زمان انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ -

امدادرسانی در ۲۷ استان کشور:

جزئیات وضعیت راه‌ها، برودت هوا و خسارات برف/ ۳ نفر کشته شدند

«برف» بازهم ایران‌گردی کرد، پدیده‌ای که این بار در آبعلی جان گرفت، موجب مسدود شدن راه‌ها شد و ضمن افزایش مصرف گاز، برق برخی شهرها را قطع کرد؛ حالا بارش برف هم خسارت جانی دارد، هم مالی.

به گزارش سرای نور؛ گروه استان‌ها: بارش برف در استان‌های مختلف کشور به رغم اینکه موجب خوشحالی مردم شد، اما مشکلاتی هم ایجاد کرد؛ قطعی برق در گیلان، گرفتار شدن مسافران در محورهای هراز و فیروزکوه، افزایش مصرف گاز در گلستان و آذربایجان غربی و هشدار درزمینهٔ مصرف؛ تصادفات رانندگی، انسداد راه‌های روستایی و … تنها بخشی از مشکلات به وجود آمده به دنبال بارش برف طی ۲۴۴ ساعت گذشته است.

همه استان‌ها به‌جز سیستان و بلوچستان، همدان، خراسان جنوبی و هرمزگان از این موضوع متأثر شده‌اند و در حال حاضر مناطق امدادرسانی شامل ۱۷۲ شهر، روستا و محور برف‌گیر می‌شودمطابق اعلام سازمان امداد و نجات کشور از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ٩٥ تا ساعت ١٢:٣٠ کار امدادرسانی در ۲۷ استان کشور انجام‌شده است؛ یعنی همه استان‌ها به‌جز سیستان و بلوچستان، همدان، خراسان جنوبی و هرمزگان از این موضوع متأثر شده‌اند و در حال حاضر مناطق امدادرسانی شامل ۱۷۲ شهر، روستا و محور برف‌گیر می‌شود.

اما برف آخر هفته در کشور موجب وقوع بهمن در برخی محورهای مواصلاتی ازجمله فیروزکوه و هراز شد که این امر چند کشته نیز به همراه داشت.

سرپرست مرکز اورژانس کشور در این رابطه از استقرار ۸ دستگاه آمبولانس در محورهای هزار و فیروزکوه خبر داد و گفت: در اثر وقوع بهمن آبعلی سه نفر جان باختند که یکی از آن‌ها رئیس راهداری آبعلی است. همچنین یک مصدوم هم توسط آمبولانس به تهران منتقل شد.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات ضمن اعلام آخرین آمار امدادرسانی در برف و کولاک شرق استان تهران(مازندران-تهران-سمنان) تا ساعت ۱۱ صبح امروز گفت: در این حادثه تاکنون به ۱۰ هزار و ۹۰۰ امدادرسانی شده و ۵ هزار و ۷۹۸ نفر اسکان داده‌شده‌اند.

همچنین در رابطه با وضعیت جوی و ترافیکی محورهای مواصلاتی کشور در ساعت ۱۸ جمعه ۱۵ بهمن پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: وضعیت جوی اکثر محورهای استان های خراسان جنوبی، کرمان و خراسان رضوی (محورهای مشهد-کلات، خاف-تایباد، بجستان-گناباد، تربت جام-تایباد)، هرمزگان (محور حاجی آباد-سیرجان) و سیستان و بلوچستان(محور زاهدان-خاش) بارش برف و در اکثر محورهای استان سیستان و بلوچستان شاهد بارش باران است.

همچنین ترافیک در باند جنوبی آزادراه تهران-کرج (محدوده پل فردیس تا پل کلاک) و باند جنوبی آزادراه کرج قزوین(محدوده  مهرشهر تا پل فردیس) و محور هراز محدوده پیست آبعلی نیمه سنگین گزارش شده است.

اکثر محورهای خراسان جنوبی و خراسان رضوی (محورهای سبزوار-کاشمر و تربت جام-تایباد) و ارتفاعات شرق استان تهران و گلستان شاهد یخ زدگی و تردد با زنجیرچرخ امکان پذیر است.

اکثر محورهای استان های گیلان، فارس جنوب و یزد و ارتفاعات استان گلستان لغزنده اعلام شده است. سایر محورهای مواصلاتی کشور جوی آرام و ترافیکی روان دارند.

آذربایجان شرقی، انسداد برخی راه‌های روستایی

آذربایجان شرقی طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد برف و کولاک در برخی محورها بوده است. رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان شرقی در آخرین اظهارنظر طی شب گذشته به رسانه‌ها گفته است که برف و کولاک ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۳۰ روستای این استان را مسدود کرد.

همچنین بارش یکی، دو روز اخیر برف در اقصی نقاط کشور در بازی‌های هفته بیستم لیگ برتر فوتبال کشور تأثیر مستقیم گذاشته است و پس از بازی ماشین‌سازی و استقلال در چمن سفیدپوش ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز، حالا بازی دو تیم سیاه‌جامگان و گسترش فولاد هم تعویق افتاده است.

آذربایجان غربی، برف بی‌سابقه

بر اساس اعلام کارشناسان بارش برف ارومیه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده استبارش برف سنگین که طی روزهای آخر هفته جاری در برخی از مناطق آذربایجان غربی آغازشده، موجب وقوع کولاک سنگین و مسدود شدن راه‌های روستایی شده است. بر اساس اعلام کارشناسان بارش برف ارومیه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت راه‌های استان به دلیل بارش برف گفت: راه ۷۴۰ روستا در شهرستان‌های مختلف استان به‌ویژه در شهرستان‌های شمالی مسدود است و کار بازگشایی آن‌ها با همه توان ادامه دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی نیز در خصوص خدمات‌رسانی این جمعیت به دلیل بارش برف و کولاک در استان اظهار داشت: اکثر شهرستان‌های سطح استان درگیر برف و کولاک هستند، خدمات‌رسانی و امدادرسانی با سرعت بیشتر در حال انجام است.

جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی هم از مردم خواست برای جلوگیری از قطعی گاز طی هفته جاری در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

اصفهان، لغو پروازها

بارش برف در مشهد هم منجر به لغو برخی پروازهای اصفهان شد به‌طوری‌که مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های اصفهان گفت: پروازهای ۷۴۴۶ کیش ایر، ۶۳۳۸ تابان ۴۱۰۸-۴۱۰۹ زاگرس، مسیر مشهد اصفهان به دلیل شرایط نامساعد جوی مشهد باطل شد.

رضا معمار  اظهار داشت: پرواز ۹۴۳ ایران ایرتور مسیر مشهد – اصفهان به علت شرایط نامساعد جوی مشهد (دید کم، برفی) تا اطلاع ثانوی دارای تأخیر است.

وی بیان داشت: همچنین پروازهای ۷۴۴۶ کیش ایر، ۶۳۳۸ تابان ۴۱۰۸-۴۱۰۹ زاگرس، مسیر مشهد- اصفهان به دلیل شرایط نامساعد جوی مشهد باطل شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های اصفهان ادامه داد: پرواز هواپیمایی ترکیش استانبول- مشهد به سبب شرایط نامساعد جوی مشهد، در فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان به زمین نشست.

سرپرست اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سمیرم هم گفت: در ۲۴ ساعت گذشته حادثه فوتی و جرحی در محورهای شهرستان اتفاق نیفتاده و تنها یک مورد واژگونی خودرو در محور یاسوج گزارش‌شده است.

وی بیان داشت: عمده بارش‌ها در جاده ونک به سمیرم، سمیرم به شهرضا و روستاهای بخش وردشت در شمال سمیرم بوده اما در شرق شهرستان وضعیت کاملاً متفاوت بوده و بارش چندانی رخ نداده است.

اردبیل؛ سردترین نقطه کشور

پس از دو روز بارش برف در اکثر شهرهای اردبیل، یخبندان و افت شدید دما در استان آغاز شد، چنانچه با ثبت ۲۴ درجه زیر صفر شهروندان دو شهر اردبیل و خلخال سردترین شب سال را تجربه کردند.

فرودگاه اردبیل نیز با ۲۶.۲ درجه زیر صفر سردترین نقطه کشور طی امسال بودبه گزارش  سه‌نقطه اردبیل دیشب رکورددار سردی هوا در کشور بود، خلخال و اردبیل یخ‌ترین شهرهای کشور بودند و فرودگاه اردبیل نیز با ۲۶.۲ درجه زیر صفر سردترین نقطه کشور طی امسال بود.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل در این خصوص  تصریح کرد: با فعالیت سامانه بارش طی روزهای اخیر افت محسوس دما و یخبندان پیش‌بینی‌شده بود.

علی دولتی مهر افزود: براین اساس طی دیشب و بامداد جمعه کمترین دما در اغلب مناطق استان ثبت شد بطوریکه فرودگاه اردبیل با ۲۶.۲ زیر صفر سردترین نقطه کشور اعلام  شد

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو