زمان انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۵ -

ترانه علیدوستی:اگر بتوانم هم به اسکار نمی‌روم/از مردمم دفاع میکنم

اظهارنظر توییتری ترانه علیدوستی باعث شد تا نیویورک تایمز با او گفتگویی داشته که این بازیگر بار دیگر تاکید کرد در اسکار شرکت نمی کند و توهین به ملت ایران را نمی پذیرد.

به گزارش سرای نور؛ دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا طرحی برای ممنوعیت سفر شهروندان چند کشور مسلمان به آمریکا دارد که یکی از این کشورها ایران است همین مساله در چند روز اخیر واکنش هایی را در فضای مجازی در ایران برانگیخته است و حتی برخی از افراد از اصغر فرهادی کارگردان فیلم «فروشنده» که نامزد اسکار شده است خواسته اند که به نشانه اعتراض به آمریکا نرود. البته برخی هم ابراز نگرانی کرده بودند که اصغر فرهادی هم مشمول این قانونی آمریکایی شود که از سوی دیگر گفته می شود اصغر فرهادی منعی برای حضور در مراسم اسکار امسال ندارد. او با توجه به داشتن پاسپورت آمریکا می تواند بدون مشکل به این کشور رفت و آمد کند و قانون جدید ترامپ شامل حال او نمی شود.

ترانه علیدوستی: در اسکار شرکت نمی کنم

در پی همین مسایل ترانه علیدوستی بازیگر نقش رعنا در «فروشنده» امروز در صفحه خود در  فضای مجازی به زبان فارسی و انگلیسی نوشت: «قانون منع ایرانیان و شش کشور دیگر از ورود به آمریکا، حتی اگر موقتی باشد تبعیض‌آمیز است و غیرقابل پذیرش. نمی دانم این منع شامل وقایع فرهنگی هم خواهد شد یا نه، اما اگر یک درصد هم نشود، من برای شرکت در مراسم اسکار به این کشور سفر نخواهم کرد.»

این واکنش ترانه علیدوستی بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت، بیشتر سایت های مشهور مانند گاردین، هافینگتن پست، فرانس ۲۴، هالیوود ریپورتر، دویچه ووله و… تیتر زدند که بازیگر «فروشنده» بخاطر تصمیم نژادپرستانه ترامپ اسکار را تحریم کرد.

ولی در این میان روزنامه نیویورک تایمز در مصاحبه ایمیلی با ترانه علیدوستی از او سوالاتی را پرسید.

ترانه علیدوستی در این گفتگو می گوید حتی اگر این ممنوعیت تاثیری بر توانایی او برای گرفتن ویزا نداشته باشد بازهم روز ۲۶ ماه فوریه در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

وی اضافه می کند: من تصمیم گرفتم به مراسم نروم حتی اگر بتوانم؛ چون عمیقا آزرده می شوم که می بینم مردم عادی کشورم به خاطر چیزی که شاید حق قانونی شان باشد تا به فرزندانشان که ساکن خارج از کشور هستند سر بزنند یا دانشجویان به کلاس های دانشگاه شان دسترسی داشته باشند، منع شده اند.

علیدوستی می گوید که او تصمیم خود را با آقای فرهادی درمیان نگذاشته بود و نمی دانست که در مراسم کدام عوامل حضور خواهند داشت. او می گوید که فرهادی معمولا بازیگران نقش نخست فیلم هایش را با خود به مراسم اهدای جوایز خارجی می برد از جمله به جشنواره فیلم کن که «فروشنده» با واکنش مثبت منتقدان زیادی روبه رو شد.

این بازیگر ایرانی اشاره می کند که ایالات متحده آمریکا در تهران سفارت ندارد و ایرانی ها غالبا برای گرفتن ویزا به کشورهای همسایه سفر می کنند.

وی ادامه می دهد: بسیاری از مردم پرونده های پزشکی اورژانسی دارند. من اطمینان دارم که همه ایرانی ها برای یک سفر تفریحی به آمریکا سفر نمی کنند. شاید مورد جدی تری داشته باشند. من مطمئن هستم که ایالات متحده آمریکا بارها از مهاجران ایرانی و مردمی که در آمریکا کار می کنند و به آن کشور خدمت می کنند نفع برده است بنابراین برای من پذیرفتنی نیست به حکومتی احترام بگذارم که به مردم کشورم احترام نمی گذارد.

سخنگوی آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به درخواست فوری نیویورک تایمز برای  ابراز نظر پاسخی نداده است.

«فروشنده» ساخته اصغر فرهادی یکی از پنج نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان  از سوی آکادمی علوم و هنر سینمایی معرفی شده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ بهمن, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو