زمان انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ -

تراکتورسازی و پلاسکوی فوتبال ایران

محرومیت تراکتورسازی از پنجره نقل و انتقالات زمستانی، خبری است که به سرعت تبدیل به مهمترین مساله بحث برانگیز بین هواداران فوتبال ایران تبدیل شده است.

به گزارش سرای نور؛ این موضوع حقوقی مطابق با کیس های قبلی که برای فوتبال ایران خسارتی قابل توجه به همراه داشته، به دلیل بی اطلاعی و ناکارآمدی افراد شاغل در یک نهاد فوتبالی مثل باشگاه یا فدراسیون بروز کرده است. در فوتبال ایران اتفاقاتی از این دست بسیار رخ داده که از مهمترین آنها می شود به حذف استقلال از آسیا، حذف تیم امید از رقابت های مقدماتی، موضوع کسر امتیاز پرسپولیس در زمان افشین قطبی و … اشاره کرد. مشکلاتی که همه آنها در زمان خود قابل پیشگیری بوده اما ناتوانی در استخدام افراد مناسب برای پست های کلیدی مایه خسارت های بزرگتر نیز شده است. 
در این موضوع تردیدی نیست که جریمه تراکتورسازی که می تواند لطمه ای باورنکردنی برای این تیم به همراه بیاورد، قطعا به دلیل اهمال افرادی که در این سالها اداره باشگاه را در دست داشته اند، بروز کرده است. حکمی که شاید سرنوشت ورزشکاران شایسته فعلی این تیم را تحت الشعاع قرار دهد. آنهایی که برای قهرمانی رقابتی جدی با پرسپولیس داشتند؛ اما قربانی رژیم مدیریتی فوتبال ایران شده اند. مدیرانی در باشگاه تراکتور و البته فدراسیون فوتبال که به دلیل بی خبری یا عدم اطلاع رسانی سهم خود را در این داستان دارد.
امروز در خبرها داشتیم که مهدی تاج با کمیته روابط بین المللی به گفت و گو نشسته و جلسه ای اضطراری با ایشان برگزار کرده است تا لابد مقصر این افتضاح اداری مشخص شود. البته جلسه های اضطراری و از این دست در فدراسیون فوتبال مسبوق به سابقه است اما در نهایت همیشه کشف حقیقت به عهده رسانه ها و برنامه های تلویزیونی وانهاده شده و بدون نتیجه اجرایی و مجازات عاملان به اتمام رسیده تا این ساختمان چند ده ساله با هر تلنگری روی سر ساکنانش آوار شود.
از مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال انتظار داریم به این چند سوال پاسخ بدهد:
* آیا باشگاه تراکتورسازی از احتمال محرومیت خود باخبر بوده است؟
* آیا سابقه ای از نامه های هشدارآمیز فیفا به فدراسیون فوتبال و باشگاه تراکتورسازی وجود دارد؟
* آیا ممکن است فیفا ناگهان و بدون سابقه قبلی دست به محرومیت تیمی بزند؟
* سیکل اداری این محرومیت چقدر شبیه به محرومیت باشگاه استقلال است و میزان سهم فدراسیون فوتبال و ۲باشگاه در این دو پرونده چقدر است؟
* آیا ممکن است فردی بابت این تخلف بزرگ شغل خود را از دست بدهد یا همه همچنان در پست های قبلی باقی خواهند ماند؟
* چرا اطلاع رسانی در مواردی از این دست همواره با رسانه هاست و فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع اطلاع، همواره پس از کنجکاوی خبرنگاران به این اخبار واکنش نشان می دهد؟ (البته در موضوع تراکتور هنوز هیچ واکنشی نشان داده نشده است)
* فوتبال ایران تا چه زمان قرار است مشکلاتی از این دست را تحمل کند و تا کی باشگاه ها بدون افراد مسلط و صاحب شناخت از موقعیت های حقوقی  و بین المللی به کار خود ادامه می دهند؟
* آیا بهتر نیست برای به پایان رساندن محرومیت های قضایی تیم های ایرانی، ناشی از جرائم مالی، فدراسیون فوتبال که اخطاریه های کمیته انضباطی فیفا به باشگاه های متخلف را در وب سایت خود قرار داده تا بدین ترتیب فشاری مضاعف بر مدیران پراشتباه باشگاهی وارد کند تا حداقل آنها در زمینه پرداخت خسارت کمی عجله کنند و چنین با سرنوشت تیمشان بازی نکنند؟
* آیا قرار نیست در نهایت محدودیتی برای پرداخت های مالی بازیکنان (به خصوص خارجی ها) به وجود بیاید یا آنها طوری قرارداد خود را با باشگاه ها به اتمام برسانند که با تسویه حساب مالی قطعی از ایران بروند؟ در فوتبالی که تولید ثروت در حداقل خود قرار دارد، چرا بازیکن خارجی ۶۰۰هزاردلاری جذب می کنیم؟
* نکته آخر؛ آیا این اتفاق بزرگ در نهایت منجر به یک تغییر مهم در شکل باشگاهداری در فوتبال ایران خواهد شد؟ اگر پاسخ مثبت باشد، از این خبر تلخ هم عبور می کنیم اما متاسفانه مطمئنیم که چنین نخواهد بود.

منبع:ورزش۳

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو