زمان انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ -

روحانی در تماس تلفنی با اردوغان:

امیدوارم با همکاری ایران و ترکیه شاهد ثبات در سوریه و منطقه باشیم

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در تماس تلفنی با روحانی، ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی بر همکاری بیشتر ایران و ترکیه تاکید کرد.

به گزارش سرای نور،حسن روحانی رییس جمهور کشورمان روز پنجشنبه در تماس تلفنی «رجب طیب اردوغان» با قدردانی از ابراز تسلیت دولت و ملت ترکیه به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی سیاستمداری بودند که پیوسته بر گسترش و تحکیم روابط دوستانه ایران با کشورهای اسلامی، همسایگان و بویژه ترکیه تاکید داشتند.

رییس جمهور گفت: ابراز همدردی ملت و دولت ترکیه نشان آن است که ما دو ملت همسایه و مسلمانیم که در غم و شادی یکدیگر شریکم و این از سنت های نیکوی دین مبین اسلام است که ما در غم های بزرگ ، یکدیگر را تسلی دهیم

وی همچنین با ابراز تسلیت متقابل به رییس جمهور ترکیه به خاطر کشته شدن شماری از اتباع این کشور در حملات تروریستی گفت: امیدوارم با همکاری دو دولت ترکیه و ایران بتوانیم تروریسم را از بین ببریم تا به این ترتیب ، مردم منطقه احساس آرامش بیشتری داشته باشند.

روحانی با بیان ضرورت گسترش همکاری های دو کشور برای مصالح بلند مدت منطقه ، افزود: جمهوری اسلامی ایران از همکاری نزدیکتر آنکار-تهران-مسکو برای ایجاد صلح در این منطقه خرسند است.
وی با ابراز خرسندی از آتش بس در سوریه ، اظهارداشت: همه باید تلاش کنیم که این آتش بس تداوم یابد و بی تردید همکاری نزدیک آنکارا ،مسکو و تهران در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه، بسیار حائز اهمیت است.

روحانی در ادامه به مذاکرات آتی “آستانه” با موضوع سوریه اشاره کرد و با تاکید بر اینکه هدف ما مبارزه با همه گروه های تروریستی در منطقه است ، گفت: امیدوارم با همکاری ایران و ترکیه، بزودی شاهد یک ثبات نسبی در سوریه و منطقه باشیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه همه گروههای تروریستی در منطقه دشمن مشترک ما هستند، اظهارداشت: امیدواریم با همکاری یکدیگر شاهد توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه باشیم و بتوانیم مشکلات بزرگ منطقه را نیز حل و فصل کنیم.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در این تماس تلفنی با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به ملت و دولت ایران اظهارداشت: ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی همه ما را بشدت متاثر و متالم کرده است . ایشان بزرگمرد و سیاستمدار محترمی بود که برای صلح ، ثبات و آسایش منطقه و بویژه بنای روابطی مستحکم میان تهران – آنکارا زحمات زیادی متحمل شد.

رییس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه کشورش مصمم به توسعه همکاری ها در همه عرصه ها با جمهوری اسلامی ایران است ، افزود: پیوند مستحکم روابط دو کشور برای حل و فصل مسایل منطقه بسیار اثرگذار است و دولت ترکیه بر پیشبرد و تداوم گفت وگوی دوجانبه و منطقه ای تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید با همکاری های مشترک ، گروههای تروریستی در منطقه را از بین ببریم، افزود: ایران و ترکیه در منطقه وظیفه بزرگی بردوش دارند و باید همکاری های خود را برای کاستن از تنش های منطقه ، بیش از پیش تقویت کنند.

اردوغان با اشاره به برقراری آتش بس در سوریه و مذاکرات پیش رو در آستانه پایتخت قزاقستان گفت: همه باید تلاش کنیم تا پایه های آتش بس در سوریه مستحکم تر شود.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۴ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو