زمان انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ -

تجلیل از شاعره نمادهای انقلاب/ وحیدی از رئوس شعر انقلاب است

ناصر فیض در مراسم تجلیل از سیمین‌دخت وحیدی از وی به عنوان یکی از شاعران پیشرو انقلاب اسلامی و کسی که بسیاری از نمادهای انقلاب اسلامی را در شعر خود بروز داد، یاد کرد.

به گزارش سرای نور؛ اولین نشست از سلسله نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های شعر بانوان با عنوان «یک ماه، یک کتاب» عصر سه شنبه ۱۲ بهمن ماه در حوزه هنری برگزار شد. اولین نشست از این سلسه نشست‌ها به معرفی شخصیت و آثار سیمین دخت وحیدی، شاعر متعهد انقلاب اختصاص داشت.

در ابتدای این برنامه فریبا یوسفی در خصوص شخصیت ادبی سیمین‌دخت وحیدی گفت: ایشان هادی و راهنمای شاعران جوان این کشور هستند و قطعا شاعران جوان از حمایت‌ها و آموزش‌های این شاعر بزرگ بهره‌های بسیاری برده‌اند.

در ادامه برنامه غزل تاجبخش، شاعر پیش‌کسوت، با بیان اینکه آبروی شعر و ادبیات روزافزون است، خاطرنشان کرد: جوانانی که زیر نظر و راهنمایی‌های خانم وحیدی تربیت و به ادبیات کشور معرفی شدند امروز جزو شاعران شناخته شده و صاحب سبک کشور هستند.

وی ادامه داد: آثار متعدد ایشان بیانگر روحیه ایشان است؛ خانم وحیدی با قلم و کتاب‌هایشان زندگی را آموزش دادند.

تاجبخش ضمن اشاره به خلاصه‌ای از فعالیت‌های ادبی سیمین‌دخت وحیدی طی دهه‌های مختلف از زندگیشان، تاکید کرد: شعرهای وحیدی همه از امید حرف می‌زند. با توجه به تغییراتی که طی ادوار مختلف در جامعه ما شکل گرفت شعر و اندیشه شاعر نیز تازه‌تر وگسترده‌تر شد و این تازگی و گستردگی در اشعار و قلم خانم وحیدی کاملا هویدا است.

ناصر فیض از دیگر شاعرانی بود که در این مراسم ضمن بیان برخی از ویژگی‌های شعر سیمین‌دخت وحیدی، مهم ترین ویژگی ایشان را پیشرو بودن ایشان در شعر انقلاب دانست و گفت: ایشان در زمانه‌ای شعر گفتند که شعر انقلاب هنوز شکل نگرفته بود و حوزه هنری جزو معدود مراکزی بود که در این زمینه فعالیت می‌کرد و ایشان نیز همراه دیگر شاعران در این زمینه شروع به کار کرد.

وی ادامه داد: ایشان در اشعارشان از کلمات و تعابیری استفاده کردند که امروز به عنوان نمادهایی در زمینه شعر انقلاب برشمره می‌شوند. ایشان اتفاق‌های تازه‌ای را در ادبیات ایران شکل دادند.

فیض تاکید کرد: خانم وحیدی در زمانه‌ای به سرودن از انقلاب پرداخت که بسیاری از نگاه‌ها در آن زمان ایشان را همراهی نمی‌کرد؛ کار ایشان یک جهاد ادبی بود.

سارا جلوداریان از دیگر شاعران حاضر در این نشست نیز ضمن بیان برخی از خصایص اخلاقی و معرفتی سیمین‌دخت وحیدی، هر گونه مرزبندی در حوزه شعر را ناصحیح خواند و گفت: ادبیات فراجنسیتی‌ است، اما نمی‌توان نادیده گرفت که زنان در بیان خود از زاویه دید، احساسات، جزئی‌نگری و حس مادرانه‌ای برخوردارند که می‌تواند شعر آن‌ها را با شعر مردان متفاوت کند.

وی در مورد خصایص شعری خانم وحیدی گفت: شعر ایشان بلند پروازانه، کمال‌گرا و خداجوست. ایشان جزو بانوانی بودند که در جبهه‌های دفاع مقدس حضور داشتند و این موضوع باعث شد که حماسه و شور در سراسر اشعار ایشان جاری و ساری دیده شود.

جلوداریان، سیمین‌دخت وحیدی را یکی از سه ضلع مثلث شعر زنان دانست و گفت: اگر بخواهیم از سه رأس مثلث شعر زنان نام ببریم باید از مرحوم طاهره صفارزاده، مرحوم سپیده کاشانی و سیمین‌دخت وحیدی نام ببریم. آثار ایشان پیشرو و پیشتاز در شعر بانوان وانقلاب است.

این شاعر جوان، سیمین دخت و حیدی را مادر، دوست و انسانی خوب خواند و تاکید کرد: به قول فروغ فرخزاد: «شاعر یعنی انسان» و خانم و حیدی از بهترین انسان‌ها هستند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو