زمان انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ -

ترامپ و کشورهای حوزه خلیج فارس؛ باج دهی آغاز شده است؟

مواضعی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در جریان رقابت های انتخاباتی درباره کشورهای حوزه خلیج فارس مطرح کرده، سبب شده است که این کشورها به تکاپو بیفتند.

به گزارشسرای نور،ترامپ تا چندی دیگر زمام امور را در کاخ سفید بر عهده می گیرد. تاکنون گمانه زنی های زیادی درباره روابط آمریکا با دیگر کشورها در دوره ترامپ صورت گرفته است که این گمانه زنی ها عمدتا بر اساس مواضع ترامپ در جریان رقابت های انتخاباتی آمریکا، استوار است.

از جمله مواضع ترامپ درباره کشورهای عربی به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است که رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفته است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بدون کمک آمریکا وجود نخواهند داشت و باید در ازای پشتیبانی به واشنگتن پول بدهند و اینکه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باید هزینه های مبارزه با داعش و تشکیل منطقه امن در سوریه را برعهده گیرند. وی اعلام کرده بود که اگر از عربها خواسته شود که در ازای پشتیبانی به آمریکا پول بدهند آنها این کار را خواهند کردوی اعلام کرده بود که اگر از عربها خواسته شود که در ازای پشتیبانی به آمریکا پول بدهند آنها این کار را خواهند کرد.

اما نگاهی به عملکرد کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه که زمانی که ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد به خوبی نشان می دهد که آیا این کشورها سرتعظیم برای ترامپ فرود آورده اند و هنوز وی بر اریکه قدرت در آمریکا ننشسته باج را داده اند؟

به اعتقاد تحلیلگران فروش سلاح آمریکایی به کشورهای حوزه خلیج فارس در دو ماه آخر سال ۲۰۱۶ نسبت به ۱۰ ماه نخست آن روند صعودی پیدا کرد؛ یعنی از زمانی که ترامپ پیروز انتخابات شد و زمان رفتن باراک اوباما نزدیک شد، فروش سلاح به نحو قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

بر اساس گزارش آژانس همکاری امنیتی و دفاعی وزارت دفاع آمریکا، قطر در رتبه نخست بزرگترین خریداران سلاح آمریکا در دو ماه آخر سال گذشته بودند به طوری که ۲۱ میلیارد و ۸۸۱ میلیون دلار سلاح خریداری کرده است که ۷۲ هواپیما از نوع اف-۱۵-کیو -ای چند منظوره با قیمتی بالغ بر ۲۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در ماه نوامبر از جمله آن بوده است.

کویت در رتبه دوم خریداران سلاح آمریکا با ۱۱ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار بوده است و در ماه نوامبر گذشته، آمریکایی ها ۲۸ جنگنده اف-۱۸ با ارزش ۱۰ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و ۲۱۸ تانک به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در ماه دسامبر گذشته از جمله آنها بوده است.

بر این اساس عربستان سعودی ۴۸ هواپیمای اس اچ ۴۷ شینوک به ارزش سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در دسامبر گذشته خریداری کرده است و امارات نیز در همان تاریخ ۲۸ بالگرد از نوع ای اچ ۶۴ آپاچی به ارزش سه میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار از آمریکا خریداری کرده است.

در دوره اوباما، سعودی ها بزرگترین مشتری سلاح های آمریکا بودند و به اعتقاد تحلیلگران روند فروش سلاح به سعودی ها در دوره ترامپ نیز ادامه خواهد یافتبه اعتقاد تحلیلگران روند فروش سلاح به سعودی ها در دوره ترامپ نیز ادامه خواهد یافت.

خریدهای تسلیحاتی کشورهای حوزه خلیج فارس در حالی صورت می گیرد که این کشورها به سبب بحران اقتصادی دست به سیاست های ریاضت اقتصادی زده اند. خرید سلاح در حالی رخ داده است که عربستان کسری بودجه ۸۷ میلیارد دلاری را در مقابل خود دید.

همواره این کشورها برای تامین امنیت خود به آمریکا وابسته اند و اینکه کشورهای مذکور میزبان پایگاه های آمریکا هستند نیز همین موضوع است و از سوی دیگر واشنگتن از این موضوع سود شایانی نصیب خود می کند. خرید تسلیحات در حالی است که کاهش بهای نفت این کشورها با بحران مالی و کسری بودجه زیاد روبرو کرده است. بخش عمده خریدهای تسلیحاتی نیز یا برای تروریستها در سوریه و عراق ارسال می شود یا ضد مردم مظلوم یمن به کار گرفته می شود.

از نگاه تحلیلگران و ناظران امور منطقه، سال گذشته برای سعودی ها و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سال بدی بود. اولین مورد در این زمینه جنگ یمن است که دستاوردی برای سعودی ها و کشورهای هم پیمان آن نداشته است. در عرصه اقتصادی نیز عربستان از سیاست های نفتی اش بهره نبرده است و این سیاست در نهایت به زیان خود آنها تمام شد.

بر اساس قانون جاستا، عربستان باید به خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر غرامت پرداخت کند؛ غرامتی که برخی میزان آن را پنج میلیون دلار برآورد می کنند.

همانطور که گفته شد؛ سعودی ها در رقم زدن سرنوشت جنگ یمن به نفع خود ناکام بوده اند و این در حالی است که توازن نظامی میان سعودی ها و ارتش یمن که یکی از فقیرترین ارتش های عربی است برقرار نیست.

این خریدهای نظامی سعودی ها و دیگر شیخ نشین ها در راستای همان باجی است که کشورهای حوزه خلیج فارس به واشنگتن می دهنداین خریدهای نظامی سعودی ها و دیگر شیخ نشین ها در راستای همان باجی است که کشورهای حوزه خلیج فارس به واشنگتن می دهند. باجی که با آمدن ترامپ بیشتر و بیشتر هم می شود به ویژه که ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده است که این کشورها باید پول بدهند.

جنگ ضد یمن که از سوی سعودی ها هدایت و رهبری می شود معیار روشنی برای میزان توان نظامی کشورهای حوزه خلیج فارس از نظر تاکتیکی و بشری است. تسلیحات و ادوات نظامی که این کشورها در اختیار دارند از پیشرفته ترین نوع در جهان محسوب می شود اما با این حال ائتلاف ضد یمن در تحقق دستاورد نظامی واضح عاجز مانده است.

به نظر می رسد که انباشت سلاح از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس در نگاه نخست خدمتی به اقتصاد آمریکا باشد و آمریکایی ها با سیاست ایران هراسی در واقع به منافع اقتصادی خود کمک می کند و با این سیاست سود کلانی به شرکت های اسلحه سازی آمریکا می رساند.

البته کشورهای حوزه خلیج فارس از مدتها قبل به آمریکا باج داده اند و عمدتا هزینه جنگهای آمریکا را تامین کرده اند. امروز ترامپ آمده که بگوید بدون پول و باج کاری برای امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس انجام نمی دهد.

ترامپ با توجه به جنگ سرد جدید و با توجه به تغییر اوضاع جهانی به طور آشکار خواستار باج دهی کشورهای حوزه خلیج فارس شده است. هم اکنون جنگ میان قدرتهای بزرگ جنگ الکترونیکی و فناوری جدید است.

کشورهای حوزه خلیج فارس اگر خواهان حمایت آمریکا در دوره ترامپ هستند باید باج بدهند و همانطور که در بالا اشاره شد، خریدهای تسلیحاتی در واقع نوعی باج دهی است که این کشورها می پردازند.

قدر مسلم آن است که ترامپ هزینه تامین امنیت را بالا خواهد برد قدر مسلم آن است که ترامپ هزینه تامین امنیت را بالا خواهد برد و از نگاه تحلیلگران اجازه جاه طلبی های بیشتر را هم به عربستان نمی دهد به ویژه که هم اکنون نیز سعودی ها با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

ترامپ به این کشورها به عنوان کشورهای غنی و ثروتمند می نگرد که باید از آنها نهایت استفاده بشود. وی بر این باور است که چرا با همه ثروتی که این کشورها دارند باید آمریکا با کمترین بها، هزینه امنیت آنها را تامین کند.

به نظر می رسد که ترامپ به دنبال رونق بخشیدن هر چه بیشتر صنایع تسلیحاتی آمریکا و منافع و سود بیشتر در قبال حمایت از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. تا به حال که روند، نشانه گردن نهادن این کشورها به خواست ترامپ بوده است و به عبارتی خریدهای تسلیحاتی این موضوع را نشان می دهد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۴ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو