زمان انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ -

ایران ۵ سال آینده با کمبود جراح قلب مواجه می شود

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق ایران، با اشاره به کاهش گرایش به رشته جراحی قلب در ایران، گفت: طی ۵ تا ۱۰ سال آینده با مشکل کمبود جراح قلب در کشور مواجه خواهیم شد.

به گزارش سرای نور؛ دکتر محراب مرزبان در نشست خبری پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق ایران، اظهار کرد: امروزه از بیماری های قلبی به عنوان اپیدمی قرن نام برده می شود و علت اصلی مرگ و میر در دنیا به شمار می رود؛ در ایران نیز شمار مبتلایان به این بیماری ها و همچنین مرگ و میر ناشی از آن بسیار قابل توجه است.

وی افزود: همچنین با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندان در کشور و افزایش شمار مبتلایان به بیماری های قلبی در بین جوانان، لازم است به تربیت نیروی متخصص در رشته جراحی قلب توجه بیشتری شود.

مرزبان ادامه داد: درحال حاضر ۲۴۰ متخصص جراحی قلب در کشور داریم که این تعداد با توجه به جمعیت کنونی کشور جوابگوی نیاز بیماران هستند؛ اما اگر سالانه ۸ تا ۱۰ جراح قلب بازنشسته شوند، با این حجم افزایش بیماری ها در آینده ای نه چندان دور با مشکل کمبود متخصص جراحی قلب مواجه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه امسال تنها ۲ نفر وارد رشته تخصصی جراحی قلب شده اند، گفت: با توجه به اینکه تحصیل در رشته جراحی قلب بسیار سخت و زمان بر است، باید برنامه های مدونی در وزارت بهداشت برای جذب جراحان داخلی به تحصیل در این رشته تدوین شود.

مرزبان ادامه داد: همچنین لازم است امکانات و تجهیزات مراکز درمانی به روز شوند، سیستم آموزشی اصلاح شود و برنامه های انگیزشی برای جذب بیشتر در این رشته اتخاذ شود؛ که در غیر این صورت در آینده با مشکلات زیادی در خصوص جراح متخصص قلب مواجه خواهیم بود.

وی گفت: انجمن جراحان قلب ایران پیش بینی کرده است که اگر به همین منوال سالانه تنها ۲ نفر وارد این رشته شوند، طی ۵ تا ۱۰ سال آینده با مشکل کمبود جراح قلب در کشور مواجه خواهیم شد و این مساله را به وزارت بهداشت اعلام کرده است که در این زمینه اندیشیده شود.

دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق ایران همچنین به لزوم کار گروهی در حوزه پزشکی تاکید کرد و افزود: در کشورهای پیشرفته درمان بیماران به صورت گروهی انجام می شود و این روش نشان داده است که نتیجه بهتری در درمان بیماران حاصل می شود.

مرزبان اظهار کرد: درمان بیماران به صورت تیمی که در حوزه قلب شامل جراح قلب و متخصص داخلی قلب می شود، بهترین نتیجه را داشته است و ما موظفیم بهترین درمان را به بیماران ارایه دهیم که لزوم آن کار تیمی است.

پنجمین کنگره بین المللی مشترک قلب و عروق ایران از سوم تا ششم اسفند ۹۵ در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو