زمان انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ -

هشدار نسبت به عوارض مقاومت دارویی در بیماران قلبی

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران، گفت: یکی از هشدارهای متخصصان قلب و عروق به افراد جامعه مقاومت بیماران در مورد مصرف داروها است.

به گزارش سرای نور؛  دکتر مسعود قاسمی در ششمین همایش قلب و فناوری‌های نوین و همایش مشترک قلب و غدد و قلب و اعصاب، افزود: در بحث فناوری‌های نوین و در ابعاد گوناگون، ایران توانمندی خوبی را دارد و در ابعاد مختلف استفاده از تکنولوژی‌های روز جهانی خصوصا در رشته قلب و عروق و آخرین دستاوردهای استفاده از ابزار سی تی آنژیوگرافی، ام آر آی و… برای دیدن داخل رگ با استفاده از امواج صوتی برای تشخیص بیماری به بیماران ارائه می‌شود.

وی، بهره‌مندی از سیستم‌های دارویی، تکنیک های پیشرفته درمانی نظیر تعویض دریچه بدون عمل قلب باز و استفاده از سلول‌های بنیادی را از دیگر فناوری‌های نوین درمان بیماری‌های قلبی عروقی دانست.

قاسمی گفت: تجزیه و تحلیل یافته‌های درمانی و مقایسه با نتایج بین‌المللی بیانگر مشارکت بین‌المللی ایران در یافته‌های درمان قلب و عروق است و در بحث آنژیوپلاستی حاد، داروهی ضد پلاکت و استفاده از داورهای نسل جدید نظیر نواک از دیگر توانمندی‌های کشور در مواجهه با بیماری‌های قلبی عروقی است.

این متخصص قلب و عروق اظهار داشت: در زمینه سلول‌های بنیادی و بکارگیری آن در بیماری‌های قلبی و عروقی چندین زمینه مطالعات گوناگون داشته‌ایم و در برخی مطالعات و کارهای بالینی در جراحی قلب و با مواجهه با آنفاکتوس تیم جراحی با عضله درگیر و تزریق سلول‌های بنیادی به آن رگ از بین رفته را هدف قرار داده و با ارزیابی اسکن یا روش‌های زنده‌یابی رگ مربوطه را که ممکن است پیوندی باشد با سلول‌های بنیادی در مسیر درمان قرار می‌دهد.

وی از فعالیت‌های ۹ ساله ایران در بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های قلبی و عروق خبر داد و افزود:‌ در برخی از درمان ها سلول‌های بنیادی خود را به عضو هدف می‌رسانند و درمان را از این نقطه آغاز می‌کنیم که با توجه به کاربرد سلول‌های بنیادی نیاز به تحقیقات گسترده‌تری داریم و با توجه به اینکه انتخاب بیماران محدود است نیازمند مراجعات بالینی بیشتری هستیم.

قاسمی افزود: یکی از هشدارهای متخصصان قلب و عروق به افراد جامعه مقاومت بیماران در مورد مصرف داروها است که چندی است این مقاومت زمینه‌ساز عوارض گوناگون و مراجعات متعدد بیماران به متخصصان قلب و عروق شده است که در بسیاری از موارد نمی‌توان کاری را انجام داد.

وی گفت: نگاه نامطمئن برخی از بیماران به آینده سلامتی و مقاومت در مورد مصرف دارو موضوع بسیار مهمی است و بیماران نباید با انتخاب خودسرانه و سلیقه‌ای پزشک و داروی خود را انتخاب کند بلکه باید در جهت پیشگیری و درمان با پزشک متخصص مراجعه کنند زیرا برداشت شخصی مصرف دارو از عوامل تشدید بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های قلبی در کشور است که رسانه‌ها و متولیان سلامت باید در این حوزه فرهنگ‌سازی کنند.

رئیس ششمین همایش قلب و فناوری‌های نوین و همایش مشترک قلب و غدد و قلب و اعصاب افزود:‌ موضوع استفاده از دخانیات و به ویژه قلیان از دیگر هشدارهای بیماری‌های قلبی و عروقی در نسل جوان است و از آنجایی که نسل جوان برداشت ناصحیحی از تفریحات پیدا کرده است باید این قشر را آگاه کنیم که یک ساعت مصرف قلیان معادل مصرف ۱۶۰ نخ سیگار است و این موضوع موجب مشکلات متعددی برای جوانان کشورمان شده است.

وی گفت: برخی در تغییر سبک زندگی فقط غذا خوردن را تغییر می‌دهند اما باید بدانیم با توجه به بیماری‌های جامعه امروز که ناشی از افزایش وزن و کم‌تحرکی و تغذیه نامناسب است شاهد بیماری‌های دیابت تیپ ۲ و سایر بیماری‌های غیرواگیردار هستیم که برای مبتلا نشده به این بیماری‌ها باید به دنبال سبک زندگی سالم و خودمراقبتی باشیم.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو