زمان انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ -

وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان بعد از اختلاس/علت بازداشت غندالی

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه اموال صندوق ذخیره فرهنگیان به زمین چسبیده و روی هوا نیست که ببرند، گفت: مدیرعامل سابق صندوق با سمت سرپرستی بانک سرمایه در زندان است.

به گزارش سرای نور؛ مهدی نیکدل در نشست خبری که در غرفه صندوق ذخیره فرهنگیان در نمایشگاه صندوق های بازنشستگی برگزار شد، افزود: در برنامه پنجم توسعه واریز سهم ۵ درصدی دولت برای فرهنگیان در صندوق ذخیره دیده نشد اما این موضوع در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به واریز کرده است.

وی ادامه داد: از سال ۷۴ تاکنون مجموع واریزی دولت و معلمان کمتر از ۶ هزار میلیارد تومان بوده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: طبق مصوبات فرهنگیان باید ۵ درصد از حقوق خود را به صندوق واریز کنند اما ۱.۳ درصد از حقوق آنها کسر می شود و دولت معادل همین را به صندوق واریز می کند.

وی ادامه داد: هزار و ۱۰۸ میلیارد تومان واریزی فرهنگیان و ۳۴۹ میلیارد تومان واریزی دولت بوده است.

نیکدل افزود: با احتساب سودهای جمع آوری شده به کل موجودی معلمان ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. از این میزان ۹۹۸ میلیارد تومان معادل ۲۲ درصد در شرکت های ساختمانی معلم و هزار و ۴۶ میلیارد تومان در پتروفرهنگ سرمایه گذاری شده است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان  تاکید کرد: اموال فرهنگیان عمدتا به زمین چسبیده و در هوا نیست که کسی آنها را ببرد. اموال در قالب پتروشیمی مروارید، ماشین سازی اراک و دیگر شرکت های سرمایه گذاری است که عمده آنها سودآورند. ۸ درصد در قالب وجه اداره شده تحت لیزینگ ما اداره شده است.

نیکدل درباره واگذاری خودروی لوکس به مدیران آموزش و پرورش نیز توضیح داد: تاکنون بیش از ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو از سایپا و ایران خودرو به معلمان به صورت لیزینگ واگذار شده است. در مقطعی ۳۰۰ خودروی i۲۰ وارد برنامه لیزینگ ما شد که ۱۰ تا ۱۲۲ نفر از مدیران آن را دریافت کردند و مابقی را کارمندان و فرهنگیان گرفتند. فرهنگیان خود اصرار دارند که خودروهای گران قیمت تر و با کیفیت تر از طریق لیزینگ به آنان واگذار شود.

وی ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان ۱۷ شرکت اصلی و ۲۷ زیرمجموعه فرعی دارد. شرکت های فرعی ۶.۷ درصد سهام بانک سرمایه را در اختیار دارند که سر جمع آن به حدود ۴۷ درصد به بانک سرمایه می رسد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با بیان اینکه شرکت اصلی ما بانک سرمایه نیست، گفت: برای ورودی آن اعمال مدیریت نداریم بلکه زیر نظر بانک مرکزی است. ۴۷ درصد سهام در این بانک داریم که هر کاری را نمی توانیم کنیم.

وی درباره دستگیری شهاب الدین غندالی مدیرعامل سابق صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در مقطعی مشکلاتی رخ داد و مدیرعامل صندوق ذخیره، سرپرست بانک سرمایه شد. اگر در زندان است با سمت بانک سرمایه بازداشت شده است.

نیکدل تاکید کرد: عده ای آگاهانه اختلاس های بانک سرمایه را به صندوق ذخیره فرهنگیان ربط می دهند و به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند. سرمایه ما به ۶ هزار میلیارد نمی رسد که ۸ هزار میلیارد آن را خارج کرده باشند.

وی یادآور شد: پس انداز فرهنگیان در بانک سرمایه نبوده است بلکه وجوه فرهنگیان در صندوق ذخیره است.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان به استقرار ۴ نهاد نظارتی در صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و گفت: آنان اسناد ما را بررسی می کنند که ما از این موضوع استقبال می کنیم البته منکر سوءمدیریت و تخلفات نیستیم اما ابعاد آن ۸ هزار میلیارد نیست.

وی درباره میزان انصرافی فرهنگیان از صندوق فرهنگیان پس از اخبار اختلاس، افزود: ۸۸۰ هزار معلم عضو صندوق از ابتدای تاسیس آن هستند که از ابتدای سال ۶ هزار نفر از صندوق خارج شده اند که عمدتا بازنشسته بودند و میزان انصرافی ما شاید ۶۰۰ یا ۷۰۰ نفر بوده باشد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان  درباره میزان حاشیه سود شرکت ساختمانی معلم نیز تصریح کرد: حاشیه سود این شرکت ۱۱ درصد بوده البته با وجود رکورد مسکن اغلب شرکت ها در زمینه مسکن متضرر شدند اما پیش بینی می کنیم در سال آینده وضعیت بازار مسکن بهبود یابد و ما نیز سوددهی مان افزایش یابد.

زمان انتشار: ۲۶ بهمن, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو