زمان انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ -

پیوند اصلاحات و اعتدال معامله با روحانی است

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: پیوند اصلاحات و اعتدال استراتژیک نیست، نوعی معامله با روحانی کردند لذا حتما نمی خواهند با آقای روحانی سقوط کنند و شاید کاندیدای دیگری معرفی کنند.

به گزارش سرای نور؛  گروه سیاست-  «سید امیر حسین قاضی زاده» نماینده مردم مشهد در مجلس هشتم و نهم و دهم شورای اسلامی و عضو هیات رئیسه مجلس دهم است.

وی معتقد بود، در حوزه سیاست خارجی دولت در حوزه حفظ عزت ملی بد عمل کرده است، اما در این موضوع که چهره بهانه جو و جهان خوار آمریکا را به جهانیان معرفی کند خوب عمل کرده است.

سخنگوی سابق جبهه پایداری تاکید داشت: لازم نیست جریان انقلابی ساز و کاری را برای حضور در انتخابات به کار ببندد، انتخاب با مردم است. ما باید صادقانه و شفاف حرف مان را به مردم بزنیم.

وی معتقد بود: مردم ایران به خاطر تمدن قدیمی که دارند عزت طلب هستند، ممکن است در کوتاه مدت از سر مصلحت و مسامحه با برخی رویه ها موافقت کنند اما اگر ببینند این مسامحه موجب جری شدن دشمنان شان می شود حتما وارد عمل خواهند شد. آقای روحانی اگر می خواهد دولتش را در آینده نیز حفظ کند باید مواضع قوی در برابر آمریکایی ها بگیرد وگرنه مردم ایران وی را نخواهند بخشید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که از امضا کنندگان استیضاح وزیر راه و شهرسازی بود معتقد بود، هیات رئیسه به طور کلی دنبال تحقیق و تفحص و یا استیضاح نیست، هدفش کمک به دولت است تا دولت در پایان دوره خود با تنش رو به رو نشود.

وی تاکید کرد: آیین نامه صراحتی در مورد صدور نامه برای وزیر راه و شهرسازی جهت حضور در جلسه بررسی استیضاح در کمیسیون عمران ندارد ولی ایشان باید اطلاع پیدا می کردند. فعلا بهانه وزیر برای به تاخیر افتادن استیضاح این است. از این ستون به آن ستون فرج است.

متن کامل مصاحبه به شرح زیر است:

با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، عملکرد دولت در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی را چطور ارزیابی می کنید؟

 نرخ تورم کاهش یافته است، اما نرخ نقدینگی به شدت افزایش یافته، اگر تا الان این نقدینگی به بازار سرریز نشده است دلیلش رکود شدیدی است که در بازار وجود دارد. بنابراین اگر به شاخص تورم توجه کنید می توانیم بگوییم دولت در زمینه اقتصاد خوب عمل کرده است اما اگر به شاخص اشتغال توجه کنیم متوجه می شویم دولت خیلی بد عمل کرده است.

لازم نیست جریان انقلابی ساز و کاری را برای حضور در انتخابات به کار ببندد، انتخاب با مردم است. ما باید صادقانه و شفاف حرف مان را به مردم بزنیمدر حوزه سیاست خارجی دولت در حوزه حفظ عزت ملی بد عمل کرده است، اما در این موضوع که چهره بهانه جو و جهان خوار آمریکا را به جهانیان معرفی کند خوب عمل کرده است. در حوزه منطقه ای در سوریه بر اساس سیاست های نظام عمل کرده است اما در عربستان و بحرین خوب عمل نکرده است.

عملکرد دولت ها در زمینه وعده هایی که می دهند قابل ارزیابی نیست زیرا رئیس جمهورها در زمان انتخابات سخنرانی کرده و وعده های عمومی می دهند. مردانه وعده های خود را به صورت کمی و با اعداد و ارقام دقیق اعلام نمی کنند بنابر این عملکرد آن ها در مقابل وعده هایی که داده اند قابل ارزیابی نیست.

زمانی که مجلس در قانون برنامه، شاخص های کمی برای رشد اعلام می کند می گویند این قانون اجرایی نیست و خیلی راحت شانه خالی می کنند و با غیرمعتبر کردن قانون از پاسخگویی فرار می کنند و تن به اجرای قانون نمی دهند زیرا اگر بگویند قانون را قبول داریم باید اجرا کنند.

آیا شما معتقد به لزوم تغییر دولت هستید یا فکر می کنید جریان انقلابی می تواند با این دولت تعامل داشته باشند؟

من اختلاف مکتبی با دولت دارم، از نظر من به لحاظ مکتبی این دولت نباید سر کار باشد. ضعف در عملکرد اجرایی هم جای خود را دارد. ما معتقدیم انقلاب اسلامی همچنان در جریان است اما جریان مقابل اعتقاد دارد باید حکومتی به نام جمهوری اسلامی داشته باشیم و این حکومت به عنوان جمهوری اسلامی بخشی از جامعه جهانی باشد.

جریان انقلابی معتقد است ما باید بر جامعه جهانی موثر بوده و تحول زا باشیم. باید نگاه انقلابی را حاکم کرده و باعث تحول در جهان برای رسیدن به اهداف بالاتر شویم نه اینکه خودمان نیز جزئی از جامعه جهانی شویم.حاکم شدن نگاه انقلابی زیرساخت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خودش را می خواهد. از این زاویه ادامه کار دولت را درست نمی دانم.

به نظر شما جریان انقلابی باید چه ساز و کاری را در پیش بگیرد تا در انتخابات آتی دولتی را سر کار آورد که در چارچوب های انقلاب قرار داشته باشد؟

لازم نیست جریان انقلابی ساز و کاری را برای حضور در انتخابات به کار ببندد، انتخاب با مردم است. ما باید صادقانه و شفاف حرف مان را به مردم بزنیم، جریان مقابل هم باید به مردم راست بگوید. به مردم بگوییم که نگاه ما به دنیا این است که تا وقتی مستکبرین هستند بقیه کشورها را در استضعاف نگه می دارند. ما اگر بخواهیم عدالتی برقرار باشد که حکومت و انقلاب ما بر اساس آن شکل گرفته است باید سلطه پذیری و سلطه گری را نفی کنیم.

نرخ تورم کاهش یافته است، اما نرخ نقدینگی به شدت افزایش یافته است اگر تا الان این نقدینگی به بازار سرریز نشده است دلیلش رکود شدیدی است که در بازار وجود داردبه عبارت دیگر باید مردم عالم را آگاه کنیم که سلطه نپذیرند و کاری کنیم که مستکبرین هم نتوانند زور بگویند. همین الان اگر ما بتوانیم از منابع خودمان بدون فشار خارجی استفاده کنیم یعنی بتوانیم گازمان را به هند و اروپا صادر کنیم و سرمایه گذاری های لازم را در بخش نفت انجام دهیم و دانشمندان و جوانان ما بتوانند در هر حوزه ای تولید علم کنند پیشرفت جهشی پیدا خواهیم کرد. این مداخله گری استکباری است که اجازه این پیشرفت را نمی دهد. یک عده می گویند باید کنار بیاییم اما تا کجا و تا چه حدی باید کنار بیاییم؟ استکبار اصلا اجازه نخواهد داد که ما پیشرفت کنیم زیرا اگر پیشرفت ما را بپذیرند ما ملتی بالاتر از آنها خواهیم شد چون استعداد تمدن ما خیلی بیشتر از آنهاست.

آنها با این فشارهایی که آوردند توانستند چندین هزار دانشمند از چین، پاکستان و ایران به آمریکا ببرند.کشورهای استکباری با عقب نگه داشتن کشورهایی مثل چین، پاکستان و ایران دانشمندان و جوانان شان را متمایل به مهاجرت به کشوری مثل آمریکا کردند تا از آنها برای حفظ برتری شان استفاده کنند. اگر چین، پاکستان و ایران کشورهای پیشرفته ای بودند آیا یک عده مهاجرت می کردند و خود را در اختیار جامعه غرب قرار می دادند؟ خیر، به کشور خودشان خدمت می کردند همه اینها فرآیندهای استعماری و استبدادی است.

آیا شما معتقد نیستید که جریان انقلاب در مقابل جریان اصلاحات باید با فکر و برنامه وارد انتخابات شود؟

خیر، مساله ما گفتمان است، اینکه مردم چه نگاهی برای زندگی شان دارند. سبک زندگی مردم «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» است، خداوند با کسی شوخی ندارد. خداوند برای بنی اسرائیل هزاران پیامبر فرستاد قوم برگزیده بودند سلطنت حضرت سلیمان در زمان آنان بود اما خودشان نخواستند. جالب است بدانید بنی اسرائیل بعد از دوران حضرت سلیمان نه تنها ابرقدرتی خود را از دست داد بلکه دین خودش را هم نتوانست حفظ کند و رومی های بت پرست بر آنها حاکم شدند تا ظهور حضرت مسیح.

پیوند اصلاحات و اعتدال استراتژیک نیست، نوعی معامله با روحانی کردند لذا حتما نمی خواهند با آقای روحانی سقوط کنند و شاید کاندیدای دیگری معرفی کنندفرض کنید ما به اوج قدرت هم رسیدیم وقتی که جامعه از درون موریانه زده شده است مثل عصای سلیمان می شکند و قدرت از بین می رود.در انقلاب اسلامی نیز مردم، امام را یاری کردند. عموم مردم خواستار تغییر سبک زندگی بودند. جریان انقلابی در کشور باید تلاش کند نگاه مردم به هستی و جهان بینی تغییر کند، مثل امام خمینی. ایشان سال ها با صدای بلند و با شجاعت فراوان فریاد می کشید. در این راه شاگردان فراوانی را تربیت کرد و این شاگردان مجاهدان بدون دریغ و با گذشت از جان و مال و فرزندشان ۱۷ سال تلاش کردند تا انقلاب به پیروزی رسید.

من نمی گویم که ما نباید در انتخابات حضور پیدا کنیم، فکر کنید ما رئیس جمهور انقلابی نیز بر سر کار آوردیم این فرد باید این کشور را اداره کند. مثلا حوزه سلامت را اداره کند، وقتی در حوزه سلامت حرف اول و آخر ما این شده که چقدر درآمد داریم و دعوا بین پرستار و پزشک بر این است که میزان درآمد من بیشتر است یا شما، دائم باید منابع خلق کنیم تا این فاصله ها را پر کنیم. شده مسابقه کسب دنیا، فرض کنید رئیس جمهور انقلابی و حزب اللهی هم بیاید یک دفعه می تواند این رویه را اصلاح کند؟ باید با این بدنه چه کند؟ اول گرفتاری است. ما باید جلوی انحراف را بگیریم اما اینکه هر چند وقت یک بار زمان انتخابات دور هم جمع شویم و بعد هم فکر کنیم چطور فعلا قدرت را در دست بگیریم اشتباه است. این اقدام موجب شده ما هم کم کم روش هایی را استفاده کنیم که آن روش ها ما را از آرمان های انقلاب دور می کند و جامعه را به سمت آرمان های الهی پیش نخواهد برد و عقب گرد رخ می دهد.

تاثیر انتخابات آمریکا بر انتخابات ایران، چیست؟

ملت ایران مدیر و رهبر ضعیف و ترسو را نمی پسندد، نمونه اش محمدرضا پهلوی و نادرقلی افشار است. یکی از دلایلی که بعد از ۲۵۰۰ سال تحمل پادشاهی حاکمان جبار ملت ایران به ستوه آمد و شاه را کنار زد ضعف مفرط شاه در برابر بیگانگان بود.

آقای روحانی  اگر می خواهد دولتش را در آینده نیز حفظ کند باید مواضع قوی در برابر آمریکایی ها بگیرد وگرنه مردم ایران وی را نخواهند بخشیددر طول تاریخ ما شاهان زیادی داشته ایم اما مردم از پادشاهان قاجار و پهلوی خیلی بدشان می آید. به خاطر اینکه اینها بخش هایی از سرزمین ما را از دست دادند ایرانیان بعد از سال ها هنوز از ترکمنچای احساس سرخوردگی و سرشکستگی دارند. در عوض از نادرشاه افشار به بزرگی یاد می کنیم زیرا در عرض ۲۰ سال یکی از بزرگترین امپراطوری های تاریخ ایران در زمان نادرشاه افشار ایجاد شد.

مردم ایران به خاطر تمدن قدیمی که دارند عزت طلب هستند، ممکن است در کوتاه مدت از سر مصلحت و مصامحه با برخی رویه ها موافقت کنند اما اگر ببینند این مسامحه موجب جری شدن دشمنان شان می شود حتما وارد عمل خواهند شد. آقای روحانی  اگر می خواهد دولتش را در آینده نیز حفظ کند باید مواضع قوی در برابر آمریکایی ها بگیرد وگرنه مردم ایران وی را نخواهند بخشید. در گذشته شاید اوباما سیاس گونه برخورد می کرد و دشمنی های آمریکا علنی نبود اما آقای ترامپ بی محابا توهین می کند و پاسخی در خور ملت ایران به او داده نمی شود.

آقای هاشمی عامل پیوند جریان اعتدال و اصلاحات بود، فکر می کنید در انتخابات آینده جریان اعتدال و اصلاحات با هم پیوند خواهند داشت؟ کسی جایگزین آقای هاشمی خواهد شد؟

قطعا کسی جایگزین آقای هاشمی نخواهد شد اما در مورد پیوند اعتدال و اصلاحات باید گفت در کوتاه مدت قطعا به خاطر انسجامی که بین این دو جریان وجود دارد و اختلاف نظری که برای گزینه پیشنهادی شان ندارند با هم پیوند خواهند داشت اما در میان مدت و بلند مدت قطعا دچار مشکل خواهند شد.

 به نظر شما در انتخابات آتی جریان اصلاحات از روحانی عبور خواهد کرد؟

نه جریان اصلاحات حتما از روحانی عبور نمی کند مگر اینکه در نظرسنجی ها آقای روحانی آنقدر افت پیدا کند که حضور وی در انتخابات را موجب نابودی خود بداند و از پیروزی روحانی ناامید شود. پیوند اصلاحات و اعتدال استراتژیک نیست، نوعی معامله با روحانی کردند لذا حتما نمی خواهند با آقای روحانی سقوط کنند و شاید کاندیدای دیگری معرفی کنند. در حال حاضر در نظرسنجی ها دولت آقای روحانی در حال  افت است و اگر این روند ادامه پیدا کند احتمال دارد گزینه های دیگری معرفی شود. زمزمه های این موضوع شنیده می شود.

فراکسیون های امید، مستقلین و ولایی در انتخابات آتی چگونه نقش آفرینی خواهند کرد؟

فراکسیون های مجلس برای کارکرد پارلمانی ایجاد شده اند در امور خارج مجلس دخالت نخواهند کرد چون همه این فراکسیون ها نظیر بیرونی دارند. نظیر فراکسیون مستقلین بخشی از جریان اعتدال و بخشی از اصول گرایان سنتی است. ممکن است همین الان بین اعضای فراکسیون امید برای حمایت از آقای روحانی اختلاف نظر وجود داشته باشد اما مجلس تلاش می کند در حوزه های خارج از مجلس ورود نکند. ممکن است نمایندگان در قالب احزابی که خارج از مجلس کار می کنند فعالیت سیاسی انجام دهند.

عملکرد هیات رئیسه مجلس در مورد استیضاح وزیر راه و شهرسازی را چطور ارزیابی می کنید؟

هیات رئیسه به طور کلی دنبال تحقیق و تفحص و یا استیضاح نیست، هدفش کمک به دولت است تا دولت در پایان دوره خود با تنش رو به رو نشود. نگاه کلی هیات رئیسه کمک به دولت است. به خصوص در سال پایانی دولت که به طور طبیعی دولت در حال تمام شدن است و دوباره رئیس جمهور جدید چه آقای روحانی باشد و چه هر کس دیگر هیات وزیران معرفی خواهند شد و در انتخاب وزرای جدید نمایندگان می توانند نظر خود را اعمال کنند.

اما ممکن است بعضی از اعضای هیات رئیسه به طور شخصی موافق استیضاح باشند.

وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به آقای لاریجانی اعلام کرده است به دلیل عدم ارسال دعوت نامه در جلسه بررسی استیضاح در کمیسیون عمران حضور نیافته است.آیا طبق آیین نامه داخلی مجلس باید برای وزیر جهت حضور در جلسه بررسی استیضاح دعوت نامه صادر می شد؟

آیین نامه صراحتی در مورد صدور نامه برای وزیر راه و شهرسازی جهت حضور در جلسه بررسی استیضاح در کمیسیون عمران ندارد ولی ایشان باید اطلاع پیدا می کردند. فعلا بهانه وزیر برای به تاخیر افتادن استیضاح این است. از این ستون به آن ستون فرج است. استیضاح کنندگان آقای آخوندی مصر هستند طبق آیین نامه وقتی نمایندگان پیگیر هستند ممکن است هیات رئیسه تلاش کند آن را تخفیف دهد و یا کاری کند که انجام نشود اما حق با نمایندگان است

منبه:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو