زمان انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ -

دبیرخانه دائمی جشنواره صنایع دستی فجر راه‌اندازی می‌شود

معاون صنایع‌دستی کشور از راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشنواره صنایع دستی فجر خبر داد و افزود: دهه فجر، فرصت خوبی برای نمایش استعدادها در رشته‌های مختلف فرآورده‌های دستی است.

به گزارش سرای نور؛ بهمن نامورمطلق  به اهمیت برگزاری نخستین جشنواره صنایع دستی فجر اشاره و بیان کرد: با توجه به اهمیت صنایع دستی و هنرهای سنتی در اعتلای فرهنگ و هنر ایرانی- اسلامی و همچنین بستر مناسبی که دهه فجر برای نمایش، ظهور و معرفی استعدادها در عرصه‌های مختلف هنری فراهم می‌آورد، معاونت صنایع دستی برآن شد تا به برگزاری جشنواره صنایع دستی فجر برای نخستین بار بپردازد.

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به این که آیا جشنواره فجر به دو گالری میرمیران و پاییز در خانه هنرمندان محدود می‌شود، گفت: ما امسال برای نخستین بار و با موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی به برگزاری جشنواره صنایع دستی فجر پرداخته‌ایم؛ آن چه امسال در خانه هنرمندان به نمایش گذاشته شده، همه توان و ظرفیت هنرمندان ما نیست و تنها یک نقطه آغاز است. ما آثار برگزیده در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را انتخاب کرده‌ایم تا در این جشنواره به نمایش درآید. اما برای سال آینده فراخوانی منتشر و از هنرمندان دعوت کنیم تا برترین آثار خود را برای ما ارسال کنند. این کارها مورد داوری قرار می‌گیرد و به نمایش گذاشته می‌شود.

نامورمطلق به اهداف برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: تبیین اهمیت جایگاه صنایع دستی به‌عنوان نمودی از فرهنگ ایرانی- اسلامی، نمایش تخصصی آثار هنرمندان شاخص و جریان‌های نوین در حوزه طراحی و تولید آثار صنایع‌دستی،  گرد­همایی هنرمندان نخبه کشور در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، زمینه‌سازی به منظور تعامل، تبادل، انتقال تجربیات هنرمندان، معرفی آخرین تلاش‌ها و دستاوردهای هنرمندان در حوزه‌های مختلف دیزاین، تکنیک، مواد اولیه، کاربری، ابزار و فناوری‌های نوین، توسعه و ارتقای سطح کیفی آثار صنایع دستی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان این که نخستین جشنواره فجر در محور کلی برگزار می‌شود گفت: ۱۵۰ اثر در هشت رشته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، در دو بخش سنتی و مدرن به نمایش گذاشته شده؛ در بخش کلاسیک آثاری فاخر از هنرمندان برجسته صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و در بخش نگاه نو نیز آثاری که به روز و متناسب با سبک زندگی امروزی شده به نمایش درآمده‌اند.

نامورمطلق در پاسخ به این که ملاک انتخاب آثار شرکت کننده در جشنواره صنایع دستی فجر چه بوده بیان کرد: طراحی، امکان تکثیر و نوآوری برای ما جزو مهم ترین ملاک‌های انتخاب بوده است. اما برای سال‌های آینده قرار است اساسنامه‌ای تدوین و چارچوبی درنظر گرفته شود. به همین ما برآن هستیم تا دبیرخانه دائمی جشنواره صنایع دستی فجر را راه‌اندازی کنیم تا علاوه‌بر انتخاب و نمایش آثار، آموزش هم داشته باشیم.

نخستین جشنواره صنایع دستی فجر از ۱۱ الی ۱۵ بهمن به مدت ۵ روز در خانه هنرمندان ایران: گالری پاییز و میرمیران در حال برگزاری است.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو