زمان انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ -

نامی در گفتگوی تفصیلی با مهر:

گاردشاهنشاهی وابسته به آمریکا بود/ثمره انقلاب پیروزی جبهه مقاومت

وزیر اسبق ارتباطات گفت: گارد شاهنشاهی و شاه دست نشانده آمریکا بودند اما بعد از پیروزی انقلاب، ارتش بدون وابستگی به هیچ قدرت خارجی به هدایت های رهبری متکی شد.

به گزارش سرای نور؛  گروه سیاست- فاطمه کرمانی و محمدجواد بخشی: همزمان با سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک بار دیگر برآن شدیم تا خاطرات مجاهدت ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) که منجر به سرنگونی رژیم طاغوت و برپایی حکومت اسلامی شد را مرور کنیم.

انقلاب اسلامی ایران که امروز بالنده تر از گذشته وارد سی و هشتمین سال از عمر خود می شود هر روز بیشتر از گذشته بر قدرت نفوذ خود در منطقه و عرصه بین الملل می افزاید اما باید همواره در واکاوی آنچه منجر به این تاثیر گذاری و بلوغ شده است، فرصت را مغتنم شمرد. از این رو با امیر «محمدحسن نامی» رئیس سابق سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و وزیر ارتباطات دولت دهم به گفتگو نشستیم تا نقش ملت، ارتش و رهبری امام در پیروزی انقلاب را مورد بررسی قرار دهیم.

نامی که فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس  بوده در سوابق خود ریاست رکن دوم ارتش را هم دارد.

متن کامل این گفتگو در ادامه آنچه از نظرتان می گذرد:

همواره در بررسی های صورت گرفته از عوامل متعدد در پیروزی انقلاب اسلامی نقش ملت و هدایت های امام چه در دوران تبعید و چه در ۱۰ روز پایان عمر رژیم پهلوی مورد اشاره بوده است. شما به عنوان چهره ای که سابقه فعالیت های نظامی در ارتش داشته و از نقش نیروهای مسلح در شکل گیری این انقلاب مطلع هستید بفرمایید آنچه این انقلاب را در ۲۲ بهمن سال ۵۷ یعنی بیش از سه دهه قبل به پیروزی رساند چه بود؟

انقلاب اسلامی ایران در حقیقت خواسته قرن‌های گذشته تمام علما و ملت بزرگ ایران بود. حرکت بسیار طولانی بود که حرکت امام توانست آن را به نتیجه برساند. نگاه خالصانه امام به حرکت انقلابی مردم باعث شد که این انقلاب به ثمر بنشیند. روزی که امام خمینی از نوفل لوشاتو به سمت کشور حرکت کرد در حقیقت از جان خود گذشت چون هر اقدامی علیه جان امام ممکن بود انجام شود.

مهمترین خواسته امام (ره) به عنوان رهبر حرکتی انقلابی مردم این بود که اسلام براساس جایگاه ولایت در کشور مستقر شود که این کار صورت گرفت و امروز ما از استقرار چنین نظامی در کشور بهره‌مند هستیم. امروز جانشین بنیانگذار انقلاب اسلامی یعنی مقام معظم رهبری این حرکت را به خوبی دنبال می کنند و از این رو تردیدی نیست که آینده روشنی در انتظار انقلاب اسلامی و کشور ایران خواهد بود. اگرچه در حدود ۳۸ سال گذشته سختیها و دشمنی های بسیاری به ملت ایران روا شده است.

استکبار و صهیونیست بین‌المللی نسبت به اصل انقلاب همواره رفتارهای خصمانه‌ای داشته اند چرا که این ها بیش از هر چیز کینه انقلاب را به لحاظ اسلامی بودن آن در دل دارند. علیرغم این امر انقلاب اسلامی ایران تا به امروز توانسته به موفقیت‌ها و دستاوردهای بسیاری دست پیدا کند.

به طور مشخص به نقش ملت در ایجاد این انقلاب بپردازید. همواره امام راحل و پس از ایشان مقام معظم رهبری مردم را صاحبان اصلی این انقلاب دانستند. مردم در مسیر مبارزات انقلابی چه کردند که به تعبیر رهبران انقلاب اسلامی این انقلاب از آن ملت و متعلق به آنهاست؟

در طینت ملت ما، انگیزه خداخواهی و یکتاپرستی وجود دارد. این مسئله قبل از انقلاب بود و در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به نقطه اوج خود رسید. یکی از عواملی که باعث وحدت بین ملت و اعتماد آن به حاکمیت شده، همین طینت خداخواهی است.

ملت ایران آزادی خواه است هرگز ندیدیم نفری یا جمعی از ملت ما از بیگانگان ستایش کنند. ملت ایران خارجی گریز هستند و علیرغم اینکه با تمام ملت‌های جهان روی عدالت و صلح خواهی دارد اما هیچ گاه حاضر به پذیرش هدایت به صورت مرئی و یا نامرئی از آن سوی مرزها نیستند.

در سالهایی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است هرگز ندیدیم که ملت ایران چیزی را که از بیرون از کشور دیکته شده بپذیرند یا در مسیر آن حرکت کنند، این یکی از جنبه‌های مثبت ملت ایران است و به عنوان شاخصه اصلی شکل‌گیری انقلاب اسلامی می توان از آن نام برد.

مردم به امام خمینی توجه داشتند حتی دستورها یا پیام هایی که از جانب امام و از راه دور می رسید را به طور کامل دنبال و عمل می کردند. ملت ایران خواهان دین اسلام هستند. مکارم اخلاق که پیامبر فرمودند برانگیخته شدم تا اخلاق را احیاء کنم در حقیقت در دل ملت ایران نهادینه شده است.

امروز علیرغم تمام ناملایماتی که در دنیا وجود دارد زنان و کودکان بیگناه در کشورهای اسلامی کشته می‌شوند و مسلمانان تحت شکنجه هستند اما ملت مسلمان ایران همچنان خواهان حس برادری و مهرورزی هستند. انقلاب اسلامی برآمده از اسلام بود و هرجا اسلام توسعه یافته براساس مکارم اخلاق بوده است. از این رو ملت ایران انقلاب اسلامی را با جان و دل پذیرفتند و هر فرمانی را از جانب امام از جان و دل می‌پذیرفتند.

ملت ایران همواره نشان داده است که در تمام بزنگاه ها، وحدت رویه و وحدت عمل دارد و در برابر تهاجمات مختلف، یک دست و یکپارچه ایستادگی می کند. باید باور کنیم که مردم به معنای تمام کلمه ولی نعمت ما هستندامام خمینی (ره) با همت مردم توانست حکومت ۲۵۰۰ ساله را که ریشه در تاریخ داشت سرنگون کند. در حقیقت اساس این حرکت مردم بودند حتی در آن زمان ارتش به عنوان نیروی حفاظت کننده از کشور و سلطنت بود و حقیقتا گوش به فرمان حکومت بودند. اما در جریان مبارزات انقلابی به خصوص در ده روزی که از زمان ورود امام به ایران تا پیروزی انقلاب بود ارتشی‌ها هم به سمت امام گرایش پیدا کردند. اگر شاه می دانست که حتی بخشی از ارتش هم مسیر خود را تغییر می‌دهد تردیدی نیست که از کشور خارج نمی‌شد. اما بعدها با بررسی‌هایی که صورت گرفت همه پذیرفتند که حداقل ۹۸درصد ارتشیان گوش به فرمان امام شدند.

حتی اگر یک گردان از ارتش در برابر حرکت انقلابی ملت و امام خمینی ایستادگی می کرد شاید انقلاب با مشکلاتی مواجه می شد و یا پیروزی آن سالها به طول می انجامید. در حقیقت بین امام و ارتش پیوستگی به وجود آمد.

اسلام مقررات و قوانینی دارد که می توان گفت برتر از آن برای سعادت بشر وجود ندارد. اسلام نگاهی را در اداره جامعه وضع کرده که اگر آن نگاه عملی شود، وحدتی که بین ملت و مسئولین در ابتدای پیروزی انقلاب وجود داشت، امروز نیز بروز پیدا می کند.

یکی از شاخصه های چنین جامعه ای این است که هیچ مسئولی نباید خود را جدا از مردم بداند. استفاده فراتر از آنچه قشر پایین جامعه دارند، از امکانات موجود خلاف حکومتداری در چنین جامعه ای است. باید با مردم یکرنگ باشند که این یکرنگی در قبل از پیروزی انقلاب، دوران پیروزی انقلاب و پس از آن تا یک و نیم دهه گذشته، به طور کامل مشهود بود.

در سی و هفت سال گذشته مشکلات بسیاری از سوی دشمنان کشور برای ملت ایران به وجود آمده و ملت ایران همواره نشان داده است که در تمام بزنگاه ها، وحدت رویه و وحدت عمل دارد و در برابر تهاجمات مختلف، یک دست و یکپارچه ایستادگی کردند. باید باور کنیم که مردم به معنای تمام کلمه ولی نعمت ما هستند.

به نقش ارتش که تنها چند روز قبل از پیروزی انقلاب نام گارد شاهنشاهی را با خود یدک می کشید اشاره کنید. چطور شد که ارتش در جریان انقلاب با مردم همراه شد آیا اتفاقاتی همچون کشتار مردم در میدان ژاله باعث شد که ارتش به ملت همراه شود یا ارادت ارتشیان به امام آنها را وارد مسیر انقلاب کرد؟

ارتش، جریان جدا از ملت نبود، حتی اگر یک ارتشی در جریان روزهای پایانی حکومت پهلوی میخواست به طور مستقل عمل کند، به خانواده پیوستگی داشت و هیچ خانواده ایرانی اجازه نمی داد که فرزند یا پدرش خلاف مسیر انقلاب عمل کند.

البته باید گفت یک انقلاب درونی در فکر و قلب همه ارتشی ها پیدا شد که با مسیر انقلاب و امام خمینی همراه شدند. شاید انگشت شمار بودند از رده بالاهای ارتش که احساس می کردند یا نمی توانند مخالفت کنند و یا علاقه مند بودند که با مسیر انقلابیون همراه شوند اما عمده بدنه ارتش با جان و دل امام را پذیرفته بودند و دوست داشتند ملت را همراهی کنند.

مردم به گفتن شعار «مرگ بر شاه» راضی بودند و کسانی که به سمت مردم تیراندازی کردند فقط یک دهم درصد از ارتشیان بودند.

وقتی در روز ۱۲ فروردین امام به ایران برگشت، از زمانی که پا از هواپیما بیرون گذاشت، حفاظت مسیر و اداره امور در اختیار ارتش بود.

وقتی حضرت امام (ره) از فرودگاه خارج و سوار خودرو شدند، سیل جمعیت اجازه حرکت ماشین را نمی داد. کاپوت ماشین فرورفته بود و مجبور به این شدند که امام را سوار هلی کوپتر کنند.

آنقدر درک امام از علاقه مردم به خودش بالا بود که تشخیص می داد با وجود این ازدحام و شلوغی هیچ اتفاق ناگواری نخواهد افتاد. حتی در جمع همراهان امام، چهره هایی مانند آقای ناطق نوری و نیری بر سر اینکه امام سوار هلیکوپتر بشوند یا نه تردید داشتند، که امام خودشان اعلام کردند که من سوار هلیکوپتر می شوم.

در هیچ کجای دنیا نمی بینیم نیرویی که از تخت و تاج سلطنت و حکومت دیگری حمایت می کرد، روزی اینگونه خود را خاضعانه و خاشعانه در اختیار انقلاب و هدایت های امام قرار دهد.

دیدار همافران با امام یکی از به یادماندنی ترین اتفاقاتی بود که در روزهای پایانی عمر رژیم شاه صورت گرفت که تاثیرات داخلی و خارجی بسیاری داشت و تا حدودی می توان گفت برای همه تثبیت انقلاب را علنی کرد این دیدار با چه انگیزه ای صورت گرفت. در بخشی از خاطرات یکی از همافران آمده است که در همان روزهای نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم طالقانی به همافران گفته بود برای این انقلاب یه کاری کنید همین باعث انگیزه دیدار با امام شد؟

برخی هنوز به این اعتقاد نرسیده بودند که همه ارتش با مردم و امام خمینی همراه است. البته امام خمینی به این باور رسیده بود اما کسانی که پیرامون امام بودند، احساس می کردند هنوز این همراهی فراگیر و سراسری نشده است. به همین خاطر دوست داشتند یک حرکت نمادین انجام شود تا همه در داخل و خارج متوجه شوند که ارتش با انقلاب همراه است. همین امر بهانه ای شد تا دیدار همافران با امام در ۱۹ بهمن انجام شود.

نتیجه این همراهی را زمانی دیدیم که وقتی گروهک ها به دنبال منحل کردن ارتش بودند و تحرکاتی در خود ارتش هم شروع شده بود، اما امام ایستادند و گفتند ارتش باید بماند.

امام آینده را می دید. می دانست تحرکاتی که برای فروپاشی انقلاب اسلامی آغاز شده بود، خیلی زود به نتیجه می رسید و امکان جمع کردن آن نبود.

امام تاکید کردند که ارتش باید بماند، ضمن اینکه سلسله مراتب نیز رعایت شود، چون برخی نغمه هایی سر دادند با عنوان «ارتش بی طبقه توحیدی»، که امام فرمودند حتماً سلسله مراتب در ارتش باید رعایت شود. امروز وقتی دستورات امام را رصد می کنیم، متوجه دقت نظر بنیانگزار انقلاب اسلامی می شویم.

بعد از پیروزی انقلاب، زمانی که هنوز کشور به ثبات نرسیده بود، تحرکاتی در سراسر کشور از جمله کردستان شروع شد. دشمن تصور می کرد که ظرف ۳ تا ۴ ماه می تواند انقلاب نوپا را کنار زده و چهره های جدیدی را روی کار قرار دهد، اما نتوانست. تحرکات زیادی در این خصوص انجام دادند و در این مسیر از برخی عوامل داخلی هم استفاده کردند.

وزیر دفاع دولت موقت دو اقدام خاص انجام داد که در راستای خواسته بیرون انجام شد. خدمت سربازی را به یک سال کاهش داد و دستور داد هر ارتشی به هرکجا که می خواهد منتقل شود

وقتی احمد مدنی به عنوان وزیر دفاع دولت موقت انتخاب شد، دو اقدام خاص انجام داد. زمانی که در کردستان به سرباز و نیروی وظیفه نیاز بود، مدت خدمت از ۲ سال به یکسال کاهش پیدا کرد و همین باعث شد که بلافاصله پادگان ها از سرباز خالی شود. این اقدام بسیار بزرگ بود و در راستای خواسته بیرون از کشور انجام شد.

اقدام دیگری که انجام دادند این بود که اعلام کردند هر ارتشی به هر نقطه ای که می خواهد می تواند منتقل شود تا از این طریق سازماندهی ارتش از بین برود. البته بسیاری این کار را نکردند. اما به تعبیر مقام معظم رهبری در دورانی که نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، درباره وضعیت کردستان فرمودند می خواهند پروژه رضاشاهی را دوباره اجرا کنند. زمان رضاشاه آنقدر ایجاد ناامنی کردند که وقتی یک قلدر روی کار آمد، مردم نه تنها اطاعت او را کردند، بلکه به تمجید هم پرداختند.

به تعبیر رهبری می خواستند آنقدر ناامنی بعد از پیروزی انقلاب در کشور به وجود آورند که وقتی آمریکا فرد جدیدی را روی کار آورد، مردم برای نجات از ناامنی آن را بپذیرند.

شورش هایی که در پیرامون کشور به وجود می آمد با تدبیر امام و حضور و فعالیت به موقع نیروهای مسلح جمع می شد والا اگر جلوی این فعالیت ها گرفته نمی شد، پروژه براندازی انقلاب در همان مرحله ابتدایی اجرایی می شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بروز تحرکات گروهک های معاند و ضد انقلاب که در صدد براندازی نظام نوپای ایران بودند ارتش چگونه همراهی خود را با امام و ملت به ظهور رساند؟

ارتش از امام اطاعت پذیری داشت. در سال ۵۸ امام به عنوان فرمانده کل و مرجع دستور داده بودند که همه برای مقابله با تحرکات گروهک های ضد انقلاب راهی کردستان شوند. در آن دوران هیچکس حتی یک دقیقه هم تحمل نمی کرد که دیرتر به کردستان اعزام شود. من خودم در کردستان بودم. شرایط بسیار ویژه بود و اگر مقاومت و ایستادگی تمام عیار نبود، قسمت هایی از کشور جدا می شد چون برنامه این بود. استکبار جهانی می خواست ایران را تقسیم کند و برای این تقسیم در چند مرحله برنامه ریزی کرد. اول در نخستین ماه های پیروزی انقلاب و یک بار قبل از جنگ تحمیلی.

۴۸ ساعت قبل از حمله صدام به ایران، رئیس حزب بعث عراق با سفیر آمریکا دیدار کرد و اقدام خود برای حمله به ایران را تشریح کرد.

برژینسکی هم در دیدار بعدی با صدام گفته بود وجود یک ایران چند پارچه در راستای منافع آمریکا است تا اینکه یک ایران یکپارچه وجود داشته باشد. در حقیقت بر اساس این اسناد می توان فهمید که آمریکا قصد چندپارچه کردن ایران را داشت.

جنگ تحمیلی اولین باری بود که دشمن با تمام پشتوانه کشورهای غربی و حمایت ملت های مرتجع منطقه به ایران حمله کرد اما نتوانست حتی یک وجب از خاک کشور را از آن جدا کند.

بعد از پیروزی انقلاب و تا پایان جنگ تحمیلی، ذره ای از مرزهای دریایی و خشکی ایران جدا نشد. این به عنوان افتخار انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند.

این برای همیشه تاریخ باقی خواهد ماند. دشمن به طور کامل تجهیز شده بود. استکبار شرق در عرض ۷ ماه و ۲۰ روز، ۸۳۰ میلیون تن مهمات و تجهیزات از مسیر هوایی به عراق منتقل کرد. مدرن ترین تجهیزات در اختیار عراق بود. آمریکا جدیدترین امکانات ماهواره و کسب اطلاعات را در اختیار عراق گذاشته بود که به واسطه این تجهیزات ظرف یک ساعت تصاویر ماهواره ای را از ایران در اختیار حزب بعث عراق قرار می داد.

با وجود چنین تجهیز همه جانبه ای ملت ایران در برابر دشمن ایستاد. چنانچه امروز هم همین نابرابری وجود دارد. داعش توسط اسرائیل تجهیز می شود تا در منطقه ناامنی و کشتار به راه بیاندازد اما در اخبار شاهدیم که صحبت از آزمایش موشکی توسط جمهوری اسلامی ایران مطرح می شود. اینها به خاطر پیروزی های محور مقاومت است. اینها نتیجه پیروزی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت است. محور مقاومت یک جنگ جهانی سوم در مقیاس کوچکتر آن بود؛ چراکه اگر جنگ جهانی دیگری شکل بگیرد همین کشورهایی که امروز درگیر تروریسم و ناامنی هستند، طرفین درگیری در جنگ جهانی خواهند بود.

۵ سال پیش وقتی به رهبری اعلام شد که از دمشق فقط کاخ بشاراسد باقی مانده است، ایشان نهیبی زده و هدایت کردند که ایستادگی کنید و از تجربه دفاع مقدس استفاده نمائیدترکیه، کشورهای مرتجع منطقه، آمریکا و اروپا هر چه در توان داشتند در جریان از بین بردن جبهه مقاومت به کار گرفتند. اما علی رغم هزینه های سنگینی که صرف شد، ما در محور مقاومت پیروز شدیم و فشارهایی که امروز علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل می شود به لحاظ همان موفقیت در محور مقاومت است.

اروپا و آمریکا، داعش را طراحی کردند تا ظرف ۲ تا ۳ سال از روسیه و عراق ۷ اقلیم جدید ایجاد کنند. شارون در کتاب اقلیم خود نوشته است اگر می خواهیم موفق شویم باید جهان اسلام را به اقالیم تقسیم کنیم. اینها می خواستند در گام بعدی ۷ اقلیم را به ۱۱ اقلیم تبدیل کرده که خراسان بزرگ یعنی مجموعه سه استان کشور ما و تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان، پاکستان و ترکمنستان جزء اقلیم یازدهم به شمار روند.

اگر تدبیر رهبر انقلاب نبود امروز محور مقاومت در شرایط کنونی قرار نداشت. ۵ سال پیش وقتی به رهبری اعلام شد که از دمشق فقط کاخ بشاراسد باقی مانده است، ایشان نهیبی زده و هدایت کردند که ایستادگی کنید و از تجربه دفاع مقدس استفاده کنید. روزهای نخست بسیار سخت بود، اما اگر این تدبیر ایشان وجود نداشت امروز همه جهان از جمله تهران از دست رفته بود و وضعی بهتر از حلب نداشت.

پشت داعش صهیونیسم جهانی است و اگر جبهه مقاومت پیروز نمی شد، معلوم نبود که امروز سر هر کدام از ما در سبد کدام داعشی قرار داشت چون اینها با قدرت آمده بودند و هدفشان ایران بود. اینها می خواستند جغرافیای جهان اسلام را بر اساس خواسته خودشان تغییر داده و منابع انرژی منطقه در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گیرد تا امنیت دائمی آنها برقرار شود.

اینکه امروز تحریم کرده و تحریم ها را تشدید می کنند و یا تهمت آزمایش موشک به جمهوری اسلامی ایران می زنند دلیلش این است که برنامه هایشان بهم خورده و نتوانستند به اهدافشان دست پیدا کنند.

تنها و تنها با تدبیر مقام معظم رهبری ما از جنگ رهانیده شدیم. سنتزو یکی از بزرگترین فرماندهان چینی در یکی از کتاب های خود نوشته است مهمترین بحث این است که یک رهبر بدون اینکه به کارگیری تجهیزات نظامی و نیروی انسانی داشته باشد، کشور را از تهدید عبور دهد. این بالاترین ارزش در جنگ است. بعد از دفاع مقدس در جنگ تحمیلی شاید با توجه به شرایط منطقه، ۳ جنگ در کشور ما واقع می شد، اما با تدبیر رهبری ما نتیجه جنگ را گرفتیم در حالی که درگیر جنگ نشدیم.

تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب هایی که در طول تاریخ رخ داده در چیست که می توان یکی از ثمرات این انقلاب را بعد از گذشت بیش از سه دهه شکل گیری بیداری اسلامی در منطقه دانست؟

پایگاه مردمی انقلاب اسلامی، عمده ترین تفاوت این انقلاب با سایر انقلاب های جهان است. انقلاب های متعددی در جهان صورت گرفته است از جمله انقلاب شوروی، کوبا، صنعتی و… اما بعد از هیچ کدام از این انقلاب ها کسانی که هدایتگر انقلاب بودند اجازه ندادند کسی اظهارنظر کند حتی انتخابات آزادی هم در این انقلاب ها برگزار نشد؛ چراکه انقلابیون خود را صاحب انقلاب می دانستند و به کسی اجازه صحبت نمی دادند، اما بعد از انقلاب اسلامی که امسال به سی و هشت سالگی می رسد بیش از ۴۰ انتخابات در ایران با حضور مردم برگزار شده است. مردم احساس می کنند که این انقلاب متعلق به خودشان است. صاحب انقلاب مردم هستند. اساس جمهوری اسلامی ایران بر مردم استوار است.

گارد شاهنشاهی که به تعبیر شما وظیفه نخست خود را حراست از وطن و وظیفه دوم خود را حفاظت از سلطنت می دانست چه تفاوتی با ارتش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه به لحاظ قدرت تاثیر گذاری و چه به لحاظ توانمندی های نظامی دارد؟

این تفاوت در نوع نگاه و نوع فرماندهی است. اگر ملت احساس کنند کسی که در راس نیروهای مسلح قرار دارد هدایت شده خارجی است، علاقه ای به ماندگاری چنین نیروی نظامی نیستند. ملت ایران دوست ندارند تحت هدایت یا راهنمایی خارجی ها باشند، اما قبل از انقلاب شاه به طور کامل تحت فرمان آمریکا بود چون آمریکایی ها شاه را به ایران برگرداندند.

ارتش قبل از انقلاب و شاه که ریاست ارتش را برعهده داشت دست نشانده خارجی ها بود که هیچ افتخاری برای ملت نداشت، اما امروز می توان با قدرت گفت که ملت، دولت و حاکمیت ایران مستقل است. ما تنها کشور مستقل جهان باشیم که خودمان تصمیم می گیریم. حتی آمریکا استقلال ندارد؛ چراکه در تابعیت و هدایت صهیونیست ها قرار دارد. ما خودمان برای سرنوشت کشورمان تصمیم می گیریم.

ارتش جمهوری اسلامی ایران احساس می کند که به یک منبع تصمیم گیر و هدایت کننده که رهبری است بدون وابستگی به هیچ قدرت خارجی اتکا دارد. امروز استقلال مهمترین عطیه الهی برای ملت ایران است.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر پایه خود مستقر است و هیچ تجهیزاتی را از هیچ کشوری دریافت نمی کند. آنچه که داریم بر اساس فکر و توانمندی خود نیروهای مسلح است.

ارتش ما، ارتش دفاعی است به طوری که تمام آموزش ما و تجهیزاتمان بر اساس سیستم دفاعی طراحی شده، نه برای حمله به کشوری دیگر. ما هیچ چشمداشتی به هیچ کجای جهان نداشته و نداریم.

به اعتقاد شما مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران چیست که می توان با اتکا به چنین دستاوردی انقلاب اسلامی را الگویی برای ملت های آزادی خواه دانست که در مسیر مبارزه با قدرت های دیکتاتوری از تجربیات انقلاب اسلامی و چشم انداز سه دهه موفقیت این انقلاب استفاده کنند؟

بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، دستاوردهای علمی ما است. در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۷۳۲ هزار دانشجو در کشور داریم که ارزش و رقم بالایی به شمار می رود. علی رغم اینکه از طرف استکبار و صهیونیسم بین الملل و حتی کشورهای مرتجع منطقه تحت فشار هستیم، اما کار علمی بزرگی را پیش بردیم. ما در تولید علم جایگاه قابل توجهی داریم. در برخی علوم خاص مانند نانو، هسته ای و مولکولی جزو چهار یا پنج کشور اول جهان هستیم. این علوم به تعبیر رهبری جزو ناموس جمهوری اسلامی ایران به شمار می روند.

بسیاری از کشورها ایستگاه پرتاب ماهواره ندارند یا بالابرنده موشک نداشته و در ساخت موشک ناتوان هستند، اما دانشگاه های ما در این زمینه ها مستقل هستند. بسیاری از کشورهای پیرامون ما حتی اگر بتوانند ماهواره ای بسازند برای پرتاب نیازمند کمک کشور دیگری هستند، اما ما در تمام این زمینه ها مستقل هستیم. به نظر می رسد این رشد علمی کشور آینده درخشانی را رقم خواهد زد.

ما نیروی انسانی جوان، معتقد و تحصیلکرده داریم که بزرگترین ظرفیت برای ما به شمار می رود باید از این ظرفیت با مدیریت درست استفاده کنیم.

چطور شد که از سیستم ارتش واحد فاز امور اجرایی شدید و به عنوان وزیر ارتباطات با دولت نهم همکاری خود را آغاز کردید؟

ما پنج مولفه ژئوپلتیکی مهم داریم که جهان بر اساس این پنج مولفه اداره می شود. مولفه ژئوپلتیک سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

ابتدای سال ۲۰۰۰ یک مولفه مهم ژئوپلتیک دیگر به نام مولفه ژئوپلتیک محیط زیست به این مولفه ها اضافه شد و با شروع سال ۲۰۱۰ یک مولفه قدرتمند دیگر با عنوان مولفه ژئوپلتیک فضای مجازی که امروز می توان گفت تعیین کننده است، به وجود آمد.

یکی از نگاه های ضروری این باشد که دولت ها با هم دوست باشند. این یکی از مهمترین مباحث در زمینه وحدت ملی است اینکه یک رئیس جمهور روی کار آمده و از بدی های رئیس جمهور قبلی بگوید چیزی به دست نمی آید جز تخریبچهار سناتور در سال ۱۳۷۸ در قانون داماتو برنامه ای طراحی کردند که وقتی ایران نفت فروخت، پول آن به دستش نرسد. دسامبر سال ۲۰۱۵ نیز همین سناتورها قانون دیگری را تصویب کردند که بر اساس آن اعلام شد تنها وسیله ای که می تواند در جمهوری اسلامی ایران تغییر رفتار ایجاد کند، فضای مجازی است.

فضای مجازی، فضای بسیار تاثیرگذاری است و امروز در بسیاری از کشورها شاهدیم که تلاش می کند قدرت را از حاکمیت ها بگیرد. در چنین شرایطی باید اقداماتی را انجام داد؛ چراکه نوک پیکان این فضای مجازی متوجه کشور ما است و ممکن است در سال های آینده شرایط سخت تر شود.

من برای فضای مجازی برنامه های فراوانی داشتم و از قبل تر هم برای حضور در دولت از سوی آقای احمدی نژاد دعوت شده بودم. تصور می کردم که اگر به این فضا توجه جدی نشود ممکن است آسیب ببینیم چه بسا همین امروز هم آسیب دیدیم ولی هنوز نمی‌دانیم. به همین خاطر تصمیم گرفتم در این زمینه با دولت به عنوان وزیر ارتباطات همکاری کنم.

نظرم این بود که انتقال دیتا اعم از تصویری و صوتی را بدون هزینه آسان کنیم می توانیم از آن به عنوان یک فرصت استفاده کنیم چون درآمدزایی در جای دیگری است.

در مدت کوتاهی که وزیر دولت دهم بودم بخشی از برنامه هایم را اجرایی کردم، اما فرصت نشد آنچه که در ذهنم است را به طور کامل پیاده کنم.

این دولت دعوت نکرد که برنامه هایتان را با حضور در وزارت ارتباطات اجرایی کنید؟

خیر، البته ما با آقای روحانی دوست بودیم. در مرکز مطالعات راهبردی هم چندین بار جلسه داشتیم، اما درخواستی در این باره مطرح نشد. شاید در آینده یکی از نگاه های ضروری این باشد که دولت ها با هم دوست باشند. این یکی از مهمترین مباحث در زمینه وحدت ملی است اینکه یک رئیس جمهور روی کار آمده و از بدی های رئیس جمهور قبلی بگوید چیزی به دست نمی آید جز تخریب. اگر روزی مسئولیت را در اختیار داشتم به این نتیجه می رسیدم که باید رقابت سالم داشته باشیم.

فرهنگ ریش سفیدی به عنوان فرهنگ سابقه دار در بین ملت ما ریشه دار است، اما خیلی کم به آن توجه می کنیم.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو