زمان انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۵ -

رییس سازمان بهزیستی کشور:

توانمندسازی ۱۰درصد زنان سرپرست خانوار/۷۰ درصد کودکان کارخارجی اند

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از برنامه ها و سیاست های این سازمان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است و سالانه ۱۰ درصد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار می گیرند.

به گزارش سرای نور؛ انوشیروان محسنی بندپی عصر امروز پنج شنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان در سنندج گفت: تحولات محیطی و صنعتی شدن وکاهش زمان گفتگو در خانواده ها و سایر مسائل در این زمینه موجب شده در برخی از آسیب ها روند روبه رشد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های رهبری و سایر مسئولان نظام مربوط به افزایش آسیب های اجتماعی در کشورمان است، عنوان کرد: طی دو سال گذشته چهار مرتبه سران سه قوه و دستگاه های اجرایی درگیر مسائل آسیب های اجتماعی به حضور رهبری رسیدند و به ارائه گزارش عملکرد خود پرداختند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی تخصصی ترین نهاد در حوزه های مختلف از جمله اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی است، بیان کرد: متاسفانه در قوانین پنج ساله توسعه کشور در طول دوره های گذشته سلامت اجتماعی همواره مورد غفلت قرار گرفته بود و وظایف دستگاه ها دراین راستا مشخص نبود ولی در برنامه ششم این نقص برطرف شده است.

رییس سازمان بهزیستی کشورنقش این سازمان را در مهار و کنترل و جلوگیری از بسیاری از آسیب ها درجامعه موثر خواند و افزود: کارگروه هایی در رابطه با حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق، کودکان خیابانی، سالمندان و مراقبت ویژه در منزل از کم توانان و توانمندسازی جامعه هدف تشکیل شده و در این نشست دو روزه در سنندج گزارشی از فعالیت های خود ارائه دادند.

توسعه کمی و کیفی اورژانس های اجتماعی از برنامه های بهزیستی در سال ۹۶

محسنی بندپی اضافه کرد: از تمام ظرفیت های این نهاد برای پیاده سازی و عملیاتی کردن برنامه ها و سیاست های تعیین شده بهره خواهیم گرفت.

وی توسعه کمی و کیفی اورژانس های اجتماعی را یکی از برنامه های این سازمان در سال آینده ذکر کرد و گفت: سال آینده درشهرهای قروه، بیجار، دیواندره و دهگلان اورژانس اجتماعی راه اندازی خواهد شد.

وی عنوان کرد: پایگاه های خدمات و سلامت اجتماعی هم در شهرستان های استان کردستان که نیازهست، ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه معلولیت ناشی از سه فاکتور است، بیان کرد: بیماری های قلبی و عروقی و دیابت البته بیشتر در افراد ۵۵ سال به بالا منجر به معلولیت می شود و علاوه برآن تصادفات و اختلالات ژنتیکی از دیگر عوامل ایجاد معلولیت هستند.

محسنی بندپی ادامه داد: به عنوان نمونه در روستای علی آباد از توابع شهرستان دیواندره کردستان اکثریت مردم آن کرولال هستند که این مهم مربوط به اختلالات ژنتیکی است که باید بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

وی از اجباری کردن غربالگری ژنتیک ازدواج خبرداد و بیان کرد: در قالب این طرح زوج های جوان هنگام مشاوره پیش از ازدواج پرسش نامه ای سه صحفه ای را تکمیل می کنند که براین اساس میزان معلولیت در خانواده ها ومناطق مختلف کشور مشخص می شود.

وی عنوان کرد: به وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی تکلیف شده که مراکز مشاوره و آزمایشات ژنتیک قبل از ازدواج را افزایش دهند.

رییس سازمان بهزیستی کشور یکی از راهبردهای این سازمان را طرح مراقبت در منزل خواند و افزود: خانه بهترین مکان برای ارتقای روحیه افرادی که دچار آسیب های روحی و جسمی  شدند، است لذا تقویت مراقبت در منزل جزو برنامه های ما است.

هر سال ۱۰ درصد زنان سرپرست خانوار توانمند می شوند

محسنی بند پی اظهارداشت: هر سال ۱۰ درصد زنان سرپرست خانوار زیرپوشش خدمات بهزیستی در سراسر کشور توانمند می شوند.

وی توانمندسازی در حوزه توانبخشی را امر بسیار سختی خواند و بیان کرد: توانمندسازی در حوزه توانبخشی طی دو یا سه سال امکان پذیرنیست و برای این مهم به زمان بیشتری نیاز است.

وی عنوان کرد: در تهیه تجهیزات توانبخشی هشت استان کشور از جمله کردستان، ایلام، لرستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته اند.

رییس سازمان بهزیستی کشور یادآورشد: در حوزه اجتماعی سالانه ۱۰ درصد جمعیت پشت نوبتی را اضافه و زیرپوشش قرار می دهیم.

محسنی بندپی با بیان اینکه باید از سیاست های صدقه ای دور شویم، بیان کرد: یکی از بحث ها و برنامه های ما در راستای توجه به مسائل اقتصادی است.

وی با بیان اینکه طرح تامین مالی خرد در توانمندسازی جامعه هدف بهزیستی بسیار تاثیرگذار است، عنوان کرد: در این استان ۷۰۰ گروه که در نتیجه آن ۱۲ هزار نفر زیرپوشش قرار گرفتند، تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: از آنجا که مردم این استان تمایل به دریافت تسهیلات بانکی حتی با دو درصد بهره هم نیستند، بنابراین با احترام به عقاید موجود مردم این منطقه از محل منابع سازمان مبلغی را در اختیار این استان برای حمایت از این افراد قرار می دهیم.

۷۰ درصد کودکان کارکشور اتباع خارجی هستند

رییس سازمان بهزیستی کشوریکی از وظایف این سازمان را پذیرش وساماندهی کودکان کار و خیابانی ذکر کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد کودکان کار در کشورمان را اتباع خارجی تشکیل دادند.

محسنی بندپی عنوان کرد: برای نحوه برخورد قانونی با کودکان کار و خیابانی در حال  انجام هماهنگی های لازم با قوه قضاییه هستیم.

وی بیان کرد: متاسفانه گاهی این کودکان مورد سوء استفاده عده ای افراد سودجو قرار می گیرند و اگر به حال خود رها شوند بی شک زمینه افزایش جرم در جامعه ما هم افزایش پیدا می کند.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۷ بهمن, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو