زمان انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ -

ماتیس: برجام ناقص است اما از آن حمایت می کنیم

ژنرال «جیمز ماتیس» نامزد تصدی پست وزارت دفاع آمریکا، روسیه و چین را به همراه گروههای تروریستی از عوامل تهدید کننده نظم جهانی خواند و از آمادگی آمریکا برای مقابله با این تهدیدات سخن گفت.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از راشاتودی، «جیمز ماتیس» ژنرال چهارستاره و بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که از سوی «دونالد ترامپ» برای تصدی وزارت دفاع این کشور برگزیده شده است، در جلسه استماع «کمیته خدمات مسلح» مجلس سنا ضمن دفاع از ساختار «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- بر تداوم مقابله با روسیه تأکید کرد.

وی خطاب به کمیته مذکور،‌ کشورهای چین و روسیه را به همراه گروههای تروریستی از عوامل تهدید کننده نظام جهانی دانست و از آمادگی آمریکا برای مقابله با این تهدیدات سخن گفت.

این در حالی است که انتصاب وی به سمت وزیر دفاع آمریکا مستلزم ابطال یک ماده قانونی است که اعضای ارتش را ملزم می نماید ظرف هفت سال پس از خاتمه دوران خدمت خود به هیچ سمت عالی غیرنظامی در حوزه دفاعی منصوب نشوند.  با این حال، کمیته خدمات مسلح مجلس سنا با ۲۴ رأی موافق و تنها سه رأی مخالف به ابطال این ماده قانونی رأی داد.

ماتیس خطاب به قانونگذاران مجلس سنا مدعی شد: «نیروهای مسلح آمریکا تحت بهترین هدایت و رهبری،‌ برخوردار از بهترین تجهیزات و آماده ترین نیروی نظامی در جهان هستند». وی در ادامه افزود: «ما باید متحدان بین المللی و شراکتهای امنیتی خود را مغتنم شماریم. تاریخ روشن است: ملتهای برخوردار از متحدان قدرتمند پیروز می شوند و ملتهای بی بهره از آن، از بین می روند».

وی در ادامه گفت: «شعارهای من، پرداخت بدهی [دفاعی] و تضمین حراست از مردم آمریکا و بقای آزادیمان است».

ماتیس همچنین تأکید کرد که «آمریکا نباید برای پاسخ گویی به تمام دغدغه های خود در سرتاسر جهان به قدرت نظامی روی آورد». وی خطاب به سناتور «گری پیترز» گفت: «آمریکا دارای دو قدرت بنیادین است. یکی قدرت ارعاب و دیگری- که ظرف بیست سال گذشته کمتر از آن استفاده کرده ایم- قدرت القاء است».

جیمز ماتیس در پاسخ به پرسش رئیس کمیته خدمات مسلح در خصوص حجم و گستردگی تهدیدات روسیه گفت که نظم جهانی «برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم از سوی روسیه، گروههای تروریستی و اقدامات چین در دریای چین جنوبی تحت بزرگترین حملات قرار گرفته است». ماتیس همچنین با این ادعا که روسیه در تلاش برای انحلال ناتو است، موافقت کرد.

ماتیس خطاب به سناتور «بیل نلسون» گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه «تصمیم گرفته است که در مناطق مهم و کلیدی یک رقیب استراتژیک و یک دشمن باشد و انتظارات من از حوزه های [قابل] همکاری با پوتین بسیار کم و محدود است». وی در پاسخ به پرسش نلسون در خصوص احتمال انحلال ناتو توسط ترامپ تأکید کرد: «جناب سناتور، چنانچه ما امروز ناتو را در اختیار نداشتیم، باید آن را ایجاد می کردیم. ناتو برای منافع ملی ما و امنیت آمریکا امری حیاتی است».

جیمز ماتیس همچنین حمایت خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرد و گفت: «به نظر من، امنیت اسرائیل برای آمریکا از اهمیت ویژه ای برخوردار است». وی همچنین بر حضور گسترده ناتو در منطقه اقیانوس آرام تأکید کرد.

«ماتیس» ایران را «بزرگترین عامل برهم زننده ثبات در خاورمیانه» خواند و از لزوم اتخاذ یک استراتژی جهت «خنثی سازی طرح ایران برای دستیابی به موقعیت هژمونی در منطقه» سخن گفت.

وی همچنین گفت که «منافع اساسی و مهم آمریکا در عراق اطمینان یافتن از عدم تبدیل شدن این کشور به بقایایی از دولت ایران است».

ماتیس در ادامه افزود که جنگ داخلی و خونین در سوریه خاورمیانه و همچنین اروپا را با بی ثباتی مواجه ساخته است و متحدان آمریکا از جمله اسرائیل، اردن و ترکیه را تهدید می کند و مدعی شد که گروه تروریستی داعش، ایران و روسیه از این ناآرامی ها سود می برند؛ اموری که هیچ کدام در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

به رغم تمایل ظاهری دولت اوباما به بهبود روابط با تهران، جیمز ماتیس با ادعای اینکه «نفوذ مُغرضانه ایرانیان در منطقه رو به افزایش است»، ایران را تهدیدی رو به رشد خواند.

جیمز ماتیس بدون اشاره به تهدید پیشین ترامپ مبنی بر پاره کردن توافق هسته ای منعقده میان ایران و قدرتهای جهانی گفت که «این توافق [برجام] ناقص است، اما آمریکا باید از آن حمایت کند… زمانی که آمریکا قولی می دهد، باید به آن وفادار بماند».

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۴ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو