زمان انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ -

آزمایشات وزارت بهداشت درباره وجود «آزبست» در پلاسکو منفی بود

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، گفت: در آزمایشات ما از محل ساختمان پلاسکو، موردی از «آزبست» مشاهده نشده است.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از وبدا، دکتر خسرو صادق نیت افزود: همزمان با شروع عملیات آوار برداری شایعاتی مبنی بر وجود الیاف آزبست در محوطه پلاسکو مطرح شد که با توجه به خطرات شدید و دراز مدت این ماده معدنی، موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: در همین رابطه حین عملیات آوار برداری از محل، نمونه برداری های متعدد انجام شد و زیر نظر اساتید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نمونه ها مورد آزمایش قرار گرفتند و در بررسی های دقیق انجام شده، آزبست در نمونه های اخذ شده از آوار و هوای محیط اطراف آواربرداری مشاهده نشده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در تعریف آزبست گفت: آزبست از گروه الیاف معدنی است که از دیرباز به علت خواص ویژه (قابلیت تحمل درجه حرارت بالا به عنوان ماده نسوز و مقاومت در برابر سایش و مواد شیمیایی و…) و ارزان بودن در بسیاری محصولات تجاری در سال های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

صادق نیت گفت: بیشترین علت بکارگیری این ماده در کشور ما افزایش مقاومت سیمان در لوله‌های سیمانی و قطعات پوششی سقفی (به خصوص در کشورهای در حال توسعه) بوده است.

وی گفت: تماس با فیبرهای آزبست چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم که غالبا از طریق تنفسی است منجر به عوارضی می شود که از جمله آنها می توان به ابتلا به بیماری فیبروز ریوی ناشی از آزبست (آزبستوزیس)، سرطان های ریه، حنجره و پرده جنب اشاره کرد.

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در مجموع برای مقابله با آزبست بهترین راه برای پیشگیری از مخاطرات این ماده، جایگزینی این ماده با مواد با مخاطرات کمتر است.

صادق نیت با بیان اینکه با توجه به مخاطرات و آثار زیانبار این ماده بر سلامت انسان و محیط زیست، کشور ایران در سال ۱۳۷۲ به کنوانسیون روتردام پیوسته است، یادآورشد:. براساس این کنوانسیون، کشورهای عضو متعهّد شدند تا در خصوص تجارت، حمل و نقل و مصرف برخی از مواد شیمیایی خطرناک اقدامات ایمنی خاصی را انجام دهند.

وی افزود: ایران به عنوان کشور پیشرو منع بکارگیری هرگونه آزبست را به صورت یک الزام ملی اعلام کرد و مطابق بند ۶ این مصوبه سازمان محیط زیست موظف است بر اجرای این مصوبه نظارت نماید.

صادق نیت در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت با اجرای برنامه کشوری حذف آزبست در محیط کار نقش مهمی در پیشبرد اهداف مربوط به حذف آزبست درکشور ایفا نموده است.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو