زمان انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۵ -

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

تهران تنها ۱۰ درصد در برابر زلزله آمادگی دارد/ تهران بَم نیست

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه متاسفانه امروز آمادگی ما در برابر مخاطرات طبیعی ضعیف است، گفت: آمادگی تهران در برابر زلزله احتمالی تنها ۱۰ درصد محسوب می شود.

به گزارش سرای نور؛ محمد اسماعیل نجار پیش از ظهر آدینه در جمع خبرنگاران سمنانی ضمن بیان اینکه در طول سال ۱۷۵ زلزله بیش از چهار ریشتر در کشور به وقوع می پیوندد که این یعنی ایران اسلامی هر دو روز یکبار با یک زمین لرزه روبرو است، ابراز داشت: وقتی پایتخت کشور تنها ۱۰درصد آمادگی مقابله با زمین لرزه را دارد نباید انتظار معجزه داشت امروز دنیا با به کارگیری دانش و خرد و اندیشه جمعی، خود را ایمن کرده اما ما همچنان آمادگی کامل را نداریم.

وی با بیان اینکه دین مبین اسلام آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی و انسان ساز را در زمره تعالیم خود دارد، افزود: ما تا زمانی که در حریم رودخانه خانه می سازیم و انتظار داریم دست طبیعت آن را تخریب نکند و یا بدون آموزش قصد داریم از ساختمان غیرایمن زنده بیرون رویم قطعا نباید انتظار داشته باشیم که در مخاطرات طبیعی تلفات انسانی ما کاهش یابد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه کشور ما هر لحظه شاهد بحران است، گفت: آمادگی ما در برابر حوادث به خصوص در تهران بسیار کم است به نوع دیگر باید گفت آمادگی ما بر حسب احتمالات و اتفاقات است در حالی که باید اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از خسارت ها داشته باشیم تا شاهد تلفات انسانی در کشور نباشیم.

نجار با بیان اینکه تهران بم نیست که بتوان مردمش را با بیل و کلنگ از زیر آوار در آورد، ابراز داشت: امروز آسمان خراش های تهران با ارتفاعاتی عظیم کوه هایی از فلز، سیمان و مصالح ساختمانی هستند که ده ها انسان با هم نمی توانند یک قطعه کوچک از آن را جابجا کنند و این امر نیازمند دستگاه های مجهز روز دنیا است اما آیا ما این امکانات را داریم که دست به ساختن چنین برج هایی زده ایم؟

وی افزود: در بم مردم عادی هم با بیل و کلنگ به جان خرابه ها افتاده بودند و در روند امداد رسانی نقش ایفا می کردند اما در تهران با این ابزار بدوی چه می توان کرد؟ همانطور که همه می دانند در حادثه پلاسکو پس از ۹روز آواربرداری همچنان ادامه دارد و تازه مراحل پایانی خود را می گذراند و این را باید دانست که پلاسکو در برابر بسیاری از ساختمان های تهران کوچک به شمار می آید.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هر ۱۰ سال نیز شاهد یک زلزله شش تا ۶.۵ ریشتر در کشور هستیم، گفت: چگونه باید با این زلزله ها مقابله کنیم؟ این زمین لرزه ها عمدتا می آیند و خسارت مالی و جانی بزرگی را به جای می گذارند اما باید دانست که آموزش همگانی نخستین گام برای کاهش تلفات در این مخاطرات طبیعی است.

نجار با بیان اینکه اکنون ۸۰ درصد مناطق ایران اسلامی در حاشیه کویر تا شمال و جنوب کشور، مناطق حادثه خیز هستند، گفت: در کشور گسل های فراوانی هم وجود دارد و باید به سوی ساخت و ساز اصولی و رعایت نکات ایمنی در همه بخش ها حرکت کنیم و این امر نیازمند عزم ملی و همگانی دارد.

وی افزود: روزانه حدود ۶۰ زلزله با قدرت یک دهم تا پنج درجه امواج درونی زمین در کشور به وقوع می پیوندد و این نشان می دهد که کشور ما در زمینه بروز این مخاطره طبیعی در منطقه از تعداد بالای وقوع زمین لرزه برخوردار است لذا باید مدیریت بحران را با آموزش های همگانی همراه سازیم.

معاون وزیر کشور بهترین نوع آموزش های مدیریت بحران را آن دسته از آموزش ها دانست که از مدارس آغاز می شوند و گفت: باید مقوله خودمراقبتی و پیشگیری از تلفات در سوانج به فرهنگی برای ما بدل شود و برای نیل به این هدف باید آموزش را از کودکی آغاز کنیم.

نجار در پایان سخنان خود درباره آخرین آمار کشته شدگان حادثه پلاسکو، توضیح داد: تا شامگاه پنج شنبه پیکر ۱۶ نفر از آتش نشانان و چهار نفر از کارگران و غیر آتش نشان از زیر آوار خارج شده است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۸ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو