زمان انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ -

چین در جزایر مصنوعی خود سیستمهای تسلیحاتی مستقر می کند

یک اتاق فکر آمریکایی با استناد به تصاویر جدید ماهواره ای مدعی شد که چین در تمام جزایر مصنوعی هفت گانه خود در دریای چین جنوبی، تسلیحاتی از جمله سیستمهای ضدهوایی و ضدموشکی مستقر کرده است.

به گزارش سرای نور؛   به نقل از رویترز،‌ یک اتاق فکر آمریکایی روز چهارشنبه با استناد به تصاویر جدید ماهواره ای مدعی شد که چین در تمام جزایر مصنوعی هفت گانه خود در دریای چین جنوبی، تسلیحاتی از جمله سیستمهای ضدهوایی و ضدموشکی مستقر کرده است.

این اتاق فکر آمریکایی موسوم به «ابتکار شفاف سازی فعالیتهای دریایی در آسیا» مدعی شد که یافته هایش اظهارات مقامات چین مبنی بر عدم تمایل پکن به میلیتاریزه نمودن جزایر  مصنوعی خود در دریای چین جنوبی را نقض می کند. گفتنی است که دریای چین جنوبی یک مسیر تجاری استراتژیک و مورد مناقشه تعدادی از کشورهای منطقه است.

این اتاق فکر همچنین ادعا کرد که روند ساخت سازه های شش ضلعی بر روی تپه های دریایی در مجمع الجزایر «سپراتلی» را طی ماههای ژوئن و ژوئیه به دقت دنبال کرده است. گفته می شود که چین در حال حاضر بر روی این تپه های دریایی باندهای پرواز احداث کرده است.

این اتاق فکر مدعی شد که تصاویر ماهواره ای از تپه های دریایی «هوگس» و «گاون» واقع در دریای چین جنوبی نشان می دهند که تسلیحات ضد هوایی و سیستمهایی برای حفاظت در برابر حملات موشکهای کروز بر روی این تپه ها مستقر شده است و تصاویر ماهواره ای از تپه دریایی «فیری کراس» نیز نشاندهنده برجهایی هستند که احتمالا رادارها را در خود جای داده اند.

این اتاق فکر آمریکایی اینطور استدلال می کند که استقرار اینگونه تسلیحات نظامی گویای عزم جدی پکن برای دفاع از جزایر مصنوعی در صورت بروز احتمالی هرگونه درگیری نظامی در دریای چین چنوبی است.

این اتاق فکر در ادامه می افزاید که این سیستمهای تسلیحاتی استقرار یافته، «آخرین خط دفاعی در برابر موشکهای کروز پرتاب شده از سوی آمریکا یا سایر کشورها علیه پایگاههای هوایی در حال راه اندازی بر روی این تپه هاست».

در مقابل ادعاهای مطروحه از سوی این اتاق فکر آمریکایی، مقامات چین همواره تأکید کرده اند که ساخت و سازهای نظامی در این جزایر مصنوعی به الزامات دفاعی موردنیاز محدود خواهد بود.

با این حال مقامات واشنگتن از پکن به دلیل آنچه که میلیتاریزه نمودن پایگاههای مرزی چین می خوانند، به شدت انتقاد کرده و بر لزوم آزادی دریانوردی و گشت زنی دریایی و هوایی در حوالی این پایگاههای مرزی تأکید کرده اند؛ موضوعی که خشم مقامات پکن را برانگیخته است.

افزون بر این،‌ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب آمریکا ضمن انتقاد از اقدامات چین در دریای چین جنوبی، تاکنون نشانه هایی دال بر اتخاذ احتمالی یک رویکرد قاطعانه تر در قبال پکن را به این رقیب آسیایی خود مخابره کرده است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو