودن اشعار تبری در مجموعه‌ای به نام (روجا) است

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی گفت: مهمترین کار نیما در زنده نگه داشت زبان تبری، سرودن اشعار تبری در مجموعه‌ای به نام (روجا) است و این اشعار منبع غنی از واژگان، ترکیب‌ها، ضرب المثل‌ها و باورهای تبری است که همگی نشان از دلدادگی وافر نیما به آن دارد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،نخستین همایش ملی نیما زبان و شعر تبری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار مازندران، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران ارشد استانی، فرماندار و مسئولان شهرستان نور، شهرام ناظری استاد آواز ایران و هنرمند بر جسته کشور، اندیشمندان و پژوهشگران شعر و ادبیات کشور و استان مازندران در شهرستان نور (شهر نیما یوشیج )برگزار شد.

در این همایش ۲۲ مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر تبری ارسال شد که پس از بررسی هیئت علمی همایش ۸ مقاله برای ارائه و ۴ مقاله برای چاپ در کتاب مجموعه مقالات برگزیده شد.

در این همایش برای نخستین بار در کشور به دفتر (روجا)که مجموعه اشعار تبری نیما یوشیج است، پرداخته شد.

سید رضا صالحی امیری در همایش نیما یوشیج که در دانشگاه آزاد واحد نور برگزار شد، با اشاره به نیاز به توسعه انسانی اظهار کرد: توسعه انسانی در بستر توسعه فرهنگی شکل می‌گیرد و با توجه به تمدن و فرهنگ غنی در کشور اگر توسعه را از بستر فرهنگی آغاز می‌کردیم امروزدر دنیا سرآمد بودیم، زیرا ذخایر فرهنگی کشور بیش از ذخایر نفتی است.

وی افزود: پاسداشت نیما یک بیان روشن دارد و آن این است که مازندران دیار علویان است که علاقه قلبی به اهل بیت، تمدن، فرهنگ و تاریخ اسلام دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه باید اختلاف را در استان کنار بگذاریم و توسعه استان با همدلی و همرنگی امکان پذیر است، بیان کرد: غرب استان سرزمین پرگنجی است که ناشناخته مانده است و اگر این ظرفیت و فرصت شناخته می‌شد، امروز شاهد حضور میلیونی توریسم، صدها سرمایه گذار وهزاران فعال فرهنگی در آن بودیم و لازمه حرکت دولت برای توجه به استان، شکوفایی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی است.

این مسئول گفت: دولت تدبیر امید خود را خادم مردم می‌داند و بزرگترین سرمایه دولت مردم و سرمایه اجتماعی آن است.

صالحی امیری با اشاره به این که تبرستان از دیر باز دارای نویسندگان و شاعران بسیار بوده که با زبان تبری شعر می‌سرودند و نام و اشعار تعدادی از آن‌ها در کتب تاریخی آمده است خاطرنشان کرد: همت انسان‌های علاقه مند و دلبسته به زبان و فرهنگ و زبان تبری که عمر خود را صرف نگه داشت آن کرده‌اند، مانع از فروپاشی آن شده که اوج این دلدادگی را در تلاش نیما یوشیج پدر شعر نو می‌توان دید که سال‌ها در جستجوی راهی بود که بتواند زبان سرزمین مادریش را احیاء کند و دفتر شعرهای تبری او سرشار از واژگان اصیل و به نوعی فرهنگ نامه تبری است.
وی گفت: مهمترین کار نیما در زنده نگه داشت زبان تبری، سرودن اشعار تبری در مجموعه‌ای به نام (روجا) است و این اشعار منبع غنی از واژگان، ترکیب‌ها، ضرب المثل‌ها و باورهای تبری است که همگی نشان از دلدادگی وافر نیما به آن دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دفترچه روجا که سروده مشتمل بر ۴۵۴ دوبیتی به زبان تبری است، تصریح کرد: نیما در اشعار تبری علاوه بر وصف تاریخ، رنج و دلتنگی خود با ارائه تصویری واضح، شرایط اجتماعی حاکم بر مازندران، اقوام و شخصیت‌ها اماکن گوناگون باورها و … را بیان می‌کند.

این مسئول اظهارکرد: نیما علاوه بر پدر شعر فارسی، احیاگر زبان تبری است و دارای اندیشه‌های فراوان، زوایای ناشناخته که به آن پرداخته نشده و یا کمتر اشاره شده است.
صالحی امیری افزود: آن چیزی که امروزبه آن نیاز داریم احیای کانون‌های شعر، ادب و هنر در سطح شهرستان، استان و کشور است زیرا جامعه نیاز به نشاط ، هویت و غرور ملی دارد و شعر و شاعری هویت بخش و غرور آفرین است و می‌تواند میان نسل جوان نشاط و غرور ایجاد کند.
وی یادآورشد: برای تداوم حیات اجتماعی به هنر نیاز داریم و در کنار خوراک، پوشاک، مسکن و… ما به معرفت، اخلاق، همدلی و فضیلت در جامعه نیازمندیم زیرا جامعه خسته امروز نیازمند احیای اخلاق و فضیلت است و مردم از بداخلاقی متنفرند، دوران تخریب، تهمت و انتقام جویی به سرآمده و دوران معرفت جویی و اخلاق گرایی آغاز شده است و همه باید باور کنیم انسان‌ها برای تداوم حیات در جامعه نیازمند تولید و باز تولید اخلاق و معرفت هستند.

وی گفت: مردم نباید در بمباران تهمت، افترا و شایعه زندگی کنند و آن‌هایی که دولت را مورد تهاجم قرار می‌دهند بدانند که دولت منتخب مردم است و امروز کسانی که تلاش می‌کنند بین دولت و نظام جدایی ایجاد کنند دچار یک انحراف تحلیلی شدند و بدانند موفقیت نظام بدون موفقیت دولت ناممکن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مجموعه‌ای تلاش وخدمات دولت را در کشور نادیده می‌گیرند، دولت از شرایط بسیار سخت در حال عبور است و اگر موفق نمی‌شدیم که شرایط گذشته را مدیریت کنیم امروز وضعیت به گونه‌ای دیگر بود.
این مسئول با اشاره به مذاکره بیان کرد: جنگ از سر ملت برطرف شد و اگر گذشته تداوم داشت امروز صادرات نفت به صفر می‌رسید.
صالحی امیری بیان کرد: امروز اجماع بین المللی علیه ایران شکسته شد، تحریم‌ها و قطع نامه‌ها لغو شد، افکار عمومی جهانیان نسبت به ایران تغییر ذهنیت داد و با توجه به اینکه همه منطقه دچار بحران هستند امن‌ترین کشورمنطقه ایران است و این یک تصادف نیست، بلکه تدبیر مقام معظم رهبری، تلاش دولت و حمایت نیروی‌های مسلح امنیتی وانتظامی برای این اقتدار است و امنیت سرمایه بزرگی است که در شرایط نا امنی ضرورت آن درک می‌شود.
وی گفت : تحقیر ملی از بین رفت و ایرانیان در دنیا با افتخار حضور پیدا می‌کنند، تجارت ایرانیان، سفر و تحصیل دچار مشکل شده بود اما اکنون غرب و دنیای امروز برای قرارداد و تفاهم در تهران است و این اقتدار و عزت ملی است.
وزیر فرهنگ ارشاد با اشاره به چالش‌های اقتصادی گفت: ما منکر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نیستیم اما کشور را در شرایط خوبی تحویل نگرفتیم و امروز در حال عبور از تنگنای سخت و تاریکی هستیم که آینده روشن برای ملت دارد.
این مسئول با اشاره به مذاکره برای تأمین منافع مردم تصریح کرد: دیگر قدرت، قدرت سخت نیست، بلکه دیپلماسی و رسانه قدرت نرم است و ما توانستیم از طریق مذاکره منافع ملی را تأمین کنیم و بدانید هر
آنچه اتفاق افتاد با تدبیر مقام معظم رهبری و پشتیبانی مجلس بوده زیرا دولت نمی‌تواند به تنهایی مشکلات را از سر راه بردارد.
صالحی امیری اظهارکرد: در مجموعه ما یک راه بیشتر نداریم و آن تلاش گسترده با درک شرایط منطقه‌ای و جهانی برای تأمین منافع ملی است و امروز تحقیر ملی و جهانی و سخن گفتن از روی نا آگاهی هزینه‌های سنگین به ملت تحمیل می‌کند .
وی تصریح کرد: نخستین بار است که میان غرب و امریکا شکاف ایجاد شده و اروپا در شرایط فعلی با ما کار می‌کند، رسماً قرارداد امضا می‌کند و مدعی است که اگر آمریکا نقض برجام کند ما با ایران همکاری می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند : که مذاکره کنندگان افراد صدیق و امینی هستند و گاهی افراد در زمین دشمن بازی می‌کنند و دشمن بد عهدی کرده است.
این مسئول در پایان گفت: از روحانیون، دانشگاهیان، نمایندگان، فرهیختگان و نخبگان، اصحاب شعر و ادب و فرهنگ در استان تقاضا دارم که دولت را برای رسیدن به هدف متعالی یاری کنند زیرا ما نمی‌توانیم بدون کمک شما به هدف و مقصد برسیم.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۷ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو