زمان انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ -

تیروئید می تواند منجر به افزایش فشارخون شود

یک متخصص قلب گفت: تیروئید می تواند موجب افزایش فشار خون و یا در کلسترول خون تاثیر گذار باشد.

به گزارش سرای نور؛ ، ثریا شهرزاد متخصص قلب در ششمین همایش قلب و فناوری های نوین و همایش مشترک قلب و غدد و قلب و اعصاب با بیان اینکه در این کنگره بیماریهای که ارتباط مستقیمی با قلب دارند بررسی می شوند، افزود: هورمون های تیروئید ارتباط نزدیکی به کاردیووسکولار دارند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با بیماریهای کاردیووسکولار باید به فکر تیروئید نیز باشیم، ادامه داد: هر چند ممکن است تظاهرات بالینی نداشته باشد ولی کاهش و افزایش هورمونهای تیروئید می تواند مشکل ساز شود.

این متخصص قلب با تاکید به اینکه فرد مبتلا به بیماریهای قلبی باید از نظر تیروئید نیز بررسی شود، تصریح کرد: تیروئید می تواند موجب افزایش فشار خون و یا در کلسترول خون تاثیر گذار باشد.

وی تصریح کرد: نارسایی قلب می تواند باعث تیروئید شود و حتی ممکن است موجب تغییر در ضربان قلب شود،  مثلا اگر برای آریتمی از آمیودار استفاده کنیم می تواند روی تیروئید اثر گذاشته که تیروئید نیز بر روی بیماری های قلب تاثیر دارند.

شهرزاد با بیان اینکه ۲ تا ۳ درصد فیبرالاسیون دهلیزی ممکن است به دلیل تیروئید باشد، یادآور شد: ارتباط بسیار زیادی بین تیروئید و بیماری های کاردیووسکولار از دوران جنین وجود دارد و تیروئید بر روی رشد سلول های قلبی، رشد عروق و سلول های تیروئید اثر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه مردم باید بدانند که در موارد متعددی تیروئید بدون تظاهرات بالینی است، گفت: با توجه به اینکه با افزایش سن بیماریهای تیروئید به ویژه کم کاری تیروئید افزایش می یابد حتما در بررسی های دوره ای به بررسی تیروئید نیز توجه نمایند تا در صورت وجود مشکل، با تشخیص زودهنگام به درمان پرداخته شود.

این متخصص قلب در پایان با بیان اینکه پزشکان نیز در مواجهه با بیماران کاردیووسکولار به وضعیت تیروئید نیز توجه نمایند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیماری های تیروئید به دلیل جغرافیای ایران در کشورمان شایع است، لازم است پزشکان به این بیماری بیشتر توجه نمایند.

ششمین همایش قلب و فناوری های نوین و همایش مشترک قلب و غدد و قلب و اعصاب تا روز جمعه ۱۵ بهمن ۹۵ در تالار فردوسی پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو