زمان انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ -

قاضی زاده هاشمی:

افتتاح ۱۰۰۰ تخت روانپزشکی در کشور/ همه افراد مشهور روانپزشک دارند

وزیر بهداشت و درمان گفت: امروز به صورت همزمان یک هزار تخت بیماری های اعصاب و روان در سراسر کشور افتتاح می شود.

به گزارش سرای نور؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح های درمانی و بیمارستانی استان خوزستان اظهار کرد: امروز همزمان یک هزار تخت بیماری های اعصاب و روان را افتتاح می کنیم. امروز سلامت روانی به معنای نبود یک اختلال روانی نیست و به مجموعه ای از توانمندی های انسان در برخورداری از سلامت روان اطلاق می شود.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان مشکلات روانی دارند و تعداد آنها روبه  افزایش است. بین ۹ تا ۱۰ درصد مردم افسرده هستند و شیوع این اختلال در کشور ما حدود ۱۲.۶ درصد است. اگر کم خوابی و خلق و خو را نیز حساب کنیم آمار قابل توجهی می شود که در تمامی کشورها این بیماران مظلوم واقع شده و مورد بی توجهی هستند.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در گذشته تیمارستان به جای بیمارستان داشتیم که بسیاری از بیماران را مورد انگ های نامناسب قرار می دادند. حتی در بسیاری از کشورها آنها را جن زده دانسته و در اروپا نیز به آتش می کشیدند.

وزیر بهداشت و درمان گفت: امروز در کشور ما متاسفانه به دلایل مختلف مثل زندگی های نوین، ماشینی و امروزی، محبوس بودن در آپارتمان، مشکلات خانوادگی که بیش از ۲۵ درصد ازدواج ها منجر به طلاق می شود، وجود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر معتاد، نرخ بیکاری ۱۱ درصدی، مصیبتی مثل جنگ که به استان های ایلام، خوزستان و … وارد شد، مرگ ۱۸ هزار نفر در سال در سوانح رانندگی، ۲۰۰ هزار نفر مجروح و معلول در سال، گرفتاری های زیادی در زمینه اعصاب و روان ایجاد می شود.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: حمایت خانواده ها و حتی دستگاه های مسئول و متولی رفاه نیز آنقدرها خوب نیست. امروز خیلی بیشتر خوشحال می شدم اگر به جای اینکه اعلام کنم یک هزار تخت را برای بیماران اعصاب و روان افتتاح می کنیم می گفتم یک هزار تخت را تعطیل می کنیم.

وی افزود: بدگمانی و بدبینی، قدرت طلبی، مادیات، چشم و هم چشمی و همچنین خود برتر بینی عواملی تماما بیماری زا و زمینه ساز بروز بیماری های اعصاب و روان است. این عوامل حتی باعث گسترش بیماری های اعصاب و روان هم می شود. با توجه به اینکه یک حکومت مردمی داریم، رفتار مسئولان هم خیلی مهم است. خیلی بد است مسئولی در تصدی اثرگذار نداند دچار اشکال است و باید نگاه به این بیماری را تغییر بدهیم.

قاضی زاده اظهار کرد: امروز هر فرد مشهوری را یک روانپزشک همراهی می کند و برخلاف گذشته که آن را عیب می دانستند امروز تمامی ستارگان دنیا یک یا چند روانشناس و روانپزشک دارند. متاسفانه بیماری های اعصاب و روان در کشور شناخته شده نیستند و از همکاران خودم مکرر دیدم که دچار مشکلاتی در خانواده های خود شده اند.

وزیر بهداشت و درمان گفت: یکی از مشکلات شایع، بیماران دو قطبی هستند که روابط را بعد از ۱۵ سال با مشاجره و سردی مواجه می کند ولی در کشور چندان به آن توجهی نمی شود. آگاهی بخشی در این زمینه یکی از وظایف رسانه ها است و باید تبیین کنیم که چنین بیماری هایی بد نیست و اگر اینطور باشد آیا ۲۰ درصد جامعه بد هستند؟ برخی از این بیماری ها تنها از یک بدخوابی شروع می شود.

قاضی زاده تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر هشت هزار تخت بیمارستانی داریم که بالای ۱۰۰ سال قدمت دارند و برای تکمیل خدمات رسانی های خود به ۴۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور نیاز داریم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۵ دی, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو