زمان انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۵ -

رئیس سازمان محیط زیست:

جازموریان یکی از عوامل گرد وغبار کشور است

رئیس سازمان محیط‌زیست با اشاره به خشک شدن تالاب جازموریان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته منشأ گردوغبار در پنج روز سال جازموریان بوده است.

به گزارش سرای نور؛ معصومه ابتکار پنجشنبه شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه احداث سد بر سرشاخه های هلیل رود سبب خشک شدن جازموریان شده  و این در حالی است که ۲۵۵ درصد ریزگردهای کشور از جازموریان ایجاد شده است چه تمهیداتی در این زمینه دارید؟ گفت: تاکنون درباره جازموریان چندین جلسه در سازمان مرکزی و یک جلسه در استان کرمان برگزار شده است که به تدوین مطالعات مربوط به احیا و مدیریت تالاب جازموریان منتهی شده است که این مطالعات توسط جهاد دانشگاهی تهیه و به سازمان ارسال شده است.

وی افزود: کارگروه ملی برای احیای تالاب جازموریان که از تالاب های بسیار مهم کشور است تشکیل شده است که با انجام مطالعات مربوطه، برداشت از رودخانه ها، چاه های غیرمجاز اطراف تالاب، اصلاح الگوی کشت و تعیین حق تعیین تکلیف می شود.

معاون رئیس جمهور گفت: در یک دوران خاص که جازموریان تالاب بود آب موجود در این تالاب مانع از بلندشدن گردوغبار می شد؛ اما متاسفانه به دلیل مصرف های نابجا و شرایط اقلیمی حاصل شده امسال به جایی رسیدیم امسال چهار پنج روز گرد و غبار تحت تاثیر جازموریان بوده است.

اراضی منطقه خبر قابل واگذاری نیست

ابتکار در ادامه در خصوص پروژه پارک ملی خبر گفت: طرحی که در منطقه خبر انجام شده و طرح های مدیریت مناطق، مطالعات خاص خود را دارند؛ تاکنون هر کاری که برای خبر صورت گرفته است براساس مطالعات خاص این منطقه بوده است و یک برنامه کاری را این مطالعه پیشنهاد داده است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به امضا تفاهم نامه اجرای این پروژه افزود: تعداد مناطقی که سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار دارد ۲۸۰ منطقه  است که سالیان سال با مشکلات عدیده ای که وجود داشته است این مناطق حفاظت شده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با امکانات و بودجه کم با استراتژی ها و راهبردهای جدید که رویکرد جدید جامعه جهانی است امکان حفاظت بدون مشارکت مردم و دولت غیرممکن است.

ابتکار با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست به این نتیجه رسیده است که در زمینه حفاظت و بهره برداری پایدار لزوما باید مشارکت صورت گیرد، گفت: بر این مبنا این راهبرد و استراتژی در کنفرانس سیزدهمین کنوانسیون صنایع زیستی مورد تائید قرار گرفت.

وی افزود: طبق توصیه های زیست محیطی در ایجاد حفاظت محیط زیست باید در زمینه کشاورزی پایدار، گردشگری، اکوتوریسم، حفاظت جنگل ها و امور شیلات یک رویکرد مشارکتی کنوانسیون صورت بگیرد.

ابتکار ادامه داد: بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست بخش نامه ای برای ظرفیت سنجی و شناسایی مناطقی که ظرفیت جذب مشارکت های غیردولتی را دارند به استان ها فرستاد تا آن ها مناطق را شناسایی و به کمیته ارائه دهند تا به مرکز فرستاده شود.

وی بیان داشت: طبیعتا آن دسته از مناطق طرح حفاظت سازمان که دارای طرح های مدیریتی هستند و در این طرح ها زون های گردشگری مشخص شده است مورد برسی قرار می گیرد و براین اساس زمینه مشارکت بخش های غیردولتی هم برای حفاظت و هم برای گردشگری به ویژه اکوتوریسیم و طبیعت گیری ایجاد می شود.

ابتکار گفت: مدیرگردشگری یکی از کشورها که در سال ۵۵ به همراه بنده در بازدید از کرمان حضور داشتند در آن زمان در رابطه با این ظرفیت در کرمان اظهار تاسف کرد و گفت چرا چنین ظرفیت و جای به این زیبایی را معرفی نکرده و زمینه گردشگری آن را فراهم نکردید، اگر بروشور این منطقه را تائید کنید چندین علاقمند و سرمایه گذار را برای این منطقه معرفی و خواهیم فرستاد.

رئس سازمان محیط زیست کشور افزود: امروزه جامعه جهانی چنین رویکردی دارد و براین اساس زمانی که برای این منطقه پیشنهاد داده شد، مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه منطقه خبر تحت حفاظت است، اراضی آن قابل واگذاری نیست و هیچ نوع فعالیتی که موجب آسیب رساندن به آن شود در این اراضی انجام نمی گیرد.

اکوتوریسم تغییری در سیاست های حفاظتی ایجاد نمی کند

ابتکار کمیته ملی طبیعت گردی مرکز را شامل سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی و سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری دانست و گفت: آنچه که سرمایه گذار باید انجام دهد این است که تاسیسات ساده گردشگری متناسب و سازگار با شرایط منطقه مانند راه اندازی بازارچه های محلی،   ایجاد کلبه هایی متناسب با اکوسیستم منطقه در خارج از منابع ملی، مرکز بازدید کنندگان و توجیه بازدیدکنندگان، مراکز آموزشی و آن چه که جزو استانداردهای بین المللی را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت ایران برای پذیرش توریست های طبیعت گرد (اکوتوریست ها) بسیار بالاست گفت: بعضی از کشورها از طریق طبیعت گردی و سایر اشکال گردشگری درآمدهای بالای ۲۰ میلیارد دلار در سال دارند و ما به دلیل برخی از مشکلات هیچگاه نتوانستیم در این زمینه درآمدی اینچنینی را برای کشور فراهم آوریم.

ابتکار گفت: رویکرد یا طرح های طبیعت گردی یا اکوتوریسم هیچ تغییری در سیاست های حفاظتی به وجود نمی آورد بلکه شاید مشارکت محلی و روستاییان اطراف این مناطق و بخش خصوصی برای بهره بردن از ظرفیت های گردشگری را هم تقویت کند.

وی تصریح کرد: استان کرمان اولین نقطه در ایران است که این طرح با این شکل نوین و با بهره گرفتن از سازوکارهای روز دنیا در آن اجرا می شود و مطالعات این طرح در سایر نقاط کشور نیز انجام شده است.

ابتکار گفت: امیدواریم طرح گفته شده در مناطق پیش بینی شده اجرایی شود و اجرای خوب با نظارت و دقت کافی در کرمان موجب می شود این استان الگویی در اجرای طرح گردشگری طبیعت گردی باشد و این طرح را در سایر نقاط با رعایت الزامات زیست محیطی بدون تخریب و آلایندگی در زیباترین مناطق اجرایی کنیم.

برگزاری کنفرانس سازمان ملل در ایران

وی در ادامه در خصوص کانون های ریزیگرد بیان کرد: بحث مهار کانون های گردوغبار و مطالعات شناسایی کانون ها در استان کرمان کاری است که صورت گرفته و شناسایی ها انجام شده است و ستاد نیز تشکیل شده است ولی ما خود را محدود به ستاد و فعالت های ملی نکرده ایم و تلاش مضاعفی داشته ایم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه موضوع گردوغبار در سطح بین المللی با پیشنهاد ایران تبدیل به یکی از موضوعات کلیدی بین المللی شده است، گفت: دو قطع نامه در زمینه گردوغبار صادر شده است و یک اراده بین المللی در این زمینه شکل گرفته است.

ابتکار ادامه داد: کشورها و سازمان های بین المللی باید با هم همکاری کنند، خصوصا نقاطی چون عراق که جنگ مانع شده است تا دولت ها نتوانند اقدامات لازم را در زمینه ریزگردها به کار گیرند باید تمهیداتی را بیاندیشند.

وی از اولین اجلاس بین المللی سازمان ملل در زمینه گردوغبار در ایران خبر داد و گفت: در آخرین قطع نامه تاکید شده است که این اجلاس در ایران برگزار خواهد شد که این امر می تواند حلال بسیاری از مشکلات در این زمینه باشد.

لزوم مدیریت منابع آبی کشور

ابتکار در ادامه گفت: طبق قوانین و مقررات به هیچ عنوان نمی توانیم مجوز معدن در مناطق حفاظت شده را بدهیم و با این کار مخالف هستیم و اگر هم چنین چیزی بوده که به تخریب قنات ها، مراتع و جنگل ها و … آسیب می زده متوقف شده است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: برای این کار نیز در حال حاضر آئین نامه ای را در حال تدوین داریم که به زودی برای هیئت دولت ارائه می دهیم و نیز در ارتباط با بحث معادن همکاری خوبی را با شورای معادن داریم و در کارگروه، موارد مطرح و رسیدگی و تصمیمات لازم در مورد آن ها اتخاذ می شود.

وی تلاش های استاندار کرمان را مورد تقدیر قرار داد و گفت: یکی از بهترین کارها و طرح هایی که در سطح ملی می تواند الگو باشد طرح همیاران است؛ این طرحی است که برای کرمان و استان های مشابه که با بحران آب روبه رو هستند ضروری است.

ابتکار گفت: با شرایط کنونی بارندگی ها و روند کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیم چاره ای نداریم که روند مصارف و منابع آب را مدیریت کنیم. در بحث کشاورزی و سفره های آب کار خوبی شده است و انتظار می رود با قوت طرح همیاران آب در استان کرمان و استان هایی که شرایط مشابه دارند ادامه یابد.

وی در ادامه تصریح کرد: ضوابط زیست محیطی به عنوان ضوابط دست و پاگیر به شمار نمی روند بلکه اگر به درستی این ضوابط اجرا نشوند دست و پا گیر خواهند شد.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ بهمن, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو