زمان انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ -

فروش تسلیحات ارسالی آمریکا برای تروریست‌ها در بازار سیاه اردن

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که مأموران اطلاعاتی اردن با سرقت تسلیحات ارسالی آمریکا و عربستان سعودی برای معارضان سوری،‌ آنها را در بازار سیاه به سوداگران اسلحه فروختند.

به گزارش سرای نور؛  به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقامات آمریکا و اردن اعلام کردند که مأموران اطلاعاتی اردن پس از سرقت تسلیحات ارسالی از سوی «آژانس اطلاعات مرکزی» (سی آی اِی) آمریکا و عربستان سعودی برای معارضان سوری،‌ این تسلیحات را در بازار سیاه به سوداگران اسلحه فروخته اند. لازم به ذکر است که این تسلیحات با کشتی به اردن حمل می شد.

روزنامه نیویورک تایمز در این خبر مدعی شد که مقامات «اداره تحقیقات فدرال» (اف بی آی) آمریکا پس از ماهها تحقیق پیرامون حادثه تیراندازی در یک پایگاه آموزشی پلیس در امان- پایتخت اردن- که به کشته شدن پنج نفر از جمله دو آمریکایی انجامید، دریافتند که در حمله مزبور،‌ از این سلاحهای مسروقه استفاده شده است.

شایان ذکر است که این سرقت تسلیحاتی چندمیلیون دلاری که خبر آن برای نخستین بار به دنبال تحقیقات مشترک روزنامه نیویورک تایمز و خبرگزاری الجزیره منتشر شد، از پیامدهای ناخواسته و پیش بینی نشده برنامه های تسلیح و آموزش معارضان سوری است که دولت اوباما امیدوار بود تحت کنترل و نظارت دقیق خود در اردن به انجام برساند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات اردن اعلام کرد مأموران اردنی که در این سرقت دست داشتند، با فروش این تسلیحات و کسب یک ثروت بادآورده به خرید اجناس لوکسی همچون تلفن آیفون مبادرت کردند.

این روزنامه انگلیسی زبان در ادامه نوشت که سرقت و فروش دوباره تسلیحات – شامل تفنگ کلاشینکف،‌ خمپاره انداز و نارنجک انداز دستی (آر پی جی)-  سبب شد که بازار سیاه اسلحه با ورود سیل آسای تسلیحات جدید روبرو شود.

این درحالیست که «محمد المومنی» وزیر اطلاع رسانی دولت اردن اعلام کرد که اتهامات وارده به مأموران اطلاعاتی اردن مبنی بر دست داشتن در این سرقت تسلیحاتی «کاملاً نادرست» است. اما مقامات «سی آی اِی» و «اف بی آی» آمریکا از هرگونه اظهارنظر در اینباره خودداری کردند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بدون اشاره مستقیم به این اتهامات اعلام کرد که روابط همکاری جویانه آمریکا با اردن به قوت خود باقیست.

گفتنی است که برنامه تسلیح و‌ آموزش معارضان سوری از سال ۲۰۱۳ تحت نظارت «سی آی اِی» آمریکا و سرویسهای اطلاعاتی چندین کشور عرب و با هدف تقویت نیروهای مخالف دولت بشار اسد در سوریه آغاز شد و آمریکا و عربستان سعودی بزرگترین تأمین کنندگان کمکهای مالی و تسلیحاتی به این برنامه بشمار می روند.

 

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۱ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو