زمان انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ -

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

استقلال ملی و اجتماعی مردم و نظام سیاسی از قدرت‌های خارجی قابل تردید نیست

معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استقلال ملی و اجتماعی مردم و نظام سیاسی از قدرت‌های خارجی قابل تردید نیست.

به گزارش خبرنگار سرای نور،سید عباس صالحی در سخنرانی روز۲۲ بهمن در شهرستان نور اظهارکرد: شهرستان نور ریشه در اعماق تاریخ ایران دارد و تاریخ ایران با این سرزمین پیوند خورده و شخصیت‌های بزرگ و با سابقه‌ای از این سرزمین برخاستند.

وی گفت: بزرگانی مانند استاد ابوعلی سینا، عبد الله ناتلی تا حکیم علی نوری، شیخ فضل الله نوری و محدث نوری تا شخصیت‌های دیگر در حوزه علوم انسانی و در هنر و ادبیات بومی شخصیت‌های معاصر تحقیق و پژوهش، بنان‌ها و نیماها و بزرگان دیگر از این دیار بودند،سرزمینی که در افق ۴۰ ساله بیش از ۶۰۰ شهید از سرداران و مدافعان حرم را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهرستان نور در حوزه مشارکت اجتماعی و انتخابات شهرستان نور نقش و نام پر آوازه در ایران زمین داشته و رقم مشارکت اجتماعی در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در دوره اخیر شگفت انگیز بوده و امتیازات خدادادی که این سرزمین دارد این شهرستان را چشم و چراغ استان و کشور کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی اتفاق بزرگ تاریخ ایران معاصر است و با هر نگاهی که نگاه کنیم اتفاقی عظیم‌تر، جدی‌تر و تأثیر گذارتر از این اتفاق در تاریخ چندین هزار ساله این کشور وجود نداشته است، انتخابی که مجموعه عظیمی از ملت با همه گستره طبقات اجتماعی روستایی و شهری، زن و مرد، تحصیل کرده وعامی حضور داشتند و این انقلاب بی سابقه ترین انقلاب اجتماعی از گستره حضور مردمی و از لحاظ حضور رهبری الهی و حکیم بر محور هدایت این انقلاب بوده است.

صالحی با اشاره به چهار دهه انقلاب تصریح کرد: حوزه نظام سیاسی در قبل از انقلاب یک نظام وابسته فاسد به ابر قدرت‌ها و قدرت‌های میانی و متوسط بوده اما امروز نظام سیاسی ایران مستقل بر روی پای خود با عزت ایستاده و از هیچ قدرتی در غرب و ابرقدرت ها هراسی ندارد.

وی یادآور شد: استقلال ملی و اجتماعی مردم و نظام سیاسی از قدرت‌های خارجی قابل تردید نیست.

معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران بیان کرد: در حوزه اقتصادی و اجتماعی در آستانه انقلاب اسلامی تأمین مواد غذایی کشور ۳۳ روز ذخیره مواد غذایی برای اداره کشور وجود داشت اما امروز ۳۰۰ روز از مواد غذایی را از داخل کشور تأمین می‌کنیم و در حوزه بهداشت از هر صد کودک ۱۰ درصد مرگ ومیر در کودکان را داشتیم اما امروز از هر یک هزار کودک ۲۰ مرگ و میر وجود دارد.

این مسئول با اشاره به زیر ساخت‌ها خاطرنشان کرد: در آستانه انقلاب ۴ میلیون انشعاب برق وجود داشت که اکنون ۳۰ میلیون انشعاب برق در کشور وجوددارد و ۵۱ هزار خانوار در آن زمان از گاز استفاده می‌کردند اما اکنون بیش از ۱۵ میلیون خانوار از نعمت گاز بهره مند هستند.

صالحی با اشاره به رشد اقتصادی و اجتماعی کشور افزود: در حوزه علمی و فناوری در آستانه انقلاب ۷۰ در صد از بزرگسالان بیسواد و ۴۰ درصد کودکان به مدرسه نمی‌رفتند اما اکنون فضای سواد اجتماعی گسترده شده است و تعداد دانشجویان از ۱۵۴ هزار دانشجو در آستانه انقلاب به ۴ میلیون دانشجو رسیده است ودر خلاقیت علمی و فناوری در کشور اتفاقات مهمی پیش آمده و ایران قطب مهم پزشکی در غرب آسیا است که در حوزه سلول‌های بنیادی، ترمیم ضایعات نخاعی و … نقش برجسته ای در حوزه های دانش پزشکی و دارویی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به حوزه‌های هسته‌ای و پیشرفت‌های آن افزود: در این زمینه و ایران به پیشرفت هایی دست پیدا کرده کهبرای قدرت‌های جهانی خوف برانگیز است و در حوزه سلاح نظامی که در اوایل جنگ بسیار نیازمند بودیم اکنون سلاح‌ها و موشک‌های نظامی ما نقطه دفاعی مستحکمی برای جمهوری اسلامی است.

معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فروش نفت در سال ۵۷ گفت: قبل از انقلاب روزانه ۶ میلیون بشکه فروش نفت داشتیم در حالی که دراین ۳۸ سال کمتر از ۲ میلیون بشکه است و همه قدرت‌های جهانی با شاه همراه بودند اما با نظام جمهوری اسلامی درگیر بوده و می‌خواهند این نظام نوپا و مستقل روی پای خود نماند اما ما همچنان ایستاده ایم.

این مسئول با اشاره به شرایط بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی و تحریم‌ها تأکیدکرد: با توجه به تمام دشمنی‌ها، ایران اسلامی پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی داشته و دولت تدبیر و امید ادامه دهنده این نقطه پیشرفت و امید است.

صالحی گفت: انقلاب اسلامی مایه پیشرفت و امید در جان مردم ایران است و دولت تدیبر و امید ادامه دهنده این مسیر در سه سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به امنیت اجتماعی در این سه سال اظهارکرد: امنیتی که مجموع نهادهای امنیتی، نظامی و انتظامی در آن سهیم بودند و رهبر فرزانه نیز کاملاً مؤثر بوده و تدبیرهای دولت نیز نقش اساسی داشته است و سبب شد تا امنیت در منطقه پر آشوب تثبیت شود و در حوزه اقتصادی مهار تورم نسبت به سال ۹۲ از ۶۰ درصد در مواد غذایی به ده درصد کاهش پیدا کرده است همچنین حفظ ارزش نسبی پول کشور که در سال ۹۲ به یک سوم کاهش رسیده بود، در این دولت به طور نسبی ارزش پول کشور در این سه سال ثابت مانده و این به معنای اتفاق بزرگ در حوزه اقتصادی است.
معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه کشاورزی در سه سال گذشته تصریح کرد: در سال ۹۲ مجموعه تولیدات کشاورزی کشور ۹۷ میلیون تن و در سال ۹۴ این تولید به ۱۱۲ میلیون تن رسیده، در حوزه تولید گندم ازسه و نیم میلیون تن در سال ۹۲ به یازده و نیم میلیون تن در سال ۹۴ افزایش یافته که در کشور با تولید ۴ برابری گندم به خود کفایی رسیدیم.
این مسئول در حوزه بهداشت و سلامت افزود: دولت در این حوزه ۵هزار میلیارد تومان در طرح سلامت هزینه کرده و سهم دولت در این زمینه از ۳۵ درصد در سال ۹۲ به ۶۵ درصد رسیده وبیش از ۲۰ هزار تخت بیمارستانی افزایش یافته است همچنین بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی تعویض و جایگزینی شده است.
صالحی در حوزه فرهنگ یادآورشد:با توجه به محدودیت‌ها در پایان سال ۹۴ تولید چاپ کتاب به ۸۱ هزارعنوان رسیده و حدود ۴۰۰ کتابخانه عمومی در کشور افزوده شده که تعداد کتابخانه عمومی به ۳ هزار و ۲۷۸ کتابخانه در کشور رسیده است.

وی با اشاره به حوزه نمایش‌ها تصریح کرد: در طی سه سال گذشته اجرای تئاتر از ۴هزار و ۸۹۱ اجرا به حدود ۶ هزار افزایش یافته و تعداد مؤسسات فرهنگی از ۴ هزار و ۹۸۹ به ۵هزار و ۹۹۸ مؤسسه فعال در کشور رسیده است و همچنین کانون فرهنگی مساجد از ۱۵ هزار و ۴۱۰ کانون فعال به ۲۲ هزار کانون در سل ۹۴ افزایش یافته که این شاخصه‌های کمی نشان دهنده حرکت فرهنگی پویا، فعال و پرتکاپو در کشور است و از لحاظ کیفی در حوزه فرهنگ، ارتباط، تعامل و تکریم اهل فرهنگ نیز جدی تر شده است.
معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار ایران تهران نیست، خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ با توجه به منابع محدود در سه سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان در استان‌ها هزینه و صد هزار بزرگداشت مفاخر و ۸۵ نمایشگاه کتاب در حوزه‌های استانی برگزار شد.
وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی که شهدا و امام شهدا آن را بر انگیخته محکم‌تر و پابرجا تر از گذشته مسیر خود را ادامه می‌دهد و اگر بدخواهان جهانی فکر می‌کنند با اتفاقاتی که می‌آفرینند می‌توانند سد راه این ملت شوند،بدانند ناکام می‌مانند

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۳ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو