زمان انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ -

سبستین بری برای دومین بار برنده کاستا شد

نویسنده و رمان‌نویس مشهور ایرلندی برای دومین بار به عنوان برنده اصلی جایزه کاستا انتخاب شد.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از بوک نیوز، سبستین بری به عنوان برنده کتاب سال کاستا انتخاب شد تا نام خود را به عنوان نخستین نویسنده‌ای که دو بار این جایزه را به خانه می‌برد ثبت کند.

کتاب «روزهای بدون پایان» از انتشارات «فابر اند فابر» از سوی هیات داوران جایزه کاستا به عنوان برنده اصلی امسال انتخاب شد.

این کتاب درباره توماس مک‌نولتی است که با عبور از اقیانوس آتلانتیک قصد دارد تا زندگی‌اش را بازسازی کند و داستان دو برادر را روایت می‌کند که برای جنگ با سرخپوست‌ها در دهه ۱۸۵۰ راهی آمریکا می‌شوند.

این کتاب از سوی هیات داوران به عنوان اثری تاثیرگذار و به طرزی غیرقابل بیان برانگیزاننده توصیف شده است.

این کتاب موفق شد تا چهار رقیب خود را که در بخش‌های دیگر جوایز کاستا به عنوان برنده انتخاب شده بودند، پشت سر بگذارد و بهترین کتاب در میان پنج بخش اصلی شود.

بری نخستین نویسنده‌ای است که برای رمان دو بار این جایزه را دریافت کرده است. او متولد دوبلین و نخستین نویسنده ایرلندی است که پس از شیموس هینی شاعر فقید مشهور که سال ۱۹۹۹ برای مجموع شعر این جایزه را دریافت کرد، موفق به کسب آن شده است. بری جایزه کاستا را نخستین بار هشت سال پیش در بخش رمان و به عنوان برنده اصلی برای رمانی با عنوان «کتاب مقدس مخفی» دریافت کرد و با آن در فهرست نهایی جایزه بوکر هم حضور داشت.

این در حالی است که رمان «تپه طلایی» نوشته فرانسیس اسپوفورد به عنوان رمان اول برنده جایزه کاستا شد و برایان کاناگان نیز برای کتاب «بمب‌هایی که ما را به هم نزدیک کرد» به عنوان برنده این جایزه در بخش کتاب کودک انتخاب شد. «سرزمین پدری: سفری به قلمرو کشف نشده» کتاب غیرداستانی میگی کارو نیز در بخش بیوگرافی به عنوان برنده انتخاب شد و «افتادن به بیداری» نوشته آلیس اوسوالد برنده بخش شعر بود.

پس از انتخاب برندگان جوایز کاستا در هر یک از بخش‌های پنج گانه، برنده نهایی از میان این پنج نویسنده انتخاب ‌شد.

بری به این ترتیب به جز جایزه ۵ هزار پوندی که در دور اول رقابت در کنار دیگر برندگان به عنوان جایزه دریافت ‌کرد، برنده نهایی جایزه اصلی ۳۰ هزار پوندی شد.

از سال ۱۹۸۵ تا کنون۱۲ بار برنده بخش رمان به عوان برنده اصلی انتخاب شده است. ۵ بار برنده رمان اول، ۶ بار برنده بخش بیوگرافی، ۷ بار برنده مجموعه شعر و دو بار برنده بخش کتاب کودک این جایزه را به خانه برده‌اند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو